Critical success factors, clustering analyze en value chain modellen

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 829

Critical success factors, clustering analyze en value chain modellen

Kan iemand mij eens goed uitleggen wat Critical Success Factors zijn, een cluster-analyze is en een value chain model, en belangrijker: hoe je zoiets voor een bedrijf opstel.
"Als je niet leeft zoals je denkt, zul je snel gaan denken zoals je leeft."

--Vladimir Lenin-- (Владимир Ильич Ульянов)

Berichten: 1.425

Re: Critical success factors, clustering analyze en value chain modellen

Over die concepten zullen wel veel artikelen te vinden zijn. Zoals ik me de essentie herinner:

Critical success factors: Elk bedrijf dient een uniek concurrentievoordeel te hebben. Er zijn een aantal belangrijke eisen waar de dienst die het bedrijf levert (de critical success factors)aan dient te voldoen om de klanten te behagen. De juiste informatie vastleggen en analyseren (niet onnodig veel) is van groot belang voor het maken van beslissingen, om fouten tijdig te kunnen corrigeren etc.. Over de cruciale factoren die van belang zijn, daar dienen efficiënte informatiesystemen voor gemaakt te worden.

Clusteranalyse wordt toegepast bij (de analyse van) marktonderzoek. De doelgroep kan bepaald worden aan de hand van diverse factoren (antwoorden op verschillende vragen van een enquete bijv.) . Een markt kun je zo in een aantal segmenten verdelen die er in een grafiek als clusters uitrollen als je de antwoorden van diverse vragen van een enquete op elkaar legt. Een bedrijf kan dan met een bepaald product of dienst zich richten op een segment (cluster).

Bij Value chain modellen worden de activiteiten van een bedrijf (in gedachte) opgedeeld en gezien als onderdeel van een waardeketen. Elk onderdeel (inkoop, R&D, marketing, productie, transport) dient door efficiënte en kwaliteit zo veel mogelijk waarde toe te voegen tegen zo laag mogelijke kosten.
and theres nothing left worth knowing

And its time you should be going



While you see a chance take it

Gebruikersavatar
Berichten: 829

Re: Critical success factors, clustering analyze en value chain modellen

Maar hoe crieer je zoiets voor een concreet geval. Ik bedoel hoe analyseer je de CSF,...
"Als je niet leeft zoals je denkt, zul je snel gaan denken zoals je leeft."

--Vladimir Lenin-- (Владимир Ильич Ульянов)

Berichten: 69

Re: Critical success factors, clustering analyze en value chain modellen

Een value chain model is inderdaad een waardestroom schema van bijvoorbeeld een bedrijf. Onder andere binnen Lean manufacturing (LM) maken mensen gebuik van een dergelijk schema.

De hoofdstappen in het gebruik van dit schema is globaal steeds hetzelfde:

1. Analyseer de startsituatie globaal, op welke manier werkt het bedrijf naar haar klantwensen toe?

2. Maak hiervan een schema, in LM is dat een "Value Stream Map" van de huidige situatie

In dit schema staan inderdaad de stappen, wachttijden, productietijden, etc. Alle informatie die voor jou van belang is. Voor voorbeelden zie www.lean.org

3. Maak een doelschema, een ideaalplaatje waarin het bedrijf perfect en in minimale tijd zou werken. Dit hoeft niet realistisch: het is een streven, geen doel. Dit kan een andere value chain model zijn, of simpel een doeltijd die zou kunnen als werkelijk alles mee zou zitten.

4. Voer stap voor stap een verbetertraject in naar dit doel.

Wat betreft critische succes factoren: Deze zijn te beschrijven als de factoren die bij kunnen dragen aan het halen of mislukken van een project of slagen van een bedrijf. Binnen een project dient de projectleider er extra op te letten, en een bedrijf dient deze mee te nemen in haar verbeteringen. Als de visie van een bedrijf is: meer producten verkopen, en de missie 50% meer producten verkopen over drie jaar, dan kunnen KSF dingen zijn zoals klantvraag, klanttevredenheid en capaciteit. Dit verschilt per situatie.

Ik hoop dat ik niet te gedetailleerd was =) Ik ben hier momenteel zelf mee bezig, als je me een PM met vragen stuurt ga ik er met alle plezier op in.
Toch?

Berichten: 1.425

Re: Critical success factors, clustering analyze en value chain modellen

Ik hoop dat ik niet te gedetailleerd was =) Ik ben hier momenteel zelf mee bezig, als je me een PM met vragen stuurt ga ik er met alle plezier op in.
Nee, je bent niet te gedetailleerd en vragen, uitleg en discussie kunnen uiteraard gewoon in het topic
and theres nothing left worth knowing

And its time you should be going



While you see a chance take it

Berichten: 69

Re: Critical success factors, clustering analyze en value chain modellen

Okey prima ad =)

In context tot value stream en KSF kan vladimir ook het clusteren van productsoorten bedoelen, bij de productie.

Hier ga je ervan uit dat bij bijvoorbeeld 3 houten product:

A = 10 x 20 cm

B = 15 x 15 cm

C = 20 x 20 cm

Stel je zaag heeft een lange omsteltijd, tussen twee productsoorten, dan is het slimmer om de volgorde CAB te nemen: 20>10>15. Er moet dan namelijk twee keer omgesteld worden. Bij ABC is dit drie keer. Hier worden dezelfde soorten producten dus bij elkaar geclustert om zo de totale machinebezetting te verlagen.
Toch?

Reageer