Matlab clones

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Matlab clones

Qua Matlab alternatieven in de open source wereld zit het vrij goed. Er zijn er immers drie (althans waar ik weet van heb) te vinden: freemat, GNU octave en Scilab.

Nu is de vraag: welke is de beste? Ik kan mij goed inbeelden dat vergelijken moeilijk. Ik ken GNU octave vrij goed en heb even met Scilab zitten rommelen vandaag. Wat mij opviel is dat Scilab toch wel een vrij degelijk interface biedt met code editor en een variabelen editor. Tevens zijn er menu commando's die het ietsje makkelijker maken. Freemat heeft precies ook een handige interface.

Aan de correctheid van de verschillende programma's durf ik niet te twijfelen.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Matlab clones

Hiervan ken ik enkel GNU Octave een beetje, vergelijken kan ik dus niet.

Zelfs met Octave heb ik amper gewerkt, enkel vrij veel met Matlab zelf...
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Matlab clones

De meesten gebruiken uiteraard Matlab. Ikzelf heb enkel het programma Mathcad aangeleerd gekregen. Eigenlijk hadden ze ons beter Matlab aangeleerd. Dat heeft veel meer nut.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 7.068

Re: Matlab clones

Nu is de vraag: welke is de beste?
Dat hangt vast af van wat je precies wil. Ik gebruik octave (octave-forge zorgt voor een hoge compatibiliteit met Matlab).
De meesten gebruiken uiteraard Matlab.
Zo logisch vind ik dat niet. Matlab kost een behoorlijke smak geld.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Matlab clones

Dat hangt vast af van wat je precies wil. Ik gebruik octave (octave-forge zorgt voor een hoge compatibiliteit met Matlab).
Het nadeel van octave vind ik het ontbreken van een interface. Er zijn wel mogelijkheden zoals QtOctave, kOctave en Octave Workshop. De ontwikkeling van de laatste twee is stopgezet.

EDIT: ik had in het begin QtOctave eens getest en was toen niet overtuigd. Nog steeds niet ;) Ik gebruikte de matrix editor die er in zit:
Zo logisch vind ik dat niet. Matlab kost een behoorlijke smak geld.
Akkoord. Ik had het professionele publiek in gedachte :P
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Re: Matlab clones

FreeMat:

Click to download FreeMat for Windows (dat is helder).

Note that you will need the ffcall and arpack libraries which are not available in Fedora Core 8 (Wie z'n moeder?). They are available at Dries RPM Repository: ffcall and ATrpms: arpack.

Genoeg gezien. Techneutengeleuter. Komt niet op mijn pc. Zonde van de moeite.

Octave:

Vreselijk onaantrekkelijke zoeksite. Vlug verder kijken.

Scilab:

De beste, al moet je 3 dingen installeren.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Matlab clones

PeterPan schreef:FreeMat:

Click to download FreeMat for Windows (dat is helder).

Note that you will need the ffcall and arpack libraries which are not available in Fedora Core 8 (Wie z'n moeder?). They are available at Dries RPM Repository: ffcall and ATrpms: arpack.

Genoeg gezien. Techneutengeleuter. Komt niet op mijn pc. Zonde van de moeite.
Tja, Ik draai niet op Fedora Core dus daar heb ik geen last van.
PeterPan schreef:Octave:

Vreselijk onaantrekkelijke zoeksite. Vlug verder kijken.
Dus op een onaantrekkelijke site beoordeel je direct een stukje goede software?
PeterPan schreef:Scilab:

De beste, al moet je 3 dingen installeren.
Welke drie dingen dan? Mij lijken er twee optioneel te zijn.

Me welke werk jij? (Ik vermoed dus Scilab)
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Re: Matlab clones

Tja, Ik draai niet op Fedora Core dus daar heb ik geen last van.
Wie niet weet wat Fedora Core is, zou zomaar al die troep downloaden.
Dus op een onaantrekkelijke site beoordeel je direct een stukje goede software?
Als ze al niet in staat zijn een heldere site te maken, wat voor puinhoop moet dan niet het programma zelf zijn.

Daar ga ik niet op gokken.
Welke drie dingen dan? Mij lijken er twee optioneel te zijn.
Waaruit zou ik moeten concluderen dat ze optioneel zijn? Wat doen die rare extra dingen?
Me welke werk jij? (Ik vermoed dus Scilab)
Matlab.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Matlab clones

Waaruit zou ik moeten concluderen dat ze optioneel zijn? Wat doen die rare extra dingen?
Het is inderdaad niet zo duidelijk.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 7.068

Re: Matlab clones

Als ze al niet in staat zijn een heldere site te maken, wat voor puinhoop moet dan niet het programma zelf zijn.
Dat is er weer eentje voor het drogreden-archief...

Re: Matlab clones

Dat is geen drogreden, maar een goed criterium.

Ik verwacht ook niet dat uit een smerige auto iemand uitstapt in een driedelig pak.

Ik verwacht ook niet dat een restaurant proper eten bereidt als het toilet een smerige troep is.

Berichten: 4.246

Re: Matlab clones

Ik gebruik enkel Matlab.
Zo logisch vind ik dat niet. Matlab kost een behoorlijke smak geld.
Studenten kunnen het gratis downloaden.
Ik verwacht ook niet dat een restaurant proper eten bereidt als het toilet een smerige troep is.
En toch eet iedereen in mcdonalds ;)
Quitters never win and winners never quit.

Berichten: 7.068

Re: Matlab clones

Dat is geen drogreden
Dat is het wel. Je zegt "ze kunnen A niet, dus ze kunnen B niet". Er is echter geen direct verband tussen A en B. Ik ken genoeg mensen die goed kunnen programmeren maar geen idee hebben van presentatie, en andersom.
Ik verwacht ook niet dat uit een smerige auto iemand uitstapt in een driedelig pak.

Ik verwacht ook niet dat een restaurant proper eten bereidt als het toilet een smerige troep is.
Jouw verwachting zegt echter niks over of dit ook daadwerkelijk zo is.

Re: Matlab clones

Dat is het wel. Je zegt "ze kunnen A niet, dus ze kunnen B niet". Er is echter geen direct verband tussen A en B. Ik ken genoeg mensen die goed kunnen programmeren maar geen idee hebben van presentatie, en andersom.
Dus iemand die geen idee heeft van presentatie kan wel goede helpbestanden schrijven?
Jouw verwachting zegt echter niks over of dit ook daadwerkelijk zo is.
Als consument ga je af op je eerste indruk. Is die slecht, dan ga je zoeken naar alternatieven.

@dirkwb: Ik ken iemand ;) die nog nooit bij mc donald gegeten heeft.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Matlab clones

Als consument ga je af op je eerste indruk. Is die slecht, dan ga je zoeken naar alternatieven.
De reference manual van Octave is zeer goed.

Maar goed we dwalen een beetje weg van de originele vraag ;) . Stel dat ik matlab niet wil gebruiken, welk zou dan het beste zijn als we de presentatie van hun website, de mogelijke extra pakketten, e.d. meer buiten beschouwing laten? :P
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Reageer