Traagheid van elektrische lading

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 9

Traagheid van elektrische lading

Ondervindt een elektrisch geladen deeltje ook traagheid als gevolg van zijn lading? Dat wil zeggen: kost het meer energie om een elektrisch geladen deeltje te versnellen dan een neutraal deeltje met dezelfde massa?

Ik bedoel hier niet door de interactie met andere velden (stel deze = 0) maar uitsluitend met het veld dat door deze lading zelf is en wordt opgebouwd. Vergelijk de "traagheid" bij het variëren van elektrische stroom (versnellen en vertragen van de elektronen) door een spoel. Geldt dat dus ook voor bv. een rechtlijnig door de ruimte bewegend elektron.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Traagheid van elektrische lading

Traagheid is uitsluitend aan massa gebonden. ΣF = ma.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Traagheid van elektrische lading

Dit is een erg goede vraag. Wanneer men de energie van een elektron, geassocieerd met louter het veld dat het elektron zelf produceert, berekent, blijkt dat deze oneindig is. Dat is een interne tegenstrijdigheid binnen de klassieke electrodynamica. Op dergelijke kleine schaal gaan kwantumeffecten een rol spelen.

Zie bijv. hier en hier.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 9

Re: Traagheid van elektrische lading

Geldt voor een macroscopisch geladen object dat dit zich zal verzetten tegen snelheidsverandering, puur door interactie met zijn eigen veld (en afgezien van de F=ma component)? Zo ja, waar zou ik een berekening kunnen vinden?

Ik begrijp uit de artikelen over self-energy en electron self energy corrections dat deze interactie met het eigen veld verrekend wordt in een gerenormaliseerde massa. Klopt dat?

Reageer