De Gouden Eeuw 1555-1648

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 1.286

De Gouden Eeuw 1555-1648

De Gouden eeuw luidde een nieuwe periode voor Nederland in. Bouwkunst, beeldende kunst, letterkunde en wetenschap, een activiteit die zich bij kunstenaars niet beperkte tot de Lage landen, maar ook ver buiten de landsgrenzen van de Lage Landen.

1. Welke invloed heeft dit gehad voor landen buiten onze landsgrenzen, zoals de exploitatie van de handel door de VOC?

2. Hoe kwam het dat de Verenigde Provincien, Nederland zo snel uitgroeide als handelsland?

3. Hoe was het gezicht van der Nederlanden in de rest van de wereld?

4. Hoe kwam en welke oorzaken, dat er een einde kwam aan de gouden eeuw?

5. Hoe is het beeld anno 2005 van de Nederlandse interventie?

Re: De Gouden Eeuw 1555-1648

lees een boek over de gouden eeuw!

ik beveel 'de last van veel geluk', van th. van deursen aan!

Gebruikersavatar
Berichten: 449

Re: De Gouden Eeuw 1555-1648

Het volle Leven- Rene van Stipriaan :shock:
I'm normally not a praying man, but if you're up there, please save me Superman!!!

Homer Simpson

Re: De Gouden Eeuw 1555-1648

hij stelt vragen, hij vraagt geen titels.

daarvoor dient dit forum toch? of verwijzen jullie alleen naar boeken?

Berichten: 299

Re: De Gouden Eeuw 1555-1648

De gouden eeuw is m.i. gestoeld op 2 fenomenen:

1. de braindrain vanuit het zuiden naar het noorden

2. de waterlinie, die de Hollandse steden gevrijwaard had van verwoesting door oorlogsgeweld.

Wat jullie de 80-jarige oorlog noemen, heet in de rest van Europa, de 2de 100-jarige oorlog. Er is daar 20 jaar langer en veel verwoestender gevochten.

De grote handelssteden van Duitsland, de Zuidelijke Nederlanden en Frankrijk lagen in puin. Vloten waren vernietigd, de intelligentsia, verdwenen door moord of emigratie.

Nederland heeft van deze fenomenen maximaal kunnen profiteren, mede door de Calvinistische leer van de predestinatie. Aards succes en aardse rijkdom waren volgens Calvijn teken van god dat er een plaats in hemel was gereserveerd. Dat was (en is?) een enorme stimulans voor harde arbeid en onvermoeibaar streven naar succes en welstand.
"God is een door de mens gemaakt wezen, waarop de mens omwille van eigen geluk en genotsverhoging zijn menselijke idealen, noden en wensen projecteert."



- L. Feuerbach

Berichten: 1.286

Re: De Gouden Eeuw 1555-1648

De 80-jarige oorlog liep als een rode lijn door de gouden eeuw (1568-1648). Hoe heeft De Lage landen zich juist in deze periode kunnen ontwikkelen?

Het was niet altijd wapengekletter gedurende deze oorlog, want veel Europeanen vluchtte zelfs naar onze gebieden. Want tijdens de 40-jarige oorlog in Duitsland, vluchte veel Duitsers naar onze steden, Leiden, Amsterdam, Rotterdam, Gent, Antwerpen etc, omdat in onze gebieden een tamelijk rust heerste. De VOC, groeide uit tot 's wereld grootste onderneming, die overal posten hadden. Dan zijn ook de grote zeehelden als Tromp, De Ruijter, Hein die de wereldzeeen beheersten. Dan zijn er onze schilders, dichters, architekten, bouwers, noem maar op die De Lage Landen sterk op de wereldkaart hebben geplaatst, vanwaar de kracht van de leeuw?

Re: De Gouden Eeuw 1555-1648

Ik dacht eigenlijk dat de Gouden Eeuw tot 1672 duurde? :shock:

Berichten: 118

Re: De Gouden Eeuw 1555-1648

De zeventiende eeuw was de grote bloeiperiode van de Noordelijke Nederlanden. Om die reden is hij de geschiedenis ingegaan als de 'Gouden Eeuw'. Het mag dan raar overkomen dat de Republiek der Verenigde Nederlanden tot aan de Vrede van Munster niet eens internationaal als soevereine staat was erkend. Afgezien van de Tachtigjarige Oorlog voerde Nederland in de zeventiende eeuw veel oorlogen met andere mogendheden, waaronder vooral Engeland en Frankrijk.

Door de zeevaart en de handel met overzeese gebieden, vooral het latere Indonesië, verwierf Nederland niet alleen grote faam, maar ook enorme rijkdom. Bovendien trok de tolerantie veel mensen aan die om godsdienstige redenen vervolgd werden. Samen met de mensen die in de loop van de Tachtigjarige Oorlog voor het Spaanse gezag vluchtten, hebben ze veel bijgedragen tot de bloei van de Republiek.


Misschien heb je hier wat aan?!
(d )² = (1-2Gm/r)dt² - (r/(r-2Gm)dr² - r²d ²-r²sin ² d ²

Berichten: 1.286

Re: De Gouden Eeuw 1555-1648

Ik dacht eigenlijk dat de Gouden Eeuw tot 1672 duurde? :shock:


Nee mijn beste. Vanwaar het jaar 1672??

Re: De Gouden Eeuw 1555-1648

Jkrul schreef:Ik dacht eigenlijk dat de Gouden Eeuw tot 1672 duurde? :shock:
Nee mijn beste. Vanwaar het jaar 1672??
Dat jaar was het beroemde 'rampjaar': de Nederlanden raakten in oorlog met Keulen, Münster, Frankrijk en Engeland. Nederland raakte in een economische crisis. Toen werd ook Johan de Witt vermoord.

Zie ook 'Van Nul tot Nu', deel 2.

Berichten: 299

Re: De Gouden Eeuw 1555-1648

De VOC heeft maximaal bijgedragen aan de welvaart van de gouden eeuw.

Daarbij is het nodig op te merken dat één van de bepalingen van het twaalfjarig bestand tussen Noord en Zuid, de afschaffing van de Oostendse Compagnie was. Deze concurrent stak de VOC naar de kroon. Monopolie was de basis van het succes van VOC.
"God is een door de mens gemaakt wezen, waarop de mens omwille van eigen geluk en genotsverhoging zijn menselijke idealen, noden en wensen projecteert."



- L. Feuerbach

Re: De Gouden Eeuw 1555-1648

het twaalfjarig bestand tussen Noord en Zuid
ehmmm.Noord en Zuid zou ik hier niet gebruiken.. het is niet de Amerikaanse burgeroolog... :wink:

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: De Gouden Eeuw 1555-1648

In het tijdschrift Quest van oktober 2005 staat een artikel over de tachtigjarige oorlog. Misschien staat daar wat in.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Re: De Gouden Eeuw 1555-1648

Hai, ik doe een werkstuk over de Gouden eeuw en mijn hoofdvraag die ik gekregen heb is: Waarom hadden juist Nederland, Engeland en Frankrijk veel macht ?? Maar ik kan NIETS vinden over Engeland en Frankrijk. Weet iemand hierop het antwoord? Bvd :wink:

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: De Gouden Eeuw 1555-1648

Hai, ik doe een werkstuk over de Gouden eeuw en mijn hoofdvraag die ik gekregen heb is: Waarom hadden juist Nederland, Engeland en Frankrijk veel macht ?? Maar ik kan NIETS vinden over Engeland en Frankrijk. Weet iemand hierop het antwoord? Bvd :wink:


Waarom stel je die vraag niet in het Huiswerk en practica forum?
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Reageer