Gaia en de gigantomachie

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 341

Gaia en de gigantomachie

Ik moest laatst een myhologisch verhaal met als onderwerp de Gigantomachie. Ik zocht hier informatie en ik vond het goed te volgen, maar de echte oorzaak van de Gigantomachie vind ik nogal onduidelijk. Ik begrijp dat er eerst de Titantomachie plaatsvond.

Kronos kwam op verzoek van Gaia in opstand tegen Ouranos en hij overwon hem (waarbij de Giganten dus ontstonden), maar vanwege Gaia's voorspelling (die zij maakte omdat Kronos net zoals Ouranos zijn broers in de Tartaros opsloot) verslond Kronos zijn eigen kinderen, de Olympianen. Zeus werd verstopt en toen hij groot was bevrijde hij zijn broers en zussen en zij alle kwamen vervolgens in opstand tegen Kronos en de andere Titanen. De Olympianen versloegen dus de Titanen en sloten hen op in de Tartaros.

Maar hier wordt het verwarrend: Gaia vraagt vervolgens de Giganten om in opstand te komen tegen de Olympianen omdat zij boos is dat de Titanen in de Tartaros zijn opgesloten. Dus samengevat: Gaia is boos op Kronos, Kronos wordt verslagen, Gaia wordt boos op degene die hem verslagen hebben... Is dit nu weer een geval van Griekse onlogica? Want een echt lekker lopend verhaal kan ik er niet van maken ;)

Berichten: 83

Re: Gaia en de gigantomachie

Gaia is eigenlijk veel ouder dan de grieken , misschien dat hun verhalen daarom zo wazig zijn..

Gebruikersavatar
Berichten: 341

Re: Gaia en de gigantomachie

Hoe bedoel je dat precies? Gaia is toch een orginele Griekse godin en niet van een ander volk over genomen?

Berichten: 83

Re: Gaia en de gigantomachie

Nee joh het idee van moeder-aarde(natuur) als godin is veel en veel ouder

- Venus van Willendorf

- Isis

en waar denk je dat onze vrouw holle vandaan komt ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 341

Re: Gaia en de gigantomachie

Ok, het idee wel, maar de Grieken hebben toch geen invloed gehad van een andere beschaving met het verzinnen van hun Gaia? Dus zou je kunnen zeggen dat Gaia (dus niet het idee) een orgineel Grieks verzinsel is.
en waar denk je dat onze vrouw holle vandaan komt ;)
De Efteling, duh :P

Berichten: 83

Re: Gaia en de gigantomachie

Wie is vrouw holle denk je ? :

ze laat het sneeuwen, ze laat rijpe appels aan de bomen groeien ..

ze zorgt voor brood.. Maar alleen wie met haar meewerkt zal met overvloed beloond worden.

vergelijk eens Cerridwen, Gaia, vrouw holle, moeder natuur ... ;)

Berichten: 8.614

Re: Gaia en de gigantomachie

Maar hier wordt het verwarrend: Gaia vraagt vervolgens de Giganten om in opstand te komen tegen de Olympianen omdat zij boos is dat de Titanen in de Tartaros zijn opgesloten. Dus samengevat: Gaia is boos op Kronos, Kronos wordt verslagen, Gaia wordt boos op degene die hem verslagen hebben... Is dit nu weer een geval van Griekse onlogica? Want een echt lekker lopend verhaal kan ik er niet van maken ;)
Gaia heeft inderdaad een nogal wispelturig karakter. Het komt erop neer dat ze vindt dat de Olympianen de Titanen, die ook haar kinderen zijn, te hard aanpakken door ze op te sluiten in de Tartaros en besluit de Olympianen te bestraffen door de Giganten op hen af te sturen. Althans, dat is wat ik altijd uit het verhaal heb begrepen, maar het is problematisch dat verschillende Griekse en Romeinse verhalenschrijvers soms over dezelfde mythen schreven en ze in een ander jasje stoken. Zo hebben bijvoorbeeld zowel Vergilius (Georgica) als Ovidius (Metamorphoses) verhaald over de avonturen van Orpheus en zijn er opmerkelijke verschillen te vinden tussen beide werken.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 83

Re: Gaia en de gigantomachie

Tempus schreef:Ik moest laatst een myhologisch verhaal met als onderwerp de Gigantomachie. Ik zocht hier informatie en ik vond het goed te volgen, maar de echte oorzaak van de Gigantomachie vind ik nogal onduidelijk. Ik begrijp dat er eerst de Titantomachie plaatsvond.

Kronos kwam op verzoek van Gaia in opstand tegen Ouranos en hij overwon hem (waarbij de Giganten dus ontstonden), maar vanwege Gaia's voorspelling (die zij maakte omdat Kronos net zoals Ouranos zijn broers in de Tartaros opsloot) verslond Kronos zijn eigen kinderen, de Olympianen. Zeus werd verstopt en toen hij groot was bevrijde hij zijn broers en zussen en zij alle kwamen vervolgens in opstand tegen Kronos en de andere Titanen. De Olympianen versloegen dus de Titanen en sloten hen op in de Tartaros.

Maar hier wordt het verwarrend: Gaia vraagt vervolgens de Giganten om in opstand te komen tegen de Olympianen omdat zij boos is dat de Titanen in de Tartaros zijn opgesloten. Dus samengevat: Gaia is boos op Kronos, Kronos wordt verslagen, Gaia wordt boos op degene die hem verslagen hebben... Is dit nu weer een geval van Griekse onlogica? Want een echt lekker lopend verhaal kan ik er niet van maken ;)
Begrijp dat Gaia ouder is dan de grieken .. de naam is welligwaar grieks , maar deze godin was al veel langer bekend.. ook bij andere volkeren .. zij het misschien in een iets andere vorm. De verhalen over Gaia moet je niet letterlijk maar metaforisch lezen , dan begrijp je de boodschap die er in verscholen ligt.

Reageer