Volgorde

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 15

Volgorde

Dag,

Ik ben aan het oefenen met sommen waarbij je op voorrang moet letten. Dat lukt aardig, maar bij deze gaat het steeds mis:

3*27-8-7*3-2*11=?

Volgens het oefenboekje is het antwoord 74. Hoe moet ik de haakjes zetten om op dit antwoord uit te komen?

Er geldt dat vermenigvuldigen en delen voorrang heeft boven optellen en aftrekken. Maar tussen vermenigvuldigen en delen onderling alsmede tussen optellen en aftekken onderling bestaat geen voorrangsregel. Dat gaat van links naar rechts.

Mij leek dit juist:

(3*27)-8-(7*3)-(2*11)

Maar dan misken je denk ik de regel dat optellen en aftrekken onderling (-8-7) gewoon van links naar rechts gaat. Heeft iemand een idee?

Berichten: 2.746

Re: Volgorde

als je de opgave goed hebt overgtypt, moet de oplossing 30 zijn, niets anders.

Gebruikersavatar
Berichten: 15

Re: Volgorde

Ja, zo stond het er. Dus ik heb de haakjes op de goede plekken gezet?

Misschien is het een typefout in de antwoorden.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Volgorde

De haakjes zijn 'niet nodig', maar je hebt er wel correct mee aangeduid welke bewerkingen eerst uitgevoerd moeten worden. Het antwoord is inderdaad 30.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Re: Volgorde

\(74 = 3\cdot 27-8-(7\cdot 3-2\cdot 11)\)

Re: Volgorde

Volgens het oefenboekje is het antwoord 74. Hoe moet ik de haakjes zetten om op dit antwoord uit te komen?


Als de vraag in het boekje is "Hoe moet je de haakjes zetten om op dit antwoord uit te komen?" zijn de vraag en het antwoord juist, en heeft PeterPan de goede oplossing gegeven.

Berichten: 373

Re: Volgorde

Als de vraag in het boekje is "Hoe moet je de haakjes zetten om op dit antwoord uit te komen?" zijn de vraag en het antwoord juist, en heeft PeterPan de goede oplossing gegeven.
Als de vraag in het boekje is "Hoe moet je de haakjes zetten om op dit antwoord uit te komen?" dan had in het antwoordboekje PeterPan's antwoord moeten staan. Als dat zo was geweest dan was er geen onduidelijkheid geweest en had deze topic niet bestaan. Ik denk dus dat je er veilig vanuit kan gaan dat de vraag was: wat is de uitkomst van deze som (houd rekening met de volgorde van uitrekenen)" en dan is 74 simpelweg fout.

Als je de - 2 x 11 in + 2 x 11 verandert werkt het wel, dus ik vermoed een tikfout in de som.

Gebruikersavatar
Berichten: 15

Re: Volgorde

Het was inderdaad de bedoeling gewoon de uitkomst uit te rekenen. Wel stond erbij dat je haakjes kon zetten om voor jezelf duidelijk te maken welke volgorde je aanhoudt.

Ik heb de haakjes blijkbaar zo gezet, dat ik op 30 uitkwam; het antwoord dat je ook krijgt als je geen haakjes gebruikt, maar de algemene voorrangsregels volgt.

In ieder geval bedankt allemaal!

Reageer