Art: de zwaartekracht

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Berichten: 897

Art: de zwaartekracht

volgens de ART is iemand in vrije val werkelijk in rust( hij ervaart geen kracht) en is iemand op het aardoppervlak aan het versnellen. daarom zou alles op aarde zogezegd naar boven versnellen. dit laatste bedrijp ik niet goed. de kracht die we voelen komt wel overeen met een versnelde beweging naar voren maar reizen wij dan werkelijk door de ruimte of klimmen wij wat vruchteloos op tegen een helling in de ruimtetijd en leggen wij geen afstand af. Kun je het vergelijken als een insect in een kom die naar boven klimt maar door gebrek aan grip niet verder komt?

Berichten: 2.746

Re: Art: de zwaartekracht

op een voorwerp in vrije val werkt er toch wel een kracht?

Gebruikersavatar
Berichten: 897

Re: Art: de zwaartekracht

als je op een weegschaal gaat staan en je springt uit het raam gaat de wijzer naar nul: geen kracht, je lichaam volgt passief het dal in de ruimtetijd waar iemand in vrije val langs glijd. Als je niet valt voel je wel een kracht.

ik dacht vroeger ook zoals als jij maar sinds ik ART aan het bestuderen ben, ben ik gedwongen geweest om een paar ideeen van mij te veranderen. ik vind het ook heel bizar.

Gebruikersavatar
Berichten: 366

Re: Art: de zwaartekracht

Zwaartekracht is toch geen kracht? Massa kromt alleen maar datgene wat wij als ruimte ervaren en daardoor lijkt zwaartekracht een kracht.

Re: Art: de zwaartekracht

als je op een weegschaal gaat staan en je springt uit het raam gaat de wijzer naar nul: geen kracht, je lichaam volgt passief het dal in de ruimtetijd waar iemand in vrije val langs glijd. Als je niet valt voel je wel een kracht.
Dit omdat de weegschaal onderhevig is aan de zelfde kracht, beide worden als het waren 1 en het zelfde voorwerp in vrije val, maar in het niet luchtledige door weerstand op de weegschaal zou de wijzer terug gaan uitwijken, eenderzijds door de de kracht van de weerstand, anderzijds door de zwaartekracht.

In vrije val in het luchtledige zal de snelheid steeds toenemen, dus ben je onderhevig door een kracht, ook al merk je dit niet.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Art: de zwaartekracht

Berichten over de theorie van Denkertje70 afgesplitst naar hier. Aan Denkertje70 het verzoek in het vervolg zijn theorieën in Theorieontwikkeling te plaatsen en niet in de vakfora (cf. dit).
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 2

Re: Art: de zwaartekracht

Zwaartekracht is toch geen kracht? Massa kromt alleen maar datgene wat wij als ruimte ervaren en daardoor lijkt zwaartekracht een kracht.
zwaartekracht is niet echt goed uit te leggen op het moment. het is 1 van de 5 krachten (zwakke kracht, sterke kracht, magnetische kracht, elektrische kracht en zwaartekracht) zwaartekracht wordt het minst begrepen je mag gerust zeggen totaal niet. Zwaartekracht is de zwakste kracht van de 5, dat kun je zien als je iets optilt met een magneet je over wint de zwaartekracht met de kleinste magneten. voor de rest weet ik ook niet veel over zwaartekracht. alleen nog dat het de snelheid van het licht heeft en dat een zwartgat zo groot kan zijn als een voetbal en meer zwaartekracht hebben dan onze aarde.. dus het heeft niet omvang te maken maar met massa.

maar in elk geval zwaartekracht is wel degelijk 1 van de 5 krachten maar dus de zwakste. sommige wetenschappers denken dat als alle materie bij elkaar is dat dan de krachten weer gelijk aan elkaar staan.

Groeten uit Groningen

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Art: de zwaartekracht

Waarnaar Squawk verwees in zijn bericht is dat zwaartekracht in algemene relativiteitstheorie niet moet worden opgevat als een kracht. Deeltjes volgen geodeten in de geometrie van de ruimtetijd (die door de aanwezige materie wordt gedetermineerd).

Berichten: 84

Re: Art: de zwaartekracht

Wat gebeurt er met een klok als die in vrije val is?

We weten dat een klok trager tikt, als die zich in een positie bevindt aan de oppervlakte van de aarde, dan een klok in een positie verder verwijdert van het aardoppervlak. Wat als we een klok laten vallen, gaat die vertragen (trager tikken) door de toenemende snelheid? Wat zal het verschil zijn met een vallende klok, ten opzichte een klok in een "rust" positie aan het aardoppervlak, op die lokatie?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Art: de zwaartekracht

We weten dat een klok trager tikt, als die zich in een positie bevindt aan de oppervlakte van de aarde, dan een klok in een positie verder verwijdert van het aardoppervlak.
Als beide klokken ten opzichte van elkaar in rust zijn verandert er niks. Het heeft dan toch niks met afstand tot het aardoppervlak te maken?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 366

Re: Art: de zwaartekracht

Wat ik er van begrepen heb is dat zowel een klok met een hogere snelheid als een klok onder invloed van een grotere zwaartekracht langzamer tikken dan de 'referentieklok'.

Berichten: 84

Re: Art: de zwaartekracht

Als beide klokken ten opzichte van elkaar in rust zijn verandert er niks. Het heeft dan toch niks met afstand tot het aardoppervlak te maken?
De gravitatie invloed heeft wel degelijk invloed op het tikken van een klok, beide klokken mogen ten opzichte van elkaar in "rust" bevinden, een klok verder weg van het aardoppervlak zal sneller tikken. De afstand hier heeft wel invloed. Twee klokken zullen pas "gelijktijdig" tikken in een vlakke ruimte, dan speelt de onderlinge afstand geen rol.
Wat ik er van begrepen heb is dat zowel een klok met een hogere snelheid als een klok onder invloed van een grotere zwaartekracht langzamer tikken dan de 'referentieklok'.
Dat klopt. Wat ik wil weten is of de snelheid veroorzaakt door de valversnelling, of het zich in vrije val bevinden, ook een vertraging van het tikken teweeg zal brengen?

Gebruikersavatar
Berichten: 366

Re: Art: de zwaartekracht

Dit wordt speculeren van mijn kant, excuus daarvoor.

Als we er van uitgaan dat de tijd voor jou stilstaat als je je met de lichtsnelheid verplaatst.

Laten we er ook van uitgaan dat de tijd in de singulariteit van een zwart gat stilstaat.

Stel dat we jouw klok ( een cesium atoom?) in het zwarte gat laten vallen. Je zou dan zeggen dat de klok in twee opzichten druk doende is in een situatie te komen waarin de tijd stilstaat...

Als we er ook van uitgaan dat 'tijd' onze interpretatie is van het uitdijen van de ruimte, dan klopt het wel dat er geen tijdsverloop meer is als je de uitdijing exact bijhoudt (lichtsnelheid) of als er helemaal geen uitdijing meer is (zwart gat). En misschien is er wel helemaal geen verschil tussen beide situaties te bepalen...

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Art: de zwaartekracht

De gravitatie invloed heeft wel degelijk invloed op het tikken van een klok,
Gebruik jij nog een ouderwetse pendule voor dit experiment?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 84

Re: Art: de zwaartekracht

Gebruik jij nog een ouderwetse pendule voor dit experiment?
Wat er voor dergelijk experiment gebruikt wordt, is mij om het even. Waar het om gaat is dat ik wil weten welke verandering in de kwantumtoestand er zal zijn in vrije val?

Reageer