Ph van 6,2m salpeterzuuroplossing

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 7

Ph van 6,2m salpeterzuuroplossing

mijn vraag is wat is de pH van 6,2M salpeterzuuroplossing?

Salpeterzuur=HNO3=sterke zuur

Reactievergelijking: HNO3(aq)+H2O(l)==> H3O+(aq) + NO3-(aq)

bekrekening: aangezien de molverhouding tussen salpeterzuur en H3O gelijk zijn is dus de concentratie H3O ook 6,2M(denk ik). Dus is pH=-log(6,2)=-0,7923916895.

Kan een pH een negatieve waarden aannemen? of doe ik hier iets verkeerds

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Ph van 6,2m salpeterzuuroplossing

Kan een pH een negatieve waarden aannemen?


Zoals je zelf al aangeeft is de pH niets meer en niets minder dan -log [H3O+] en kan dus negatieve waarden aannemen als [H3O+] groter is dan 1 mol/l.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 7

Re: Ph van 6,2m salpeterzuuroplossing

Zoals je zelf al aangeeft is de pH niets meer en niets minder dan -log [H3O+] en kan dus negatieve waarden aannemen als [H3O+] groter is dan 1 mol/l.


TYVM! dan zit ik goed, deze vraag is dus beantwoord ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Ph van 6,2m salpeterzuuroplossing

Ja dat klopt, maar:

Hoe sterker je zuur hoe meer dat de berekende pH-waarde van de praktische af gaat wijken. Dit komt doordat hoe sterker het zuur is, hoe minder water er is waarin hetzelfde zuur kan oplossen. De pH berekeningen gaan uit van een overmaat aan water en dat is er bij sterke zuren nu eenmaal niet (H2SO4 kan wel 97-98% zijn).

Berekende pH waarden lager dan 0 tot -0.5 zou ik niet als betrouwbaar willen beschouwen.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Ph van 6,2m salpeterzuuroplossing

Ik neem aan dat je doelt op het feit dat je strikt genomen activiteiten moet gebruiken in plaats van concentraties. Dat klopt, en de pH van een 6.2 M salpeterzuuroplossing zal daardoor inderdaad geen -0.8 zijn. Dat doet echter niets af aan het feit dat pH's wel degelijk kleiner kunnen zijn dan 0.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Ph van 6,2m salpeterzuuroplossing

Exact! Ik beweer ook nergens dat pH waarden kleiner dan 0 niet kunnen. Het enige dat ik met mijn laatste zin bedoelde is dat je niet raar moet staan kijken als je berekende pH van -0.8 in de praktijk niet gehaald wordt.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Ph van 6,2m salpeterzuuroplossing

Je moet overigens ook niet raar staan te kijken als hij nog lager is.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 7

Re: Ph van 6,2m salpeterzuuroplossing

heel erg bedankt voor jullie antwoorden. Betreft betrouwbaarheid dat wist ik niet, bedankt.

Ik had zulke vragen verwacht voor scheikunde proefwerk, die ik inmiddels heb gemaakt en hij ging goed denk ik.

Reageer