Zon draait om Aarde...

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Berichten: 2.364

Re: Zon draait om Aarde...

Dit heb ik eens gelezen in een boekje van school, volgens mij een aardrijkskundeboekje. De poll werd in 1998 gehouden volgens mij. Misschien staat er wat op het internet.
“Quotation is a serviceable substitute for wit.” - Oscar Wilde

Berichten: 71

Re: Zon draait om Aarde...

Heeft dat hele stelsel een gemeenschappelijk massamiddelpunt, of zijn er meerdere middelpunten die op hun beurt ook weer om elkaar heen cirkelen?
Dit vraag ik mij ook af. Vanuit het standpunt van heel het zonnestelsel, wat draait precies rond wat?

En aangezien er geen vast referentiepunt in het heelal is (last time I checked), mogen we wel zeggen dat iets om iets anders draait en niet andersom?

Wat maakt de uitspraak "de aarde draait rond de zon" algemeen geaccepteerd als 'waarheid'?

Just curious, ben niet van plan om er een lange discussie van te maken. :shock:

Berichten: 226

Re: Zon draait om Aarde...

Wat maakt de uitspraak "de aarde draait rond de zon" algemeen geaccepteerd als 'waarheid'?
Het is niet de bedoeling, dat je dit punctueel opvat. De zon is in zijn eentje veel zwaarder dan alle andere objecten in het zonnestelsel bij elkaar. Daarom ligt het gemeenschappelijke zwaartepunt veel dichter bij het middelpunt van de zon, dan bij wat anders.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.166

Re: Zon draait om Aarde...

Sommige wetenschappers beweren dat we het middelpunt van het universum bevinden. :shock:

Berichten: 34

Re: Zon draait om Aarde...

TomMe schreef:Wat maakt de uitspraak "de aarde draait rond de zon" algemeen geaccepteerd als 'waarheid'?
Het is niet de bedoeling, dat je dit punctueel opvat. De zon is in zijn eentje veel zwaarder dan alle andere objecten in het zonnestelsel bij elkaar. Daarom ligt het gemeenschappelijke zwaartepunt veel dichter bij het middelpunt van de zon, dan bij wat anders.
Ik weet het absoluut niet zeker hoor, maar ik dacht dat er veel zwaardere sterren in het sterrenstelsel zijn dan de zon, of is het sterrenstelsel iets heel anders het zonnestelsel?
Wat dacht de overige 67% dan? dat de aarde om de zon draait? dat is dus ook fout. Ze draaien om elkaar heen, het niveau van kennis onder de bevolking neemt nu toch wel heel trieste vormen aan.


Wil je dit uitleggen, of is dit niet op een voor mij (een 2de klasser met 1 jaar natuurkunde ervaring :oops: :shock: ) begrijpelijke manier uit te leggen? :?:

Gebruikersavatar
Berichten: 2.364

Re: Zon draait om Aarde...

Dat van de 2/3 of van het gemeenschappelijk zwaartepunt :shock:

Omdat massa elkaar aantrekt zit hun zwaartepunt dus ergens tussen de twee objecten in. Stel er staan twee even zware personen tegenover elkaar met een diameter van zeg 10 m. Als ze niet in beweging zijn, bewegen ze allebei naar het midden toe (5m.). Als ze wel in beweging zouden zijn en in hun beweging steeds tegenover elkaar blijven, zouden ze rond dat punt draaien. Zie het als een cirkel. De zon is zwaarder dan de aarde dus dat punt ligt dichter bij de zon.
“Quotation is a serviceable substitute for wit.” - Oscar Wilde

Gebruikersavatar
Berichten: 8.559

Re: Zon draait om Aarde...

Sjoerdiosie, speciaal voor jou:

De aarde heeft een bepaalde massa. Deze massa zorgt voor de zwaartekracht. De zon heeft ook een massa. Deze massa is veel groter dan die van de aarde. De zon trekt de aarde dus aan. De aarde hierdoor in een baan om de zon. De aantrekkingskracht van de aarde heeft ook invloed op de zon.

Stel je even voor: een elestiekje verticaal gespannen. Dit stelt de zon voor. Hier maak je horizontaal een touwtje aan vast. Het einde van dit touwtje stelt de aarde voor. De aarde kan alleen in een baan om de zon draaien. Door aan het touwtje te trekken zal het elastiekje in een knik komen te staan. Deze verplaatsing van het elastiekje terwijl het touwtje rond het elastiekje draait noemt men de 'wobble' van de zon.

Er zijn zeker hemellichamen in het heelal dan de zon, echter deze bevinden zich op zo'n verschikkelijk grote afstand van de zon dat deze daar veel minder effect op hebben.

Ps. Deze wobble ziet men bij andere sterren ook. Doordat er een planeet omheen draait zal de desbetreffende ster wiebelen. Hierdoor kunnen op grote afstanden planeten worden ontdekt. Hoe dit precies zit kan je het beste in het sterrekunde en ruimtevaart forum navragen. (verandering van licht heeft er ook nog mee te maken)

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is. Heb je nog vragen dan hoor ik het graag.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 71

Re: Zon draait om Aarde...

Het is niet de bedoeling, dat je dit punctueel opvat.
Waarom niet? :oops:
De zon is in zijn eentje veel zwaarder dan alle andere objecten in het zonnestelsel bij elkaar. Daarom ligt het gemeenschappelijke zwaartepunt veel dichter bij het middelpunt van de zon, dan bij wat anders.
Dat weet ik ja, maar ik zie niet in hoe dat tegenspreekt dat je kan beschouwen dat de zon om de aarde draait. Als ik een balletje opgooi in de lucht, verplaatst het heelal zich ook ten opzichte van dat balletje.

Nuja, misschien zijn dit opmerkingen van iemand die nog niet genoeg geschoold is in het onderwerp. :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 2.364

Re: Zon draait om Aarde...

Als iets om iets draait, houdt dat in dat een voorwerp rond het zwaartepunt van het andere voorwerp draait. Maar dat doet het niet. Het draait om een gemeenschappelijk zwaartepunt.
“Quotation is a serviceable substitute for wit.” - Oscar Wilde

Berichten: 187

Re: Zon draait om Aarde...

een gemeenschappelijk zwaartepunt dat zo ver naar de zon is geschoven dat je het kunt vereenvoudigen tot de conclusie dat de aarde om de zon draait.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.364

Re: Zon draait om Aarde...

Klopt, naar de zon toe, maar het is niet het zwaartepunt van de zon.
“Quotation is a serviceable substitute for wit.” - Oscar Wilde

Berichten: 71

Re: Zon draait om Aarde...

Misschien draait dat zwaartepunt wel om de aarde. :wink: Of kan je dit tegenbewijzen?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.364

Re: Zon draait om Aarde...

Ik snap niet meer wat jullie bedoelen :shock:

Er is een formule voor het gemeenschappelijk zwaartepunt. Zie hier
“Quotation is a serviceable substitute for wit.” - Oscar Wilde

Berichten: 71

Re: Zon draait om Aarde...

Wel, ik dacht dat beweging altijd "ten opzichte van" iets is. Als je een leeg heelal hebt met daarin 2 bollen, en 1 ervan draait om de andere, zul je ook niet kunnen onderscheiden welke van de 2 het is.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.364

Re: Zon draait om Aarde...

Maar ze draaien niet om elkaar. Ze draaien om een gemeenschappelijk zwaartepunt.
“Quotation is a serviceable substitute for wit.” - Oscar Wilde

Reageer