Computer algebra system

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Berichten: 829

Computer algebra system

Ik ga een eigen Computer Algebra Systeem (cas) schrijven, maar ik wil dat het beter wordt dan heel wat rommel dat je overal vindt. Heeft er iemand ideëen om er voor te zorgen dat het een goed systeem wordt. Ik ga hoe dan ook proberen ervoor te zorgen dat mijn cas wiskundig corrector wordt. Dan bedoel ik dat ik fouten die andere systemen maken als:
\(\frac{1}{x}-\frac{1}{x}=\frac{0}{x}\neq 0\)
er wil uitfilteren. Heeft er iemand ideën, bovendien zou ik graag eens weten wat nu de officiële syntax van de wiskunde is, want ook daar nemen tot zelfs maple toe softwarepaketten een loopje met de wiskunde.
"Als je niet leeft zoals je denkt, zul je snel gaan denken zoals je leeft."

--Vladimir Lenin-- (Владимир Ильич Ульянов)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Computer algebra system

maar ik wil dat het beter wordt dan heel wat rommel dat je overal vindt.
Hoezo. Verklaar je nader. Er zijn heel wat degelijke systemen te vinden.
Heeft er iemand ideën, bovendien zou ik graag eens weten wat nu de officiële syntax van de wiskunde is, want ook daar nemen tot zelfs maple toe softwarepaketten een loopje met de wiskunde.
Wat bedoel je? Geef dan eens wat voorbeelden uit maple? Er is bijvoorbeeld voor de boogtangens al geen "officiële" syntax. Het kan arctan of atan zijn, al denk ik dat atan het meeste wordt gebruikt.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Computer algebra system

Vladimir Lenin schreef:Dan bedoel ik dat ik fouten die andere systemen maken als:
\(\frac{1}{x}-\frac{1}{x}=\frac{0}{x}\neq 0\)
er wil uitfilteren.
Wat voor fout maken andere systemen hier dan?
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Re: Computer algebra system

Uitkomsten van Maple en Mathematica zijn niet 100% te vertrouwen. Daarom altijd de uitkomst verifiëren.

Ik kan daar geen voorbeeld van geven bij gebrek aan software, maar het is algemeen bekend.

Gebruikersavatar
Berichten: 829

Re: Computer algebra system

Wat voor fout maken andere systemen hier dan?
als x gelijk is aan 0 is de functie ongeldig, deze randvoorwaarde wordt bijvoorbeeld door maple weggefilterd. Daar heb ik niets op tegen, maar dan moet er wel naast staan dat x geen 0 mag zijn. Maple geeft dus 0. Ik wil een cas maken die iets geeft onder de vorm
\(\frac{0}{x}\)
of anders
\(0 | x\neq 0\)


Wat ik met officiële syntax bedoel is bijvoorbeeld matrices, de officiële notatie is ronde haken, maar alle CAS'en maken er vierkante haken van, toegegeven dat dit de performatie een beetje bevordert, maar echt wiskundig is het allemaal niet.
"Als je niet leeft zoals je denkt, zul je snel gaan denken zoals je leeft."

--Vladimir Lenin-- (Владимир Ильич Ульянов)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Computer algebra system

Wat ik met officiële syntax bedoel is bijvoorbeeld matrices, de officiële notatie is ronde haken,
Welke internationale organisatie stelt dit?
In this work, matrices are represented using square brackets as delimiters, but in the general literature, they are more commonly delimited using parentheses. This latter convention introduces the unfortunate notational ambiguity between matrices of the form
\({a \choose b}\)
and the binomial coefficient
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 829

Re: Computer algebra system

Een tweede voorbeeld:
\(\begin{array}{lc}&\left(\begin{array}{cccc}1&-3&2&1\\3&-9&10&2\\2&-6&4&2\\2&-6&8&a\end{array}\left\|\begin{array}{c}2\\9\\4\\7\end{array}\right.\right)\)
met
\(a\in\rr\)
Bereken de oplossingsverzameling, ik durf te wedden als je dit in maple stopt dat die met een uitkomst komt:
\(V=\left\{\left(\frac{6\alpha+1}{2},\alpha,\frac{3}{4},0\right)\left|\alpha\in\rr\right.\right\}\subset\rr^4\)
En inderdaad logisch gezien lijkt dit ook te kloppen, maar wat men vergeet is dat a ook wel eens gelijk kan zijn aan 1, waardoor de oplossingsverameling
\(V=\left\{\left(\frac{6\alpha-3\beta+1}{2},\alpha,\frac{\beta+3}{4},\beta\right)\left|\alpha,\beta\in\rr\right.\right\}\subset\rr^4\)
wordt, toegegeven, dat is zeer eigen aan de informatica, maar hierdoor ontstaan er dus fouten, en die moeten eruit, en ik ben nog geen enkel CAS tegengekomen die ze eruit filtert.
"Als je niet leeft zoals je denkt, zul je snel gaan denken zoals je leeft."

--Vladimir Lenin-- (Владимир Ильич Ульянов)

Gebruikersavatar
Berichten: 829

Re: Computer algebra system

Nou ik weet niet meer waar ik het vandaan heb gehaald, maar ik, dacht dat de rechte haken notatie ingevoerd werd in de vroege dagen van de computer algebra systemen, omdat het moeilijk bleek computers het verschil te leren tussen haakjes (voor prioriteit, functies,...) en matrices.
"Als je niet leeft zoals je denkt, zul je snel gaan denken zoals je leeft."

--Vladimir Lenin-- (Владимир Ильич Ульянов)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Computer algebra system

Maxima geeft bij dit (met linsolve) "Dependent equations eliminated: (3)". Het is m.a.w. aan de gebruiker om zelf even op te letten dan. En komt dan tot de eerste oplossing die jij geeft.

EDIT: ik had ooit over jouw opmerking een conversatie met een van de ontwikkelaars van maxima
AFAIK there is some work in progress to return conditional expressions in such cases, but I don't think it is mature yet.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 829

Re: Computer algebra system

precies, maar er wordt dus niet weergegeven wat de condities zijn, en wat het alternatief (of alternatieven) zijn. En versimpelingen zijn niet altijd geoorloofd. Bovendien komt daar nog bij dat de meeste CAS stoppen bij complexe getallen terwijl er bijvoorbeeld ook hamiltoniaanse bestaan.
"Als je niet leeft zoals je denkt, zul je snel gaan denken zoals je leeft."

--Vladimir Lenin-- (Владимир Ильич Ульянов)

Re: Computer algebra system

Even op het internet wat geinige fouten van Maple opgespoord.

De volgende berekeningen geven wonderlijke resultaten:

10e10 + 1 - 10e10;

x:=0: x/x-0/x;

(-8.0)^(1/3);

sum( (-exp(1))^n, n=1..infinity); (zowat elke versie geeft een ander antwoord).

Berichten: 7.068

Re: Computer algebra system

De volgende berekeningen geven wonderlijke resultaten:
Ik heb geen Maple, maar ik ben wel benieuwd naar wat Maple er dan van maakt.

Maxima geeft (als je de syntax correct maakt voor maxima):
10e10 + 1 - 10e10;
1
x:=0: x/x-0/x;
divide by zero.
(-8.0)^(1/3);
-2
sum( (-exp(1))^n, n=1..infinity);
Sum is divergent.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Computer algebra system

Ik ben zeer benieuwd naar de oplossingen van maple voor de laatste twee. Heeft iemand maple?
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 829

Re: Computer algebra system

Dit is de output

1) 0

2) Error, numeric exception: division by zero

3) 1.000000000+1.732050807*I

4) sum((-exp(1))^n, n = 1 .. infinity) (doet niets) zelfs geen infinity
"Als je niet leeft zoals je denkt, zul je snel gaan denken zoals je leeft."

--Vladimir Lenin-- (Владимир Ильич Ульянов)

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Computer algebra system

Maple 12.02:
10e10 + 1 - 10e10;
0
x:=0: x/x-0/x;
division by zero
(-8.0)^(1/3);
1.000000000+1.732050807*I
sum( (-exp(1))^n, n=1..infinity);
\(\sum_{n=1}^{\infty}(-e)^n\)
En als ik daar evalf respectievelijk evalc op loslaat:

-.7310585786 en
\(\sum_{n=1}^{\infty}e^n \cos(n\pi)\)
Tijd voor een ander wiskundeprogramma! ;)

Naah, ieder programma zal wel zo z'n beperkingen hebben. Meestal doet Maple wel wat ik wil, ik heb er vooralsnog te weinig last van om een ander programma aan te leren.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Reageer