wisselspanning en em-straling

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter

wisselspanning en em-straling

ac spanning zou zogezegd voordeliger te transporteren zijn, maar de elektronen versnellen 100 keer per seconde, is er dan geen verlies aan energie aan em-straling?

Re: wisselspanning en em-straling

Dat verlies zal er ongetwijfeld zijn, maar is hoe dan ook vele orden van grootte kleiner dan de verliezen die je zou hebben wanneer je de stroom zou transporteren in de vorm van gelijkstroom. Het is overigens niet zo dat stroomtransport altijd in AC-vorm plaatsvindt hoor!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: wisselspanning en em-straling

Elektriciteit is voordeliger te transporteren bij hoge spanning. Dan is nl. de stroom kleiner en dus zijn de lijnverliezen geringer.

Verder wordt voor elektriciteitstransport bijna uitsluitend gebruik gemaakt van 3-fasen wisselstroom. Daardoor heb je voor hetzelfde vermogen maar de helft van de hoeveelheid koper of aluminium nodig als bij eenfasig transport.

Over de verliezen door EM straling maakt niemand in de branche zich zorgen, die zijn nl. absoluut verwaarloosbaar t.o.v. de normale ohmse verliezen.

Ik zei hierboven "bijna uitsluitend" omdat bij elektriciteitstransport over zeer grote afstanden ook gebruik wordt gemaakt van gelijkspanning bij zeer hoge spanning (grootte orde 400kV).

Een voorbeeld daarvan is de kabelverbinding die ze gaan leggen tussen Nederland en Noorwegen, de z.g. Norned verbinding. Dat is een soort tweelingsnoer dat over de bodem van de Noordzee wordt gelegd vanaf Delfzijl vrijwel recht in noordelijke richting.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: wisselspanning en em-straling

Hoe groot is het amperage van die stroomkabels?

want misschien is het dan misschien wel rendabel om dan (als je onder een hoogspanningsleiding woont) een enorme spoel op de dak te zetten, en zo eigen energie opwekken.

Dan krijgt de hoogspanningskabel wel meer weerstand,maar wie geeft daarom?als hij gratis electrischiteits heeft.

Dan hoef je het nog alleen maar een trafo te maken die de spanning sucendair meet, en zo zichzelf instelt, om naar 230 te transformeren. en je hebt het.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: wisselspanning en em-straling

.... misschien is het dan misschien wel rendabel om dan (als je onder een hoogspanningsleiding woont) een enorme spoel op de dak te zetten, en zo eigen energie opwekken......
Stroom kan tot 2000A gaan, afhankelijk van de belastingsverdeling in het net.

Maar het zal niet werken Antoon, om te beginnen woont er in Nederland niemand recht onder een hoogspanningsleiding voor zover ik weet.

En de elektriciteitsmaatschappij zal niet toestaan dat je met een spoel zo dicht bij die kabel komt.

Verder is er geen sprake van je eigen energie opwekken. De elektriciteitsmaatschappij zal het aanmerken als diefstal.

Re: wisselspanning en em-straling

en er zijn bovendien wel gemakkelijker manieren om de elekmaatschappij "in 'tzak te zetten"

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: wisselspanning en em-straling

Die manieren ken ik ook wel, maar die ga ik niet aan je neus hangen. Ik werk nl. bij een energiemaatschappij. 8)

Re: wisselspanning en em-straling

Die manieren ken ik ook wel, maar die ga ik niet aan je neus hangen. Ik werk nl. bij een energiemaatschappij. 8)


dat was geen vraag :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 647

Re: wisselspanning en em-straling

Die manieren ken ik ook wel, maar die ga ik niet aan je neus hangen. Ik werk nl. bij een energiemaatschappij. 8)
is dat niet iets met uwen teller, die stroom in fase niet kan meten?
???

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: wisselspanning en em-straling

....is dat niet iets met uwen teller, die stroom in fase niet kan meten?
Sorry, dit is zo vaag geformuleerd dat ik daar geen antwoord op kan geven.

Re: wisselspanning en em-straling

Ik denk dat Rodeo.be hier doelt op blindstromen. Worden niet gemeten, zijn wel vervelend voor de energiemaatschappij, en zelf heb je er niks aan...

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: wisselspanning en em-straling

te beginnen woont er in Nederland niemand recht onder een hoogspanningsleiding voor zover ik weet.  
ik kwam op het idee omdat ik dacht dat er ergens een huis stond onder een hoogspannings kabel.

Dus ik keek nog eens goed.

En volgens mij is dat bij het hoogspanningsnet bij rossum het geval.

dus daar kan iemand va jullie duur betaalde wisselende magnetische velden gebruik maken

verder is het toch gewoon op hun terrein?

mogen jullie niet blij zijn dat mensen niet klagen over gezondheids problemen en kapotte apparaten door dat magnetischveld?

en hoe komt de energie centrale er achter?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: wisselspanning en em-straling

Antoon schreef:En volgens mij is dat bij het hoogspanningsnet bij rossum het geval.

dus daar kan iemand va jullie duur betaalde wisselende magnetische velden gebruik maken

verder is het toch gewoon op hun terrein?

mogen jullie niet blij zijn dat mensen niet klagen over gezondheids problemen en kapotte apparaten door dat magnetischveld?

en hoe komt de energie centrale er achter?
In principe lopen in Nederland geen hoogspanningslijnen over gebouwen heen. Maar er kunnen uitzonderingen zijn. In Zeeland ken ik een bedrijfsgebouw waar een HS lijn overheen loopt. Dat heeft een heleboel juridisch getouwtrek gekost voordat het werd toegestaan.

Het feit dat een HS lijn over iemands terrein loopt geeft hem nog geen recht om er stroom uit te onttrekken. De meeste lijnen lopen over particulier terrein, meestal boerenland. Die boer krijgt daar een vergoeding voor, maar hij mag de stroom niet pikken.

Als iemand dat toch doet zal het energiebedrijf dat niet zo gauw merken, de afgetapte hoeveelheid zal altijd veel kleiner zijn dan de totale energie die op zo'n punt voorbij stroomt.

Het is volgens mij nog steeds niet aangetoond dat mensen gezondheidsproblemen krijgen doordat ze dicht bij hoogspanningslijnen wonen.

En schade aan apparaten kan ik me helemaal niet voorstellen, daarvoor zijn die velden niet sterk genoeg.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: wisselspanning en em-straling

hmm, daar was ik al bang voor.

Maar wat gaan jullie doen als daar in rossum de HS lijn echt over een schuur/huis heen loopt?

verde, het is nooit bewezen dat het schadelijk is, maar ook niet dat het niet schadelijk is voor je gezondheid

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: wisselspanning en em-straling

Rossum ligt niet binnen ons gebied. Dus de firma waar ik werk gaat daar niets aan doen. 8)

In België schijnt het overigens heel gewoon te zijn dat huizen onder een HS lijn staan. Ik ken een voorbeeld in St. Job in't Goor, een hele rij onder een 150kv lijn.

Reageer