Kop of Munt?

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 8.559

Re: Kop of Munt?

chriis heeft volkomen gelijk. Deze gebeurtenissen hebben totaal geen invloed op elkaar. hoe vaak je een willekeurige munt op gooit, bij elke worp is de kans 1/2 op kop danwel munt. uiteindelijk zal je bij n aantal worpen een verdeling zien van n/2 munt en n/2 kop.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Kop of Munt?

Ik heb vandaag de bus gemist, wat is de kans dat ik morgen ook de bus mis? (Even aangenomen dat dit onafhankelijk is)
Zo was er een man die veel met het vliegtuig ging, alleen hij was nogal bang voor een bomaanslag. Dus wat deed hij: hij nam voortaan zélf een bom mee op reis, want de kans dat er twee mensen tegelijk met een bom aan boord waren is wel héél klein :shock:
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Kop of Munt?

Heeft iemand trouwens al een idee hoe het zit met die 1000 muntjes? Je ziet na het schudden 999 munten op kop liggen, de 1000e zie je niet, hoe groot is dan de kans dat het muntje dat je niet ziet kop is?
1/2

Als iemand anders naar de munten kijkt, en zegt "er liggen er in ieder geval 999 op kop, wat die laatste is zeg ik niet" dán is de kans 1/1001 dat die laatste ook kop is.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.559

Re: Kop of Munt?

@ rogier: tuurlijk niet. Deze zijn helemaal los van elkaar bepaald. Bij elke munt is de kans 1/2 het maakt niet uit welke poespas daaraan vooraf is gegaan. Dit beinvloed de kansen van die munt op zich helemaal niet.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Kop of Munt?

Het gaat erom dat iemand informatie geeft op basis van voorkennis. Als je N munten gooit zijn er N+1 mogelijkheden (met allemaal dezelfde kans) om minstens N-1 kop te gooien. N van die mogelijkheden bestaan uit één munt en N-1 kop, en één mogelijkheid is alle N kop.

Als iemand dus N munten heeft gegooid en jou vertelt dat er van die N munten minstens N-1 kop zijn, weet je dus dat je met één van die N+1 mogelijkheden te maken hebt, en daarom is de kans 1/(N+1) dat die laatste ook kop is.

Nogmaals: dit gaat alleen op als dagene die vertelt dat er minstens N-1 kop zijn, dat doet na naar alle munten te hebben gekeken. Als jij ze zelf gooit en alleen de eerste N-1 bekijkt en die waren toevallig allemaal kop, dan is de kans dat de laatste ook kop is natuurlijk gewoon 1/2.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Berichten: 255

Re: Kop of Munt?

chriis heeft volkomen gelijk. Deze gebeurtenissen hebben totaal geen invloed op elkaar. hoe vaak je een willekeurige munt op gooit, bij elke worp is de kans 1/2 op kop danwel munt. uiteindelijk zal je bij n aantal worpen een verdeling zien van n/2 munt en n/2 kop.


je hebt het hier over een reeks van N experimenten na elkaar. In het voorbeeld gaat het om het tegelijkertijd kop/munt zijn van 2 munten.

Berichten: 664

Re: Kop of Munt?

Wouter_Masselink schreef:chriis heeft volkomen gelijk. Deze gebeurtenissen hebben totaal geen invloed op elkaar. hoe vaak je een willekeurige munt op gooit, bij elke worp is de kans 1/2 op kop danwel munt. uiteindelijk zal je bij n aantal worpen een verdeling zien van n/2 munt en n/2 kop.
je hebt het hier over een reeks van N experimenten na elkaar. In het voorbeeld gaat het om het tegelijkertijd kop/munt zijn van 2 munten.
Dat is als je zegt:

je hebt 2 munten in je hand , kans(je schud en je ziet dat 1 van hen kop is , en dat de volgende munt ook kop is?)

Maar volgens mij gaat het over:

je hebt 2 munten in je hand , je schud en je ziet dat 1 van hen kop is , wat is de kans( dat de volgende munt ook kop is?)
Zo was er een man die veel met het vliegtuig ging, alleen hij was nogal bang voor een bomaanslag. Dus wat deed hij: hij nam voortaan zélf een bom mee op reis, want de kans dat er twee mensen tegelijk met een bom aan boord waren is wel héél klein
Haha :shock: , die kende ik nog niet, is wel een goeie!

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Kop of Munt?

je hebt het hier over een reeks van N experimenten na elkaar. In het voorbeeld gaat het om het tegelijkertijd kop/munt zijn van 2 munten.
Dat maakt niet uit, als je munten tegelijk gooit zijn ze nog steeds onafhankelijk.

Pas als er iemand naar alle munten kijkt, en dan een uitspraak doet over een zelf gekozen groep van N-1 munten, dan is er sprake van afhankelijkheid.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Re: Kop of Munt?

Wat een spraakverwarring!!!

Als je met 2 z munten gooit is je uitk verz KK, KM, MK en MM met gelijke kansen.

Dus ook voor degene die het gegeven krijgt: een munt is een M!!!

Maw: de vraag naar de kans van de tweede munt is eveneens M, moet beantwoord worden met de geg uitk verz.

Die vraag is al eerder in de posten uitvoerig behandeld.

Berichten: 107

Re: Kop of Munt?

RJ schreef:Heeft iemand trouwens al een idee hoe het zit met die 1000 muntjes? Je ziet na het schudden 999 munten op kop liggen, de 1000e zie je niet, hoe groot is dan de kans dat het muntje dat je niet ziet kop is?
1/2

Als iemand anders naar de munten kijkt, en zegt "er liggen er in ieder geval 999 op kop, wat die laatste is zeg ik niet" dán is de kans 1/1001 dat die laatste ook kop is.
Klopt helemaal, zoals ik de vraag formuleerde is gelijk aan de manier waarop de oorspronkelijke vraag geformuleerd is, waarom zou het daar dan 1/3 zijn in plaats van 1/2?

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Kop of Munt?

Klopt helemaal, zoals ik de vraag formuleerde is gelijk aan de manier waarop de oorspronkelijke vraag geformuleerd is, waarom zou het daar dan 1/3 zijn in plaats van 1/2?
Daar is hij dan ook 1/2. Alleen "de 1000e zie je niet", dat stond er bij die twee munten in de oorspronkelijke vraag niet bij. Daar komt de onduidelijkheid vandaan denk ik.

Zoals ik een bladzijde terug ook zei: de omschrijving "je ziet dat 1 van hen kop is" vind ik een beetje onhandig gekozen, het wekte bij mij in ieder geval het idee dat iemand beide muntstukken zag en vaststelde dat er in ieder geval één kop bij zit.

Nou ja ik denk dat het iedereen inmiddels wel duidelijk is :shock:
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Berichten: 33

Re: Kop of Munt?

Nou ja ik denk dat het iedereen inmiddels wel duidelijk is :shock:
voor mij wel... kom er idd iets te laat bij, maar hier is nog de praktijk:

Code: Selecteer alles

Python 2.3.5 (#1, Jun 21 2005, 18:41:54)

[GCC 3.4.3 20041125 (Gentoo 3.4.3-r1, ssp-3.4.3-0, pie-8.7.7)] on linux2

Type "help", "copyright", "credits" or "license" for more information.

>>> import random

>>> def chance(amount):

...     count = 0.0

...     succes = 0.0

...     for x in range(amount):

...             a = random.randint(0,1)

...             b = random.randint(0,1)

...             if a == 1:

...                     count += 1

...                     if b == 1:

...                             succes += 1

...     return succes / count

...

>>> chance(10)

0.5

>>> chance(100)

0.43478260869565216

>>> chance(1000)

0.50715746421267893

>>> chance(10000)

0.48781462245305635

>>> chance(100000)

0.4974884428345574

>>> chance(1000000)

0.5011029808456986

>>> chance(10000000)

0.50004629950922519
tussen de 0.43... en de 0.50...

Re: Kop of Munt?

Niet om het een of ander, maar het antwoord op de vraag: wat is de kans op de andere munt is M, is 1/3!!!

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Kop of Munt?

Niet om het een of ander, maar het antwoord op de vraag: wat is de kans op de andere munt is M, is 1/3!!!
Heel goed, gooi nog ff wat olie op het vuur :shock:

Ik denk dat het nu wel duidelijk is: de kans dat de andere munt kop is, hangt af van de manier waarop er is vastgesteld dat er minstens één van de twee kop is.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Re: Kop of Munt?

Nee, het gaat om de uitkomstenverz van het experiment.

Bv: als je 5 z munten gooit onder een beker en je geeft ze door met de mededeling dat er 3 M zijn, met de vraag: wat is de kans dat er 4 M liggen, is de uitk verz nog altijd bepaald door de worp van 5 munten.

Reageer