zweven in lucht

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter

Re: zweven in lucht

Voor de goede orde wil ik vermelden dat als een vliegtuig op zijn kop vliegt en wel zodanig dat de vleugel op een normale manier lift geeft, dus de onderkant is onderkant en bovenkant is bovenkant het vliegtuig door zowel de gravitatie als de lift van de vleugel naar beneden stort.

Je bent dan sneller beneden.

Als je de vleugels onder een bepaalde stand brengt kun je op je kop blijven vliegen en hoogte houden.

Dit kan alleen bij vleugels die daarvoor ontworpen zijn.

Ga je onder een schuine stand omhoog vliegen, snel opstijgen, dan heb je de volgende drukken:

een deel van de stuwdruk van de motor

een deel van de opwaartsedruk van de vleugel.

en de negatieve druk is de gravitatie op het gehele vliegtuig.

Indien de druk positief stijgt men op, men maakt hoogte.

Indien de druk negatief is dan daalt men ondanks de schuine stand.

De voorwaartsedruk is een deel van de stuwdruk van de motor EN

de vleugel geeft bij een schuinestand een verkleinde opwaartsedruk, tevens een negatieve druk EN

de luchtweerstand op het vliegtuig geeft een neerwaartsedruk in vertikale richting en tegendruk in horizontale richting.

Het optellen van al deze kracht pijlen geeft aan wat het vliegtuig doet.

Dalen of stijgen.

Vooruit of achteruit tegenover de grond.

(we hebben de wind even buiten dit verhaal gehouden)

Dus bij voldoende vermogen kan een vliegtuig opstijgen en meteen achteruit gaan vliegen tegenover de grond.

Hij kan de druk van de vleugels gebruiken om een grotere voorwaartse component te bekomen tegenover de grond.

Reageer