licht uit elektriciteit

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 93

licht uit elektriciteit

Kan iemand mij uitleggen hoe licht uit elektriciteit ontstaat ? Ik begrijp dat dit te maken heeft met verandering van de baan die een elektron om de atoomkern aflegt, maar hoe krijgt elektriciteit die elektron uit zijn baan ?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: licht uit elektriciteit

Kan iemand mij uitleggen hoe licht uit elektriciteit ontstaat ? Ik begrijp dat dit te maken heeft met verandering van de baan die een elektron om de atoomkern aflegt, maar hoe krijgt elektriciteit die elektron uit zijn baan ?
de vraag. Licht uit electrischiteit(onderwerp) is anders dan electrischiteits uit licht(je tekst)

ik denk dat je de laatste moet wil weten.

Ja je weet dus dat een foton een electron naar hoger energie niveau dan promoveren.

Nou weet je hoe halfgelijders werken??

Na goed, als zo'n electron (uit een halfgelijder)promoveert dan word het gat wat hij achterlaat weer opgevult.

En zo gaan electrronen bewegen, en heb je stroom

hierdor denk je misschien dat het zichzelf snel weer opheft??

maar volgens mij gebeurt er bij een N-type en een P-type halfgeleider precies het omgekeerde, en als je ze dan scheidt funtioneer je een spanning op.

maar het kan ook iets anders zijn hoor.

Gebruikersavatar
Berichten: 113

Re: licht uit elektriciteit

Om de verwarring compleet te maken zal ik het proberen uit te leggen. :wink:

even simpel...Elektronen zijn negatief geladen en elektronen onderling stoten elkaar af. Elektronen hoeven elkaar niet aan te raken om elkaar te beinvloeden, ze stoten elkaar op (geringe) afstand al af.

In een buis gevuld met gas, (Natrium/Neon of kwikdamp (TL buis)), wordt een elektrische spanning aangelegd. Hierdoor gaat er via de elektroden een stroom door de buis lopen.

De langsschietende elektronen zijn in staat om de elektronen van het gas uit hun baan om het atoom te schieten. Als het elektron compleet wordt weggeschoten dan heet dat ionisatie. Er blijft dan een positieve lading op het gas(ion) achter.

Als het elektron bij zijn atoom blijft maar in een hoger gelegen baan terecht komt, dan heet dat excitatie.

Het elektron met de hogere energie wil graag terug naar zijn (vacante) baan om het atoom. Door een foton uit te zenden, verliest het elektron zijn energie en valt terug in zijn oorspronkelijke baan.

Het licht dat hierbij uitgezonden wordt, heeft een specifieke golflengte, dit is voor elk gas anders. En vertegenwoordigt precies het energieverschil tussen twee banen van het aangeslagen elektron.

Natriumlampen geven geel licht, Neon rood en kwiklampen geven UV licht.

Bij een TL lamp wordt dit UV licht door het poeder op de wand omgezet in zichtbaar licht.
Kabouters bestaan niet

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: licht uit elektriciteit

En hoe zit het dan met de aloude gloeilamp?

Ik hou me al jaren met elektrotechniek bezig, maar heb me nog nooit verdiept in de vraag waarom een gloeilamp eigenlijk licht geeft.

Ja, de stroom door de gloeidraad veroorzaakt warmte en daardoor gaat de gloeidraad gloeien en geeft licht. Maar ik realiseer me dat dat een weinig wetenschappelijke benadering is.

Wie kan er wat dieper op ingaan?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: licht uit elektriciteit

Door de energie van de stroom kunnen electronen in hogere energie niveaus komen(vergelijk het maar ket een voorwerp wat je optilt)

Deze bevat nu potentiële energie.(vergelijk het electron met het voorwerp dat je optilt en de aarde met de atoom kern)

Maar dit electron in zijn nieuwe baan wil graag terug in zijn oude baan, omdat ze daar nu een electron missen.

Dus hij gaat terug. En gaat zijn potentiële energie verloren.

Na wet van behoudt van energie, dus het kan eigenlijk niet verloren gaan.

De potentiële energie die verloren gaat word omgezet in een foton.

De frequentie(energie) van dat foton kun je bereken. in de minicursus over de kwantum theorie staat hoe dat moet(de eerste les)

metaal atomene bevatten ook de banen van zo'n TL buis.

Met die banen theorie word ook de witte licht verklaart dat een gloeilamp altijd wit licht uitzendt en een gaslamp een aparte kleur dan uit zenden

Reageer