Leidingwater vs Merkwater

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 69

Leidingwater vs Merkwater

Het schijnt dat wetenschappelijk is bewezen dat leidingwater even gezond is als gewoon water in flessen die je koopt in de winkel. Ze zijn allebei goed en streng gecontroleerd (men stelt zelfs dat leiding/ of kraantjeswater strenger gecontroleerd wordt). Dus vraag ik mij af waarom wij flessen kopen in de winkel.

Reclame, gekleurde flessen, blauw, rood. Allemaal om de consument aan te trekken terwijl men gewoon de kraan moet openen

Het oogt natuurlijk wel beter/ hygiënischer als je bezoek krijgt en dat je iemand een glas water geeft uit een fles.

nogmaals: daar zitten wetenschappelijke bewijzen en tests op dat leidingwater evengoed drinkbaar is als water uit de fles.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.559

Re: Leidingwater vs Merkwater

Ik stemde akkoord: Je moet natuurlijk wel opletten in welk land je bent. Ergens in Verweggiestan, zou ik liever gebottled water drinken dan kraanwater. Het kraanwater in Nederland is voor ongeveer 75% grondwater (brondwater).

Hoewel de smaakt van kraanwater en bronwater toch anders is, maakt het op zich niet uit wat voor water je drinkt.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: Leidingwater vs Merkwater

Verschil is wel dat er in spa mineralen zitten die niet in leidingwater zitten. En je hebt het over mooie flessen, blauw en rood, maar die rode daar zitten bubbels in, en dat komt niet uit mijn kraan. Ik zelf koop NOOIT spa blauw omdat ik dat stom vind, we hebben prima leidingwater hier, maar spa rood koop ik nog wel eens.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Berichten: 69

Re: Leidingwater vs Merkwater

ik weet ook wel dat de rode fles sprankelend is , CO2 toevoegen enzo, maar kheb het daar nu niet over.

Leidingwater is evengoed als in flessen, vooral in de Alpen is zelfs leidingwater beter.. :wink:

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: Leidingwater vs Merkwater

Ik ben het dus met je eens. Ik zie geen toegevoegde waarde (hier in NL, voor jou Belgie :shock: ) van spa blauw ten opzichte van mijn leidingwater. Spa rood daarentegen erg lekker.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Leidingwater vs Merkwater

Verschil is wel dat er in spa mineralen zitten die niet in leidingwater zitten. .....
T'is niet om je tegen te spreken, maar ik ben wel benieuwd wat voor mineralen er in Spa zitten die in leidingwater niet voorkomen. En hoe wezenlijk zijn die mineralen voor je gezondheid?

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: Leidingwater vs Merkwater

In leidingwater zitten sporen van antibiotica, groeihormonen en andere medicijnen. In goed bronwater zit dit niet... :wink:

Aan de andere kant zitten er in bronwater soms andere stoffen die ook niet zo onschuldig zijn.

Ach, zo is er met alles wel wat mis... :shock:
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

Gebruikersavatar
Berichten: 1.460

Re: Leidingwater vs Merkwater

Leidingwater is evengoed als in flessen, vooral in de Alpen is zelfs leidingwater beter..  :wink:
Op sommige plaatsen in Zuid-Limburg is dat water van de Alpen afkomstig. Het is echt goed water en idd beter dan gebottled water.
<i>Iets heel precies uitleggen roept meestal extra vragen op</i>

Gebruikersavatar
Berichten: 8.559

Re: Leidingwater vs Merkwater

is dat even jammer dat ik in het noorden van limburg woon
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 1.460

Re: Leidingwater vs Merkwater

is dat even jammer dat ik in het noorden van limburg woon
Gemeente Simpelveld en Kerkrade hebben echt "superwater". :shock:
<i>Iets heel precies uitleggen roept meestal extra vragen op</i>

Berichten: 96

Re: Leidingwater vs Merkwater

Wouter_Masselink schreef:is dat even jammer dat ik in het noorden van limburg woon
Gemeente Simpelveld en Kerkrade hebben echt "superwater". :shock:


Drenthe heeft super water, binnenkort staat er zelfs Drenths bronwater in de winkels! 8)

Berichten: 100

Re: Leidingwater vs Merkwater

Bij ons zit er wel veel kalk in het water. Niet zo smakelijk als je een glas wil drinken en je ziet al die kalk. nu ja , ik stoor me der niet aan, liever een beetje kalk drinken dan weer een plastieken fles in de blauwe vuilzak :wink:

Gebruikersavatar
Berichten: 997

Re: Leidingwater vs Merkwater

in de krant stond overlaatst dat er te veel zware metalen zouden zitten in het belgisch leidingwater.

en zit er in leidingwater geen ontsmettingsmiddel?

Gebruikersavatar
Berichten: 156

Re: Leidingwater vs Merkwater

Bij water uit een flesje is de samenstelling heel erg uitgebalanseerd. In leidingwater wil dit volgensmij nog wel eens verschillen.
huh?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Leidingwater vs Merkwater

In leidingwater zitten sporen van antibiotica, groeihormonen en andere medicijnen. In goed bronwater zit dit niet...  
In bronwater zit benzeen

http://www.nrc.nl/W2/Lab/Voedingsschandale...en/perrier.html

In goed leidingwater niet

Anders gesteld: dat woordje goed maakt het verschil. Ik zit nu net aan een vies glas Gouds water: veel teveel kalk en een chlorig bijsmaakje. Ik kan me goed voorstellen dat ze hier flessenwater drinken.

Thuis in Kampen hebben we heerlijk grondwater van de Veluwe.
β-Damascenon en maneschijn

Reageer