Normeren vs normaliseren

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 71

Normeren vs normaliseren

Ik zit met de volgende vraag in gedachten.

Is er eigenlijk een verschil tussen de termen normeren en normaliseren wat betreft vectoren (of enig ander wiskundig object)?

Ik heb opgemerkt dat in het Engels de term "to normalize" gebruikt wordt wanneer men een vector deelt door zijn norm. Wanneer ik echter de term "normaliseren" in het Nederlands gebruikte werd ik er snel op gewezen dat de correcte term "normeren" is.

Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Normeren vs normaliseren

Het moet normaliseren zijn. Normeren is alleen een maatstaf vastleggen, een norm bepalen.

Voor zover dat van toepassing is op vectoren, zou het dan het vaststellen van de lengte (doorgaans 1) zijn, waar je vervolgens vectoren naar kunt normaliseren.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Berichten: 71

Re: Normeren vs normaliseren

Dus op deze pagina heeft men de term "normeren" verkeerdelijk gebruikt?

http://www.nat.vu.nl/~jo/hovo2004/node73.html

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Normeren vs normaliseren

Volgens mij wel ja, ik zou daar in ieder geval "normaliseren" gebruikt hebben.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Normeren vs normaliseren

Volgens mij wel ja, ik zou daar in ieder geval "normaliseren" gebruikt hebben.


Inderdaad. Normeren is het toepassen van de norm: ||x||

Normaliseren is de lengte schalen tot 1: x / ||x||
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Berichten: 71

Re: Normeren vs normaliseren

Bedankt! 8)

Berichten: 150

Re: Normeren vs normaliseren

TomMe schreef:Dus op deze pagina heeft men de term "normeren" verkeerdelijk gebruikt?

http://www.nat.vu.nl/~jo/hovo2004/node73.html
Haha, dat is de site van Jo v.d. Brand. Is vast erg goed in zijn vakgebied, maar mijn ervaring met hem is dat hij het niet altijd even nauw neemt met de wiskunde (niet dat hij op verkeerde eindantwoorden uitkomt, hoor)

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Normeren vs normaliseren

Haha, dat is de site van Jo v.d. Brand. Is vast erg goed in zijn vakgebied, maar mijn ervaring met hem is dat hij het niet altijd even nauw neemt met de wiskunde (niet dat hij op verkeerde eindantwoorden uitkomt, hoor)
Dat is toch gebruikelijk bij natuurkundigen? :shock:
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Berichten: 150

Re: Normeren vs normaliseren

Die man en ik verschillen fundamenteel van mening wat betreft wiskunde binnen de natuurkunde studie: hij is van mening dat we geen wiskunde vakken hoeven te volgen, we kunnen de technieken ook leren als we ze nodig hebben bij een natuurkunde vak. Ik ben van mening dat je eerst een wiskundevak gehad moet hebben voordat je begint aan het natuurkundevak dat van die wiskunde gebruik maakt: dus eerst vectorcalculus en dan pas Elektriciteit en Magnetisme.

Berichten: 71

Re: Normeren vs normaliseren

We zien wel wat er dan van komt..foutieve benamingen en het verwarrend maken voor de student. :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 647

Re: Normeren vs normaliseren

Die man en ik verschillen fundamenteel van mening wat betreft wiskunde binnen de natuurkunde studie: hij is van mening dat we geen wiskunde vakken hoeven te volgen, we kunnen de technieken ook leren als we ze nodig hebben bij een natuurkunde vak. Ik ben van mening dat je eerst een wiskundevak gehad moet hebben voordat je begint aan het natuurkundevak dat van die wiskunde gebruik maakt: dus eerst vectorcalculus en dan  pas Elektriciteit en Magnetisme.


hoe raar? Hoe kan je nu één wet van Maxwell snappen, als je niet kunt integreren over een oppervlak/volume?
???

Berichten: 150

Re: Normeren vs normaliseren

Hij is van mening dat als hij bij dat onderwerp aankomt, zijn korte uitleg over oppervlakte/volume integralen voldoende is.

Ik vind dat erg optimistisch.

Reageer