Weerfrustratie

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 306

Weerfrustratie

Ik zat met m’n vrouw en paar vrienden op het terras en ik erger me er altijd enorm aan dat de wolken altijd “richting de zon” lijken te drijven; is dit eenvoudigweg te verklaren doordat in de baan van het zonlicht de lucht het meest warm is, dus uitzet, dus lagere luchtdruk heeft, waar de wolken naartoe drijven, of is er een andere verklaring? Normaliter zeggen we dat P/T = constant (wet van Gay-Lussac), maar dat geldt natuurlijk alleen voor een gesloten compartiment (zoals de longen, voor mijn eigen referentie, haha). In een open hemel “zonder wanden” neemt de druk dan juist af met hoge temperatuur door lagere dichtheid (of zit ik er nu naast?)

Dank!

Technicus
Berichten: 1.169

Re: Weerfrustratie

Dat is vooral te verklaren doordat je niet op het terras gaat zitten als de wolken al voor de zon zitten. :)

Berichten: 306

Re: Weerfrustratie

Fair point

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.557

Re: Weerfrustratie

Zou het niet van de windrichting ten opzichte van de zon afhangen? In deze video waaien de wolken ongeveer van west naar oost, terwijl de zon in het westen staat. Dan divergeren de wolken weg van de zon. Als je het filmpje omgekeerd afspeelt convergeren de wolken naar de zon toe.


Berichten: 3.943

Re: Weerfrustratie

als je op een bewegend satellietbeeld kijkt dan zie ik van dat alles niets terug. Heeft dus met perspectief te maken van 3D naar 2D lijkt mij.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.450

Re: Weerfrustratie

Voor elke lossen wolk op een zomerse dag( bijvoorbeeld een cumulus), geldt natuurlijk dat de wolken evenveel “richting de zon” als van de zon af drijven” (anders zou er een flinke ophoping ontstaan). Als je de aarde vanuit een vliegtuig bekijkt zie je dat de schaduw van zo’n wolk gemiddeld niet groter is dan een kwart provincie. Hij zal jouw terras wellicht bedekken, maar een heleboel andere terrassen niet. Zodra de wolk de andere helft van de provincie benadeeld zit jij weer in de zon.

Een ander verhaal is een frontpassage. Vlak voor de nadering van een koufront is het goed toeven op het terras. Geen of weinig bewolking. Bij passage veranderd dat abrupt en kan je naar huis. Aan de achterkant van het front verloopt het allemaal veel geleidelijker. Wellicht heeft dit een psychologisch effect.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.097

Re: Weerfrustratie

Doet me denken aan een observatie die ik wel eens maak, maar nooit aan gemeten heb. Wanneer er een wolk voor de zon drijft, voel je op de grond doorgaans meer wind. Herkent iemand dit? Is dit fysisch te verklaren, of is dit ook enkel psychologisch van aard?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 10.012

Re: Weerfrustratie

physicalattraction schreef: di 23 apr 2024, 18:31 Doet me denken aan een observatie die ik wel eens maak, maar nooit aan gemeten heb. Wanneer er een wolk voor de zon drijft, voel je op de grond doorgaans meer wind. Herkent iemand dit? Is dit fysisch te verklaren, of is dit ook enkel psychologisch van aard?
Of verandert de wind niet noemenswaardig maar koelt de lucht wat af en merk je het langsstromen van koelere lucht meer?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.097

Re: Weerfrustratie

Die verklaring had ik ook al bedacht, maar ik heb het idee dat dat niet (enkel) het geval is. Ik heb alleen maar anekdotisch bewijs hiervoor, maar ik let er regelmatig doelbewust op.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 10.012

Re: Weerfrustratie

Het was maar een ideetje. Ik zal er in de toekomst ook eens op letten.

Reageer