Natronloog

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

Natronloog

Hey NaCl gaat pas smelten bij 1036 graden dus dat is een beetje hoog. Natronloog gaat smelten ergens boven de 500 graden en kan dan via elektrolyse ontleed worden weet iemand welke reactie er dan ontstaat.

en weet iemand ook welke reactie er onstaat bij elektrolyse van gesmolten kaliumnitraat?

Bedankt,

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: Natronloog

Bij de +pool ontstaat OH- en bij de min pool ontstaat Na+. Ik heb het gevoel dat jullie Natrium willen verkrijgen klopt dat? (als jullie het doen voor het mooie exploderen natrium, ben ik bang dat je dat niet gaat lukken, is erg lastig)

Verder K+ bij de min-pool en NO3- bij de plus pool
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Berichten: 2.746

Re: Natronloog

kan een base wel geelectrolyseerd worden?

NaOH => Na + ??? met O en H is dezelfde verhoudingen kan je niets zinnigs vormen

Re: Natronloog

Hey hehe ik wist wel dat er bij de + OH- wordt gevormd en bij de - natrium of de kalium komt das logisch maar het ging mij om de reactie

vb 2NaOH --> Na2 + 2OH

maar dit klopt volgens mij van geen kant want bij elektrolyse van circa 700 graden gesmolten natronloog komt aan de + kant allemaal bubbeltjes/schuimerig. Er komt wel wat gas van af volgens mij maar aan de - kant ontstaat volgens mij geen natrium wordt het toch anders gesplitst? na een lange tijd (15 min) gesmolten natronloog te elektrolyseren verdwijnt er wel een groot deel van de massa maar ontstaat nog steeds geen natrium. (hetzelfde geld voor het kaliumnitraat)

alvast bedankt

Berichten: 2.746

Re: Natronloog

wat zou er kunnen gebeuren, er zijn geen oneindig veel mogelijk heden als je maar Na, H en O hebt? H2O lijkt me bvb onmogelijk

Na2O mss? en H2

2NaOH => Na2O mss? + H2

maar dan heb je nog een probleem met de coefficienten, en kan het dus ook niet???

Berichten: 2.746

Re: Natronloog

wat zou er kunnen gebeuren, er zijn geen oneindig veel mogelijk heden als je maar Na, H en O hebt? H2O lijkt me bvb onmogelijk

Na2O mss? en H2

2NaOH => Na2O mss? + H2

maar dan heb je nog een probleem met de coefficienten, en kan het dus ook niet???

Re: Natronloog

Weet iemand de reactie ?? vergelijking ??

Re: Natronloog

Elektrolyse van een waterige oplossing van NaOH

zowel NaOh als water kunnen reageren. welke reactie er uiteindelijk doorgaat hangt afvan de potentialen

Aan anode en kathode zijn nu verschillende reacties mogelijk

Kathode (-):

2 H2O + 2 e- → H2 + 2 OH-

U0red = - 0,83 V

Na+ + e- → Na

U0red = - 2,71 V

De sterkste oxidator gaat hier reageren en dat is deze mt de hoogste u waarde dus water

De reductie van H2O gaat gemakkelijker dan de reductie van Na+, omdat zijn U0red waarde het grootst is. Er wordt dus aan de kathode H2 gas gevormd.

Anode (+):

4 OH- - 4 e- → O2 + 2 H2O

U0red = 0,401 V

2 H2O - 4 e- → O2 + 4 H+

U0red = 1,23 V

hier gaat de sterkste reductor reageren dit is deze met de laagste potentiaal

De U0red voor OH-/O2 is de kleinste Dit betekent dat OH- de sterkste reductor is en dat de oxidatie van Oh- gemakkelijker doorgaat dan de oxidatie van H2O

deze potentialen geden in standaaromstandigheden dus conc 1 mol/l

werk je met andere conc. dan moet je de potentiaalbetrekking van Nernst gebruiken om de potentialen de berekenen:

U=U0 + 0,059/n + log (ox)/(red)

Re: Natronloog

De ionen die Strange Quark noemt ontstaan niet bij electrolyse. Die waren er al. Want gesmolten NaOH (watervrij) bestaat uitsluitend uit Na+ en OH- ionen.

Bij electrolyse met twee inerte platinaelectroden krijgen we aan de kathode:

Na(+) + e(-) geeft Na (metaal)

en aan de anode:

OH(-) geeft e(-) + OH (radicaal) Echter dit radicaal is

instabiel en ontleedt direct volgens de reactie 4OH geeft O2 + 2H2O.

Bij electrolyse ontstaat altijd een reductieproduct aan de kathode en een

oxydatieproduct aan de anode. Dat zijn dus hier respectievelijk:

Kathode: Na (metaal)

Anode: H2O en O2

Als we deze reactieproducten weer bij elkaar zouden brengen krijgen we de oorspronkelijk stof NaOH weer terug.

Re: Natronloog

Bij de electrolyse van gesmolten, watervrij NaNO3 moeten we eerst vaststellen welke ionen er aanwezig zijn. Daarna kijken welke ionen er geoxydeerd kunnen worden en welke gereduceerd.

NaNO3 bestaat practisch uitsluitend uit Na+ en NO3(-) ionen. Maar deze laatste zijn nog een klein beetje gedissocieerd volgens

NO3(-) geeft NO2(+) + O(2-)

[ Dit moet je zien als een zuur-base evenwicht, analoog aan

H2O geeft H(+) + OH(-) ]

We krijgen nu aan de anode: 2O(2-) geeft 4e(-) + O2

en aan de kathode: 2NO2(+) +10 e(-) geeft N2 + 4O(2-)

Het nitronium-ion NO2(+) kenden we al uit het waterige milieu. Het is aanwezig in rood-rokend salpeterzuur en is de actieve stof bij het nitreren van organische stoffen als benzeen en tolueen. H. Zeilmaker

Reageer