Vezelrichting in een bal (3d)

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 23

Vezelrichting in een bal (3d)

Hallo iedereen,

Ik heb een wiskundig probleem waar ik niet goed uit kom:

Een rugbybal heeft vezels die de bal stevigheid geven. de kracht op deze vezels is niet alleen afhankelijk van plaats en luchtdruk, maar ook van vezelrichting. Een vezel kan over de smalle kant lopen (0 graden), over de lange kant (90 graden) of ergens er tussen in.

De bal kan beschreven worden met een elipsoide met Rxy (kleine diameter, Rx=Ry) en Rz (grote diameter). De lange kant loopt dus langs de Z-as.

Afbeelding

Ik kan de kracht en rek uitrekenen voor een klein stukje bal + vezel, als de vezel precies over één van de assen loopt. In de afbeelding kun je zien hoe ik zo'n klein stukje bal kan draaien om de Z-as om de vezel precies door de X-as te laten lopen. Dit werkt prima in mijn computermodel.

Nu wil ik de situatie dat de vezels onder een hoek ah gedraaid worden ten opzichte van het XY-vlak. Dus dat de vezels van links onder naar rechts boven om de bal heen gaan bijvoorbeeld. Wat is de functie voor het draaien om de X- en Y- -as?

tan(aZ) = x/y

aX = ?

aY = ?

Ik hoop dat de vraag duidelijk genoeg is gesteld, ik vind het nog al lastig om het even kort uit te leggen.

Groeten,

Jelle

Reageer