Vuur

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 614

Vuur

Wat ik me afvraag is of de mens het enige levende wezen op deze planeet is dat (letterlijk) met vuur speelt.

Zijn er mischien apen of andere dieren die ook fikkie stoken om lekker warm te worden?
Stuur mij maar naar de hel, Petrus. Lekker warm.

Gebruikersavatar
Berichten: 19

Re: Vuur

Dieren zijn aangepast aan de natuur, aan het gebied waar zij leven. De mens is verplaatst naar verdere gebieden, waardoor zij niet meer aangepast was en gebruik moest maken van vuur.
My mind tells me i'm wrong but my thoughts won't believe you. what will i do?

Gebruikersavatar
Berichten: 391

Re: Vuur

Dieren zijn aangepast aan de natuur, aan het gebied waar zij leven. De mens is verplaatst naar verdere gebieden, waardoor zij niet meer aangepast was en gebruik moest maken van vuur.
Het is toch ook zo dat de mens ontdekte dat roofdieren bang zijn voor vuur?

De vuurmakers en vuurbewaarders waren belangrijke personen toen de lucifer er nog niet was.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Vuur

Top op vandaag maken alleen mensen en enkele primaten gebruik van hulpmiddelen. De mens maakt voor zover ik weet ook als enige gebruik van vuur. Een vluchtige google zoektocht lijkt mijn kennis inderdaad te bevestigen.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 391

Re: Vuur

Top op vandaag maken alleen mensen en enkele primaten gebruik van hulpmiddelen. De mens maakt voor zover ik weet ook als enige gebruik van vuur. Een vluchtige google zoektocht lijkt mijn kennis inderdaad te bevestigen.
Het product van chemische reaktie wat vuur in feite ook is,licht,word door de dierenwereld wel gebruikt.

In de zeewateren zijn planktonsoorten die - om welke reden weet ik niet - licht afgeven en bepaalde diepzeevissen hebben zelfs boven hun mond/bek een soort hengel waaraan zich een lichtpuntje bevind,dit trekt de aandacht van een (voor de drager van het licht hopelijk onwetende) aspirant-prooi;de maaltijdbestemming kan omgekeerd worden.

Er zijn insektensoorten die ook enig licht geven om een of andere reden.

Wij kennen ronde lichtpunten in de ogen van een kat(of ander dier)ook wel,de kleur die wij zien is een soort signaal van de stemming van het dier.

Misschien is er,in dit forum,iemand die daar meer over kan vertellen.

Gebruikersavatar
Berichten: 19

Re: Vuur

Er zijn insektensoorten die ook enig licht geven om een of andere reden.
Bedoel je dan vuurvliegjes en glimwormen?
Het is toch ook zo dat de mens ontdekte dat roofdieren bang zijn voor vuur?
Ik heb dat ook altijd gedacht, volgens mij is dat ook zo. Hoewel onze kat lekker dicht bij het vuur gaat liggen altijd, die vindt dat reuze interessant. en dat snap ik dan niet..
My mind tells me i'm wrong but my thoughts won't believe you. what will i do?

Berichten: 614

Re: Vuur

Top op vandaag maken alleen mensen en enkele primaten gebruik van hulpmiddelen. De mens maakt voor zover ik weet ook als enige gebruik van vuur.


Ik heb eens een otter met een een steen een mossel zien kraken.

Als de mens als enige vuur maakt en gebruikt, zou je dan kunnen stellen dat de mens het enige levende wezen is dat een onafhankelijke energie-bron gebruikt?
Stuur mij maar naar de hel, Petrus. Lekker warm.

Gebruikersavatar
Berichten: 391

Re: Vuur

Herodotus schreef:Ik heb eens een otter met een een steen een mossel zien kraken.

Als de mens als enige vuur maakt en gebruikt, zou je dan kunnen stellen dat de mens het enige levende wezen is dat een onafhankelijke energie-bron gebruikt?
Voor een zekere luxe wel te verstaan. ;)

Het energiedeel wat wij op aarde krijgen van de zon wordt gebruikt door al wat leeft,ook al zijn daar dan weer enkele uitzonderingen op.

Berichten: 3

Re: Vuur

Dieren zijn aangepast aan de natuur, aan het gebied waar zij leven. De mens is verplaatst naar verdere gebieden, waardoor zij niet meer aangepast was en gebruik moest maken van vuur.


logischer lijkt mij te stellen dat de mens zich verplaatst heeft doordat hij bekend was met vuur en niet andersom...

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Vuur

Hoewel onze kat lekker dicht bij het vuur gaat liggen altijd, die vindt dat reuze interessant. en dat snap ik dan niet..


Omdat de kat gedomesticeerd is.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Vuur

wijsneus schreef:Het product van chemische reaktie wat vuur in feite ook is,licht,word door de dierenwereld wel gebruikt.

In de zeewateren zijn planktonsoorten die - om welke reden weet ik niet - licht afgeven en bepaalde diepzeevissen hebben zelfs boven hun mond/bek een soort hengel waaraan zich een lichtpuntje bevind,dit trekt de aandacht van een (voor de drager van het licht hopelijk onwetende) aspirant-prooi;de maaltijdbestemming kan omgekeerd worden.

Er zijn insektensoorten die ook enig licht geven om een of andere reden.

Wij kennen ronde lichtpunten in de ogen van een kat(of ander dier)ook wel,de kleur die wij zien is een soort signaal van de stemming van het dier.

Misschien is er,in dit forum,iemand die daar meer over kan vertellen.
Dit gaat hier meestal om fluorescentie, daar komt geen vuur bij kijken.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 391

Re: Vuur

Dit gaat hier meestal om fluorescentie, daar komt geen vuur bij kijken.


Dat heb ik even opgezocht:Wat zijn schepsels toch apart!.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Vuur

Dat heb ik even opgezocht:Wat zijn schepsels toch apart!.


vreemder had ik het gevonden als ze vuur zouden kunnen maken in hun lichaam zonder zelf in vlammen op te gaan, maar net hoe je er tegen aan kijkt.
"Meep meep meep." Beaker

Reageer