Onsuccesvolle introducties in de turkse markt

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 28

Onsuccesvolle introducties in de turkse markt

Hallo allemaal,

Voor zijn opleiding is een collega op zoek naar ideeën, producten of diensten die het niet hebben gered in de Turkse markt.

Ik help hem bij zijn zoektocht omdat het erg lastig blijkt hierover op internet informatie te vinden. Uiteraard willen we dan ook graag weten waarom bepaalde producten of diensten niet aanslaan in Turkije en elders wel.

Heeft iemand ideeën hoe ik dit kan zoeken of waar hier informatie over te vinden is?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Berichten: 69

Re: Onsuccesvolle introducties in de turkse markt

Eerste waar ik aan dacht, eigenlijk als grap: de barbie. =) De minirokjes, extreme make-up, en blonde haar zorgen voor weinig herkenning door de turken.

Echter, met aanpassing toch nog razend populair: moslima-barbie

Vierde alinea is interessant.

;)
Toch?

Berichten: 28

Re: Onsuccesvolle introducties in de turkse markt

Dank je wel, Miosh! Dit zijn exact de zaken waar hij naar op zoek is. Zo kan hij ook de godsdienstige kant belichten die natuurlijk ook in commerciële zin meespeelt.

Berichten: 69

Re: Onsuccesvolle introducties in de turkse markt

Vergeet niet dat deze moslima-barbie ook een vorm van protest-trend is richting de overheid hea. Dit zal ook sterk meespelen als je aan marketing denkt. (begint met leuk idee, heel snel daarna gebuikt als protest, en vervolgens valt er op dat andere jongeren deze poppen hebben, dus andere kinderen willen ze ook en vergeten de betekenis van het protest.)

Een voorbeeld in nederland hiervan is het Che Guevara shirt, hoewel protest hier misschien niet het goede woord is.

Terug on-topic: ik las laatst iets over het feit dat lingerie in moslimlanden booming business is. Maar dat bepaalde winkels er zijn geflopt.

De reden was dat vrouwen niet mochten werken, en winkeliers dus mannen waren. En vrouwen mochten niet in lingerie bekeken worden door andere mannen vanwege het geloof. Hoe dit in turkije zit weet ik niet.
Toch?

Berichten: 1.425

Re: Onsuccesvolle introducties in de turkse markt

In Turkije werken de vrouwen natuurlijk wel. De locatie van een lingeriewinkel is natuurlijk van groot belang. In Istanboel zal dat niet zo'n probleem zijn.

De moslimabarbie was dus wel een success en gevraagd werd naar een mislukking. Die zullen er vele zijn maar lastig te vinden. Zeker als je de Turkse taal niet machtig bent. Op Turkse marketing of trendwatching websites, vergelijkbaar met deze Nederlandse, zou je dergelijke informatie kunnen zoeken.
and theres nothing left worth knowing

And its time you should be going



While you see a chance take it

Berichten: 69

Re: Onsuccesvolle introducties in de turkse markt

Hoho, goed lezen. Ik had het ook niet over de mislukking "moslima-barbie". Ik had het over de mislukking barbie... (blanke barbie, donkere barbie-vriendin van barbie, etc.).

Dat lingerieconflict ging over saoudi arabië inderdaad.

Misschien is de rok een goed voorbeeld? Kunnen zij immers niet de moskee mee in dus redelijk onhandig. En wordt nu niet echt bestempeld als rein en netjes door de religieuze cultuur van de turken.
Toch?

Berichten: 28

Re: Onsuccesvolle introducties in de turkse markt

Bedankt voor jullie reacties! Zijn er nog meer ideeën of organisaties waar hij zou kunnen informeren naar dit soort zaken waar jullie van weten?

Berichten: 28

Re: Onsuccesvolle introducties in de turkse markt

Hartelijk dank voor het meedenken! Hij heeft een pracht van een paper gemaakt en een zeer goede beoordeling ontvangen!

Reageer