Willekeurige curve

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 33

Willekeurige curve

Iemand die ik ken vroeg zich het volgende af (en nu vraag ik het me ook af):

Kan je in principe voor elke figuur/curve die je vlug even met de losse hand tekent (in een assenstelsel), een functievoorschrift vinden?

Alvast bedankt
You and your big words. . .and your small difficult words

Berichten: 294

Re: Willekeurige curve

theoretisch denk ik wel dat dit mogelijk is....

maar praktisch onmogelijk me dunkt

(theoretisch maak je telkens benadering voor elk stukje kromme en laat je de stukjes kleiner maken tot je de kromme zelf hebt, in de limiet dus, tlijkt evident dat dit praktisch niet mogelijk is...)

niet zeker van antwoord!

mvg

Andy

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Willekeurige curve

Mits het een functie is, d.w.z. dat er boven iedere x ten hoogste één punt staat, dan kun je altijd een functievoorschrift maken dat de getekende grafiek willekeurig goed benadert.

Willekeurig goed benaderen wil zeggen dat het verschil tussen het functievoorschrift en je tekening overal binnen een gegeven maximum ligt. En dat kan dan voor ieder maximum (bijvoorbeeld een duizendste, een miljoenste, etc).
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Berichten: 187

Re: Willekeurige curve

ja, alleen zit je dan met de decimalen enzo, wat het best wel lastig kan maken. je zit met een kromme wel meestal (nouja.. altijd lijkt met) met een exponentiele functie == x^2

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Willekeurige curve

Als je een continue curve tekent waarvoor geldt dat voor een bepaalde x-waarde maar 1 y-waarde is (dus een echte functie), dan kun je dit meestal wel benaderen met een polynoom:

[sum_inf] anxn
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Berichten: 187

Re: Willekeurige curve

dus voor mensen die niet precies weten wat het betekend (en gelijk een goede overhoring voor mij :shock: ) :

formule omgezet naar een directe formule, meetkundige rij (getallenrijen) --> an+1= an x x^n

n = de 'x' op de x-as, dus bv 1, 2, 3, enz

an = de uitkomst (de 'y') van de vorige 'x' die je nu neemt (dus bv neem je 6, is de vorige x dus 5). letterlijk 'de uitkomst (a) van de vorige (n) x'.

an+1 = de 'x' die je nu wilt nemen. deze staat nu als 'uitkomst'. dit sluit dus aan bij de vorige (dus an

alleen begint bij k=1.. we hebbe een oud boek, en daarin beginnen ze niet met k=0 :?:

klopt dit een beetje ? ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 647

Re: Willekeurige curve

Bart schreef:Als je een continue curve tekent waarvoor geldt dat voor een bepaalde x-waarde maar 1 y-waarde is (dus een echte functie), dan kun je dit meestal wel benaderen met een polynoom:

[sum_inf] anxn
Rogier schreef:Mits het een functie is, d.w.z. dat er boven iedere x ten hoogste één punt staat, dan kun je altijd een functievoorschrift maken dat de getekende grafiek willekeurig goed benadert.

Willekeurig goed benaderen wil zeggen dat het verschil tussen het functievoorschrift en je tekening overal binnen een gegeven maximum ligt. En dat kan dan voor ieder maximum (bijvoorbeeld een duizendste, een miljoenste, etc).
VREEST NIEt!

Lees er de duidelijke 8) uitleg hier maar eens op na!

http://nl.wikipedia.org/wiki/Benadering#Fu...in_een_interval
???

Gebruikersavatar
Berichten: 1.279

Re: Willekeurige curve

En bij elke peridieke functie met de fourier reeks analyse.

Re: Willekeurige curve

Rodeo, wat heeft Rogier wil "fout" gezegd?

(of begrijp ik u verkeerd)?

gegroet

Gebruikersavatar
Berichten: 647

Re: Willekeurige curve

Anonymous schreef:Rodeo, wat heeft Rogier wil "fout" gezegd?

(of begrijp ik u verkeerd)?

gegroet
als ik uw cryptische zin als "wat heeft hij fout gezegd" interpreteer: niets, ik maak gewoon reclame (voor een artikel dat ik heb geschreven :wink: )
???

Reageer