Schimmel in huis

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 16

Schimmel in huis

Hallo,

gisteren ontdekte ik dat er in het appartement dat ik net huur schimmel begint te groeien van achter de houten plinten (5 cm boven de vloer). Nu vroeg ik mij af welke schimmel dit is, en of deze schadelijk is. Wat rondspeuren op het internet leert mij dat er zeer schadelijke zijn, en ook schimmels die onschadelijker zijn dan een doorsnee kamperplant. Maar goed, daar ben ik niet veel mee natuurlijk, aangezien ik niet weet over welke schimmel het gaat.

De schimmel was nog klein. Het zag er uit als een hoopje stof dat op de plint lag. Het verdwijnt echter niet als je er op blaast of er aan komt, en het ziet er veel zwarter uit (maar niet pikzwart). Als je het van dichterbij bekijkt ziet het er uit als een opgerold spinneweb, precies een netje, met kleine tentakels die zich in de lengte van de plint uitstrekken. In de buurt van de schimmel is er geen vochtplek ofzo te bespeuren, in een andere kamer wel :P ;)

Ik hoop dat het een beetje een duidelijk beeld geeft van de schimmel die ik bedoel. Een schimmelfotoboek op het internet zou handig zijn.

Alvast erg bedankt,

digits

Gebruikersavatar
Berichten: 8.559

Re: Schimmel in huis

Als je nu een foto maakt van de schimmel en deze hier plaatst dan vergroot je iig de kans dat iemand weet waar je het over hebt. Nu zal je waarschijnlijk geen reacties krijgen.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 8.614

Re: Schimmel in huis

Besef bovendien dat schimmel een synoniem is voor zwam (en dus het hele rijk van de Fungi beslaat, al is dat in het alledaagse taalgebruik niet zo). Mogelijk is de jouwe lid van de stam der Ascomycota, maar je kunt - zoals Wouter al zei - best een foto van je schimmel maken en die hier neerzetten.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 16

Re: Schimmel in huis

Oke, goed idee.

ik heb enkel met mijn gsm een foto kunnen maken, dus het is niet erg duidelijk, maar geeft hopelijk toch al een eerste beeld:

Afbeelding

Het rood is de "plint" die onderaan aansluit op de vloer. Het wit is de muur. Het kleine zwarte stofwolkje is de schimmel waarover ik het heb. Bij andere plinten zie ik het soms ook al zeer klein verschijnen. Het lijkt alsof het tussen de houten plunt en stenen muur naar boven "kruipt".

Ik probeer zo snel mogelijk een meer gedetailleerde foto te plaatsen!

Bedankt voor reacties alvast,

digits

Gebruikersavatar
Berichten: 8.559

Re: Schimmel in huis

Voor taxonomische doeleinden kan men met deze foto -ben ik bang- helemaal niks.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 12.262

Re: Schimmel in huis

Tja, zaak is vooral om eraf te komen denk ik, ongeacht wat het precies is. Het zichtbare deel kun je vaak wel omleggen met bleekwater, maar het deel dat verscholen zit achter de plint zal lastig te bestrijden zijn zonder de plint te verwijderen.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 187

Re: Schimmel in huis

Ook los je daarmee het achterliggende probleem niet op, namelijk vocht achter de plint.

Berichten: 16

Re: Schimmel in huis

Hallo iedereen,

hierbij enkele scherpere foto's. Hopelijk is het scherp genoeg, want mijn fototoestel kan helaas niet beter gaan.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De eerste foto is in een ander hoekje dat blijkbaar ook aangetast is. De andere 2 foto's zijn diegene die ik hierboven al eens gepost had, maar dan in betere kwaliteit.

Uiteraard zal ik de schimmel zo snel mogelijk verwijderen, maar ik zou toch graag weten wat voor vlees ik in de kuip heb ;)

Alvast bedankt,

digits

Berichten: 8.614

Re: Schimmel in huis

Helaas, ik vrees dat een determinatie nog steeds niet zal lukken. Voor de meeste determinatiekenmerken van dergelijke schimmels heb je een vergrootglas en soms zelfs een microscoop nodig. A.d.h.v. deze foto's zou ik zelfs geen familie durven noemen, maar ik ben dan ook geen mycoloog.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 1

Re: Schimmel in huis

Beste digits,

Ik had ook een probleem met schimmel in huis net boven de plinten van mijn vloer.

Ook was deze hetzelfde als wat ik op uw foto's zie.

Na wat rondvraag bij mensen die vloeren plaatsen en muren plaatsen in gips ed kwam er een mogelijke oorzaak naar boven:

Men zei me dat het mogelijk was dat de plinten tegen de muur waren geplaatst met cement maar dat de gipsmuur achter de plinten tot tegen de vloer komen en zodoende alle vocht optrekken.

De schimmel verschijnt daarom net boven de plinten omdat dit de eerste plaats is waar het vocht uit de muur kan komen..... :eusa_whistle:

Wat ik toen heb gedaan is:

De problematische plaatsen heb ik de plinten verwijderd en heb ik de gips tot tegen de baksteen verwijderd.

Tot op de hoogte van de plinten heb ik ipv van gips dit opgevuld met waterdicht cement.

Vervolgens heb ik de plinten dan terug geplaatst en klaar is kees. ](*,)

Vergeet ook niet dat de muur nadien wel even nog moet gelucht en gewarmd moet worden om het resterende vocht te kunnen drogen.

Daarvoor kan je het best de verwarming wat opzetten op regelmatige tijdstippen voor een 30-tal minuten.

Ik hoop je hiermee van dienst te zijn.

Reageer