Rekenlineaal

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 33

Rekenlineaal

Hallo,

Toen ik de zolder een beetje aan het omspitten was kwam ik ineens de rekenlineaal van mijn moeder tegen. Ik vind het best wel een vet ding. Het probleem zit em alleen in dat ik er geen handleiding bij heb kunnen vinden. Daarom is mijn vraag: "hoe werkt een rekenlineal?" Hoe kan ik alle rekensommen op deze lineaal uitrekenen?

Groeten,

Noud

Gebruikersavatar
Berichten: 2.364

Re: Rekenlineaal

Hier kun je misschien wat vinden :shock:
“Quotation is a serviceable substitute for wit.” - Oscar Wilde

Re: Rekenlineaal

Een rekenlineaal kan niet gebruikt worden voor optellen en aftrekken. Vermenigvuldigen en delen is geen probleem, tweede en derde machten en hun wortels kan ook. Meestal is er ook een voorziening voor de geometrische functies en logarithmen (grondtal 10 en e). Soms zijn er schalen voor speciale doelen: renteberekeningen, doorbuigspanning van staalprofielen, nautische berekeningen, enz.

In alle gevallen geeft de rekenlineaal alleen maar de meest relevante cijfers van de uitkomst: 1,25 kan ook 125 zijn of 125000 of 0,00125, enz. Je moet altijd zelf de grootte van de uitkomst inschatten om de plaats van de komma te bepalen.

Ik heb zelf nog een rekenlineaal van middelbare school (eindexamen 1973). Een gebruiksaanwijzing heb ik er nooit bij gehad. Omgaan met de rekenlineaal was onderdeel van het wiskundeprogramma.

Verreweg de bekendste fabrikant van rekenlinealen en rekenschijven was Aristo.

Gebruikersavatar
Berichten: 802

Re: Rekenlineaal

Ben d'r maar zuinig op: er is bijna niet meer aan te komen. Ik heb m'n oude van school ook nog, een grote Wolters Noordhof. Een paar jaar geleden heb ik er via een Canadeesche site een gekocht, een minatuur Pickett microline. Ik wil nog een ronde hebben, die zijn ook ooit gemaakt.

En een zwitsers horlogemerk (ben het juiste merk even kwijt) heeft er een op het horloge.

Als je meer wilt weten moet je even googelen op slide rule.

Ik gebruik hem nog erg vaak. In principe zijn ze sneller dan een computer: na invoer van de gegevens staat het antwoord er meteen terwijl een computer dan nog moet gaan rekenen ;-)

Berichten: 1

Re: Rekenlineaal

ik heb er sinds kort ook één -van m'n pa gehad- en ik heb er gelijk een crash course bij gehad :shock:

voor delen:

Op de D-schaal (direkt onde de schuif) zoek je het getal dat je wilt delen. Vervolgens zoek je op de C-schaal het getal waar je door wilt delen en zet dit boven het getal dat je wilt delen. Nu lees je bij de 1 -of de 10- van de C-schaal het antwoord af op de D-schaal

voor vermenigvuldigen:

Zet de 1 -of de 10- van de C-schaal bij het getal dat je wilt vermenigvuldigen (van de D-schaal) en lees bij het getal waarmee je dit wilt vermenigvuldigen (op de C-schaal) dat waarde van de D-schaal af.

op deze site staat een leuke java-app waar je dit kunt oefenen:

http://www.taswegian.com/SRTP/JavaSlide/javaslide.html

Groeten, Eric

Berichten: 19

Re: Rekenlineaal

Ik heb onlangs een afgeschreven biebboek gekocht: De Rekenliniaal, door Henk Olivié, Uitgeverij SMD, 1975. Meer dan 200 bladzijden! Misschien kun je bij een antiquariaatje of op Marktplaats een exemplaar vinden ...

Reageer