ontleding zout water

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 113

ontleding zout water

Als ik een oplossing van natriumchloride ga elektrolyseren, aan welke kant komt dan het chloor uit?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: ontleding zout water

De chloride ionen zijn negatief geladen en zullen zich dus aangetrokken voelen tot de positieve electrode.
β-Damascenon en maneschijn

Re: ontleding zout water

In de zoutindustrieen in Nederland ( Hengelo, Delfzijl en Rotterdam) werd of wordt op grote schaal zoutelectrolyse uitgevoerd.

Aan de inerte anode wordt chloorgas ontwikkeld; aan de kathode waterstofgas. Ook wordt er een NaOH oplossing geproduceerd uit de katholiet die langs de kathode stroomt. Er zijn dus drie direct verkoopbare reactieproducten: NaOH, waterstof en chloor.

De bijbehorende electrochemische reactievergelijkingen staan in ieder goed scheikunde leerboek.

Het is een misverstand dat de chlorideionen aan de anode worden geoxydeerd omdat het negatieve ionen zijn. Positieve ionen kunnen ook aan de anode geoxydeerd worden als ze maar oxydeerbaar zijn. Voer maar eens een electrolyse uit in een oplossing van Mn(NO3)2 of van MnSO4. Je ziet dan aan de anode (Pt) het bruine MnO2 ontstaan, door oxydatie van Mn(2+) ionen. Aan de kathode zie je praktisch alleen H2-gas. Zo wordt het electrolytische bruinsteen gemaakt dat je in droge batterijen van het Leclanche-type tegenkomt.

Voor de electrochemische reacties aan de anoden en kathoden speelt het electrische veld helemaal geen rol. Wel voor de migratie van van de ionen midden in de vloeistof. Dus bij de electrische geleiding! Daarom noemen we Cl(-) ionen ook wel anionen, omdat die in de richting van de anode bewegen (migreren). Maar migreren is heel wat anders dan reageren!

Wanneer verdwijnt deze verwarring nu eenx uit het onderwijs? De Na+

ionen migreren hier ook maar reageren helemaal niet.

Bij deze electrolyse wordt de geleiding voor 60% verzorgd door de Cl(-)

ionen. Maar in de anodereactie voor 100%. Dus convectie en diffusie moeten samen voor de ontbrekende 40 % zorgen. H. Zeilmaker

Berichten: 44

Re: ontleding zout water

Ik heb eens thuis een experiment gedaan met zout en water en als ik mij niet vergis was mijn ph niet laag genoeg om Cl2 te produceren.

Dus ik kreeg dan aan de kathode luchtbelletjes H2 en aan de anode kreeg ik niets te zien. Was best spectaculair omdat ik het zelf heb opgesteld via de theorie in de les.

De kleur werd wel helemaal blauw, is dat te wijten aan Cl-? Of zijn dat metaal ionen van de elektrode die ik gebruikte.

(Ik heb 4 batterijen in serie geschakeld en een gewone verlengsnoer opengesneden, waarschijnlijk koper...)

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: ontleding zout water

Chloorgas moet zijn ontstaan. Anders kan er ook geen H2 ontstaan. Van welk materiaal waren de anode en de electrode gemaakt. Dit is waarschijnlijk de oorzaak van die verkleuring.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 1.379

Re: ontleding zout water

De gladde grafietstaven die je uit een lege Leclanche batterij kunt slopen kun je handig gebruiken als inerte electrode bij elektrolyses. Je moet er dan wel even een electrisch kontaktschoentje aan solderen. Maakt het dus niet te ingewikkeld met elektroden die ook meedoen aan de reakties! H. Zeilmaker
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Reageer