chromatische aberratie 2

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

chromatische aberratie 2

Hallo allemaal,

Hier weer 2 vragen waar ik weer over na zit te denken.

Een regenboog ontstaat door de breking van licht in een ander medium, zodat door de verandering van de golflengte de lichtbundel uit elkaar wordt getrokken. Tot zo ver is het duidelijk. Maar nu nog even een vraag hierover.

Duizenden regendruppels zorgen ervoor dat er een regenboog optreedt, in iedere regendruppel komt dus chromatische aberratie voor. Hoe kan het dan dat wij dan toch mooi het kleurenspectrum te zien krijgen en niet alle kleuren door elkaar?

Ik hoop dat ik zo mijn vraag duidelijk geformuleerd heb.

Vraag 2:

Ons oog is ook een brekend oppervlak met daarin verschillende brekingsindici. Waarom zien we dan geen regenboog in ons oog?

Ik hoop dat iemand me dit kan vertellen. Ik ben niet gigantisch natuurkundig onderlegt maar probeer op dit moment me in aberraties te verdiepen, maar dit zijn dan weer dingen die ik me bedenk maar geen antwoord op kan vinden.

Alvast bedankt!!!

GREETZ

Gebruikersavatar
Berichten: 54

Re: chromatische aberratie 2

Duizenden regendruppels zorgen ervoor dat er een regenboog optreedt, in iedere regendruppel komt dus chromatische aberratie voor. Hoe kan het dan dat wij dan toch mooi het kleurenspectrum te zien krijgen en niet alle kleuren door elkaar?  
Allereerst is de term chromatische aberratie niet echt van toepassing hier. Chromatische aberratie is namelijk een afwijking in lenzen die ervoor zorgt dat elke kleur een ander brandpunt heeft. Een regenboog is gewoon breking van licht.

Volgens mij zien we een mooi kleurenspectrum, omdat vrijwel alle druppels in de lucht dezelfde vorm hebben en dus het licht allemaal op dezelfde manier breken. Zo wordt elke kleur dus onder dezelfde hoek gebroken.
Ons oog is ook een brekend oppervlak met daarin verschillende brekingsindici. Waarom zien we dan geen regenboog in ons oog?
Hier weet ik niet zoveel vanaf. Ik gok dat het iets te maken heeft met het feit dat je eigenlijk 2 lenzen achter elkaar in je oog hebt, namelijk je hoornvlies en de daadwerkelijke lens die focused. In de optica wordt vaak gebruik gemaakt van lenzenparen om chromatische aberatie te minimaliseren.
"I believe in God, only I spell it Nature." - Frank Lloyd Wright

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic." - Arthur C. Clarke

"There are only two ways to live your life. One is as though nothing is a miracle. The other is as though everything is a miracle." - A. Einstein

Re: chromatische aberratie 2

Hoi Spooky K,

Okay, het is inderdaad waar wat je zegt over chromatischa aberratie, het is een niet juiste term. zo had ik even niet gedacht, maar nu je het zegt....

Nog even over die regenboog, hetzelfde effect treedt wel op wat ook bij chromatische aberratie optreedt. Ik begrijp dat bij iedere druppel dit effect optreedt, en daar zit nu net mijn vraag. doordat bij iedere druppel hetzelfde effect optreedt, zou je verwachten dat alle druppels ervoor zorgen dat kleuren uit elkaar getrokken worden, waarom loopt dit dan niet allemaal kriskras door elkaar, maar zien we een grote regenboog, met netjes alle kleuren gerangschikt? Dat is iets dat ik niet echt begrijp.

Ik hoop dat ik de vraag zo wat duidelijker opgeschreven heb.

In ieder geval alvast bedankt voor je moeite en vooral voor je verbetering, dat is echt een terechte opmerking. :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: chromatische aberratie 2

De brekingsindex is golflengte afhankelijk, zo heeft elke kleur net een andere brekingshoek dat weet je waarschijnlijk. Per hoek zal een frequentie net anders breken. Zo kan je een distincte volgorde wel aangeven. Waarom het niet kriskras door de lucht staat is omdat die regendruppels precies de goede hoek met jou en de zon maken.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Reageer