Salpeterzuur verwijderen van huid

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gesloten
Berichten: 771

Salpeterzuur verwijderen van huid

Ik had vandaag practicum chemie, de nitrering van broombenzeen.

Dus we hebben zwavelzuur en salpeterzuut gemengd om stikstofdioxide te bekomen, en die dan laten reageren met broombenzeen

Nu ben ik een beetje onvoorzichtig geweest , en heb beetje van een gele stof op men hand gekregen. ;)

Ik vermoed dat het salpeterzuur is, omdat ik via wikipedia heb gelezen dat het geel wordt door ontleding

Het kan ook broomnitrobenzeen zijn, want ik heb helemaal geen brandend gevoel, dus een zuur lijkt me anderzijds vreemd.

Men vraag is nu: hoe verwijder je dat?

Heb al geprobeerd met water en zeep, maar dat blijkt niet te helpen :P

Het zou wel leuk zijn om men vingers weer proper te krijgen

Gebruikersavatar
Berichten: 662

Re: Salpeterzuur verwijderen van huid

Salpeterzuur is een smerig goedje. Ik heb het eens (verdund) op m'n labojas gemorst en de oranje plekken zijn nog steeds aanwezig, meer dan een jaar later. Het reageert met keratine (in de huid of op kledij) en geeft permanente verkleuringen op kledij, voor zover ik weet. Bleekmiddel heb ik doch nog niet getest, maar dat zou ik op je huid zeker niet proberen.

Ik vermoed dat het, net zoals bij andere huidkleurende stoffen, na een tijdje wel zal afschilferen. Maar ik zou het toch zeker eens navragen bij je assistent of je dokter. Broombenzeen, al dan niet genitreerd, is een allesbehalve gezonde stof, en ik zie wel mogelijkheid dat ze ook oranje-gele verkleuring oplevert.

Water en zeep gaan alleszins niets doen, behalve bacteriën die door de eventueel beschadigde huid zouden willen binnendringen een goede peer stoven.

Dus: ga naar je prof/assistent of desnoods een dokter. Vaak hebben zij hier al (direct of indirect) ervaring mee gehad, en zij kunnen de verkleuring daadwerkelijk bestuderen. In het beste geval moet je twee of drie dagen wachten en dan is de vlek weg.

Trouwens, het is nitronium ion, niet stikstof dioxide.

Berichten: 771

Re: Salpeterzuur verwijderen van huid

iemand van een andere groep had hetzelfde voor, die is het toen aan de prof gaan vragen en die zei dat het geen kwaad kon en ze niks moest doen

Maar ik vroeg me af of er snellere manier zou zijn ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Salpeterzuur verwijderen van huid

Het is niet toegestaan persoonlijke medische problemen te bespreken, daarom gaat dit topic op slot.

Hoewel dit in eerste instantie misschien geen medisch probleem lijkt, moet dit toch onder dezelfde regels vallen. Van afstand kan niemand de plekken zien, en dus ook niet beoordelen wat de oorzaak geweest kan zijn, of het kwaad kan en wat je eraan moet doen.

Ga ermee langs je huisarts en/of je docent.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gesloten