Voor de goede orde wil ik vermelden dat als een vliegtuig op zijn kop vliegt en wel zodanig dat de vleugel op een normale manier lift geeft, dus de onderkant is onderkant en bovenkant is bovenkant het vliegtuig door zowel de gravitatie als de lift van de vleugel naar beneden stort.
Je bent dan sneller beneden.
Als je de vleugels onder een bepaalde stand brengt kun je op je kop blijven vliegen en hoogte houden.
Dit kan alleen bij vleugels die daarvoor ontworpen zijn.
Ga je onder een schuine stand omhoog vliegen, snel opstijgen, dan heb je de volgende drukken:
een deel van de stuwdruk van de motor
een deel van de opwaartsedruk van de vleugel.
en de negatieve druk is de gravitatie op het gehele vliegtuig.
Indien de druk positief stijgt men op, men maakt hoogte.
Indien de druk negatief is dan daalt men ondanks de schuine stand.
De voorwaartsedruk is een deel van de stuwdruk van de motor EN
de vleugel geeft bij een schuinestand een verkleinde opwaartsedruk, tevens een negatieve druk EN
de luchtweerstand op het vliegtuig geeft een neerwaartsedruk in vertikale richting en tegendruk in horizontale richting.
Het optellen van al deze kracht pijlen geeft aan wat het vliegtuig doet.
Dalen of stijgen.
Vooruit of achteruit tegenover de grond.
(we hebben de wind even buiten dit verhaal gehouden)
Dus bij voldoende vermogen kan een vliegtuig opstijgen en meteen achteruit gaan vliegen tegenover de grond.
Hij kan de druk van de vleugels gebruiken om een grotere voorwaartse component te bekomen tegenover de grond.
Laatste berichten
- 15:12 Aardlek-schakelaar 7
- 22:08 wig 11
- 21:37 speciale rel. theorie 12
- 21:22 [scheikunde] vraag Chemie - wat is de oplossing? 11
- 26 apr Programmeren met vectoren 6
- 26 apr Straatklok loopt 5 minuten voor 12
- 25 apr Gravity and gravitation 4
- 25 apr Bruine vlekken op treinaanwijzerbord 10
- 25 apr Vogels in de stad zijn goede klussers 2
- 25 apr Rood laserlicht 3
- 25 apr Herleiden afmetingen vanaf een foto 21
- 25 apr [wiskunde] Prijs Product per KG; Alternatief Inzicht 3
- 25 apr do-re-mi-fa-so vliegtuigen 9
- 25 apr geen minkowski-ruimte toch? Doe ik dit nou fout? 17
- 25 apr [natuurkunde] kroon van koning op Syracuse 10
- 25 apr 2013 – Augustus Vraag 3 3
- 24 apr Vraag 2009 Juli Vraag 5 5
- 24 apr positie 2
- 24 apr Schroefdraad berekening 8
- 24 apr [scheikunde] Kan chloorgas de geleiding van elektriciteit belemmeren? 9
Nieuwsberichten
- 04 mar Een nieuw soort magnetisme: altermagnetisme
- 31 okt AI kan via stem diabetes vaststellen 11
- 21 okt Einstein krijgt wéér gelijk 45
- 07 feb witter dan wit 20
- 19 jun irrigatie en de aardas
zweven in lucht
Moderator: physicalattraction
Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter