Verdonk niet populair

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 38

Re: Verdonk niet populair

Ik heb niet de hele post gelezen maar zal eens wat schrijven.

Ik mag verdonk wel op zich, geen idee wat haar plan is en of dat uiteindelijk werkt. (offtopic?: uiteindelijk werkt een goed plan ook niet) Maar ze handeld naar haar plan en niet naar de betrekkelijke publieke opinie van het moment.

prima. Wat dat betreft respecteer ik zelfs de bush administration. ;)

Verdonk uitjouwen op slavernij herdenking: Je zou het ook zo kunnen relativeren: om nederland te voorzien van zijn voedsel en producten gebruikt het land netto zeven keer zijn eigen oppervlakte in de wereld. Een soort legale economische slavernij van vele stukjes buitenland.

Het resultaat is in mijn visie zowat hetzelfde als echte slavernij. dus welke hypokriete zombie durft haar uit te jouwen voor slavernij, iedereen hier leeft ervan.

Afstandelijke stelling maar volgens mij correct. :shock:
Alexander: Ha, ha, ha, sorry Jan, maar je heb gelijk. Ieder heeft zijn of haar stem, doch hangt onze tijdelijke toekomst af van onze volksvertegenwoordiging. En die wordt om de vier jaar vervangen, soms eerder. Maar er zijn mensen bij die zich totaal overgeven aan het conformisme, die zijn zeer gevaarlijk.
wat bedoel je precies met die laatste zin?

Is volgen gevaarlijk, terwijl je zegt gek te worden van die verdeeldheid in nederland? (hieronder)

Waar komt die verdeeldheid vandaan, denk ik dan. Er is uiteindelijk maar 1 algemeen JUISTE mening. Lijkt me dat die volgt op objectief redeneren op basis van de juiste informatie. toch? Doen we dat?
Alexander: Als ik de kans zou krijgen, ben ik hier ook weg, want ik walg van deze maatschappij. Als er niet verandert in Nederland, mag het van mij part verranden (figuurlijk). Je kan Nederland een prima land vinden, maar deze maatschappij met al die verdeeldheid, hoge onkosten en kosten verstikt mij, begrijp je Jan?
Daar kijk ik van op. Je leek me geinteresseerd in discussie maar hebt kennelijk ook wel genoeg van die eindeloze verschillende meningen?

Ja weg gaan, lijkt me soms ook wel wat, maar ik betwijfel of het gras groener is aan de overkant. Moet het er maar mee doen. Plus dat ik hier een sociaal leven heb wat ik nergens anders krijg.

Re: Verdonk niet populair

De uitspraken van Verdonk zijn niet verenigbaar met haar functie, gezien de onafhankelijkheid van de rechtelijke macht. Zij gaat niet over tasjesdiefstal, of de moord op Theo van Gogh omdat dit de taak van Piet Hein Donner is. Ze bemoeit zich ermee omdat de dader Marokkaanse ouders heeft. Maar wat is de relevantie daarvan? Pleegt deze jongen een dergelijke diefstal omdat hij geen geld heeft of omdat het in zijn genen of in zijn cultuur zit? De minister suggereert het laatste. Ze zegt: "Hier in dit land blijven we met onze handen van elkaars spullen af". Dat is om drie reden niet waar:

* "Nederlanders" stelen ook. Sommige Nederlanders zoals bouwondernemers doen dat zelfs op miljardenschaal;

* in andere landen blijven ze ook van elkaars spullen af;

* de minster implicieert met deze opmerking dat de diefstal van de tas verband zou houden met de afkomst van de dader. "Hij steelt omdat hij buitenlander is". Dat is regelrecht racisme van de minister.

Geschreven door mij op http://www.internetstad.nl/index.php/Rita_Verdonk

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Verdonk niet populair

Quote:  

Lijkt me overbodig aangezien dat al decennia wordt onderzocht. Dat valt onder de demografie en andere takken van bevolkingsgeografie. De voorspellende kracht van deze wetenschap is heel behoorlijk.  

Interessant Jan, zijn hiervan rapporten, verslagen e.d. van bekend?
Daar is een heel vakgebied met wereldwijd vele duizenden wetenschappers aan gewijd: de demografie. In jou geval zou ik een basiswerk gaan bestuderen, ik ben er vrij zeker van dat de Erasmus Universiteit diverse basisboeken mbt demografie heeft. Demografie is in Nederland meestal een subdomein binnen de Sociale Geografie en wordt gedoceerd in Groningen, Nijmegen, Amsterdam en Utrecht. Demografie onderzoekt de samenstelling en het verloop van de bevolking.
Ik denk dat migratie niets van doen heeft met de vergrijzing, omdat je denkt dat niet-Nederlanders extremer zou zijn met voortplanten.
Migranten zijn bijna altijd jongere mensen (onder de 40), met uitzondering van een klein percentage gepensioneerde remigranten. Daarom dragen migranten in onze samenleving bij aan het vertragen van de vergrijzing.

Migratie is van alle tijden, de reden waarom mensen migreren is meestal omdat men verwacht men elders beter kan doen wat men wil. Zo emigreren relatief veel jonge Nederlandse boeren naar bijvoorbeeld Polen omdat daar betere mogelijkheden zijn voor een groot boerenbedrijf. Het CBS publiceert regelmatig onderzoeken over dit onderwerp.
wie valt dat aan te rekenen? Verdonk, of de parasiterende elementen op wiens gedrag Verdonks beleid een reactie is?
Als ik m'n rechterbuurman neerschiet, omdat m'n linkerbuurman de radio te hard aan heeft staan, wie is dat dan aan te rekenen? Je kan niet de goeden laten lijden onder het slechte gedrag van anderen.
JanMeut schreef:  

...  

Verdonk moet niet vergeten dat ze het Nederlandse volk vertegenwoordigt en dus moet ze hier naar luisteren! Als je polariseert en je hard opstelt kan je een soortgelijke reactie verwachten, dus ze moet niet zeuren.  

...  

je hebt het aan het rechte eind, Verdonk stelt zich hard op omdat dat is wat de meerderheid van de bevolking wilt. Zij is dus in haar recht.
Zij is dus in haar recht vind ik wat kort door de bocht, maar dat was ik ook, dus ik moet ook niet zeuren :wink: .

Blijft staan dat polarisatie en harde actie tot soortgelijke reacties leiden: als je tegen de wind in plast moet je niet klagen dat je nat wordt en homo sapiens non urinat in ventum.
De uitspraken van Verdonk zijn niet verenigbaar met haar functie, gezien de onafhankelijkheid van de rechtelijke macht.
Verdonk is geen lid van de rechterlijke macht.
β-Damascenon en maneschijn

Berichten: 1.286

Re: Verdonk niet populair

Beste Farshad,
De uitspraken van Verdonk zijn niet verenigbaar met haar functie, gezien de onafhankelijkheid van de rechtelijke macht. Zij gaat niet over tasjesdiefstal, of de moord op Theo van Gogh omdat dit de taak van Piet Hein Donner is. Ze bemoeit zich ermee omdat de dader Marokkaanse ouders heeft. Maar wat is de relevantie daarvan? Pleegt deze jongen een dergelijke diefstal omdat hij geen geld heeft of omdat het in zijn genen of in zijn cultuur zit? De minister suggereert het laatste. Ze zegt: "Hier in dit land blijven we met onze handen van elkaars spullen af". Dat is om drie reden niet waar:
* "Nederlanders" stelen ook. Sommige Nederlanders zoals bouwondernemers doen dat zelfs op miljardenschaal;  

* in andere landen blijven ze ook van elkaars spullen af;  

* de minster implicieert met deze opmerking dat de diefstal van de tas verband zou houden met de afkomst van de dader. "Hij steelt omdat hij buitenlander is". Dat is regelrecht racisme van de minister.

Geschreven door mij ophttp://www.internetstad.nl/index.php/Rita_Verdonk
Je heb zeker gelijk, er zijn overal goede en slechte mensen, dus zijn er ook Nederlandse dieven. De grootste dief is onze volksvertewgenwoordiging, want zij hebben de middelen en de macht om van het volk te stelen, dat is in elk land zo. Waar het Verdonk om gaat dat zij een voor velen een ondanbare taak heeft om slechte elementen uit de maatschappij te verwijderen, dat beteketn dat uitgeproduceerde azielzoeker, illegalen, economische vluchtelingen het land moet uitwijzen. Waarom? Omdat de economische belasting (dus de financiele druk) voor ons allen te groot wordt. Ik neem aan dat jij een goede toekomst wil hebben met je familie, buren, vrienden en als andere dat verzieken, zou je dat dan niet willen oplossen?

Ik deel jouw mening dat de nadruk teveel op buitenlander wordt gelegd, maar vergeet ook niet dat tijden zijn verandert. Jaren geleden kon men in de medeia niet zeggen wat de afkomst dader was. Want het vermelden van afkomst dader zou discriminerend zijn. Terwijl dat niet zo is. Mensen schrikken te veel, zeker als je niet van Nederlands bloed ben (dus je ben biologisch niet Nederlands), als de term buitenlander, met name, Marokkaan, Turk, Afgaan, Somalier in de oren komt. Men voelt zich bedreigt en gaat in de verdediging om te zeggen: da's discriminatie. Het gevolg hiervan is, dat Nederlanders, blank of getint, gaan zeggen: wij worden hier gediscrimineerd, wij zijn buitenlander in ons eigen land, wij worden aan de kant geschoven. Dus het maatschappelijk gebekvecht is losgebroken over hullie en zullie (uitspraak Wim Kok). Ik acht het werk van Rita Verdonk ook noodzakelijk, het is voor haar niet gemakkelijk, maar het moet gebeuren. 26.000 personen moeten weg, zij hebben hier niets te zoeken. Het punt is: Nederland is te humaan, je kan het onhoudare niet in stand blijven houden, dat mag je wel snappen, mijn beste.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Verdonk niet populair

@Farshad:

Je vergeet echter hier dat statistisch gezien kinderen van marrokaanse immigranten ouders een veel grotere kans hebben om in aan raking met de politie te komen. Dit verschil tussen marokaanse jongeren ten opzichte van andere stadsgenoten, is zelfs zo groot dat men de conclusie trekt dat de integratie niet effectief is geweest. En daar kom het ministerie van Verdonk kijken.

Re: Verdonk niet populair

Onzin.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Verdonk niet populair

DePurpereWolf schreef:@Farshad:

Je vergeet echter hier dat statistisch gezien kinderen van marrokaanse immigranten ouders een veel grotere kans hebben om in aan raking met de politie te komen. Dit verschil tussen marokaanse jongeren ten opzichte van andere stadsgenoten, is zelfs zo groot dat men de conclusie trekt dat de integratie niet effectief is geweest. En daar kom het ministerie van Verdonk kijken.
Klopt, geldt ook voor de zwarte bevolking van de VS. Uit sociologisch onderzoek in de jaren 1960 bleek echter dat dat niet met het ras te maken had, maar met bevooroordeelde witte politie ambtenaren en andere officials. Verder bleek dat bepaalde vormen van criminaliteit aan klasse gelinkt zijn. Kruimeldiefstallen en zakkenrollen komen meer voor in lagere klasses als ik het mij goed herinner, maar belastingontduiking en fraude meer in hogere kringen. Aangezien zakkenrollen meer zichtbare overlast veroorzaakt bij het grote publiek wordt dat vaak als ernstiger gezien.

Aangezien de Marrokanen de Nederlandse Negers van deze tijd zijn (na de Joden, de Indo's, de Molukkers, de Surinamers en de Turken) zou het me niet verbazen als dat principe hier ook geldt.
Onzin.
Dat voegt wel heel weinig toe, zou je dit kunnen toelichten?
β-Damascenon en maneschijn

Berichten: 1.286

Re: Verdonk niet populair

Beste Gerwin 79,

Alexander hartmans
Maar er zijn mensen bij die zich totaal overgeven aan het conformisme, die zijn zeer gevaarlijk.  

Gerwin 79

wat bedoel je precies met die laatste zin?
Het conformeren aan de mening die een politieke of godsdienstige grondslagen hebben, ik doel hier mede op extreme ontwikkelingen, die gevaalijk kunnen worden voor de samenleving.
Daar kijk ik van op. Je leek me geinteresseerd in discussie maar hebt kennelijk ook wel genoeg van die eindeloze verschillende meningen?
Genoeg van verschillende meningen, nee niet echt, maar de extreme verdeeldheid, eiland-cultuur, getouwtrek-cultuur.
Ja weg gaan, lijkt me soms ook wel wat, maar ik betwijfel of het gras groener is aan de overkant. Moet het er maar mee doen. Plus dat ik hier een sociaal leven heb wat ik nergens anders krijg.
Alles is vervangbaar, het gaat erom kan of kun je het loslaten?

Berichten: 1.286

Re: Verdonk niet populair

Onzin.
Waarom vindt je dat onzin, wat zijn je argumenten hiervoor?

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Verdonk niet populair

JanMeut schreef:Klopt, geldt ook voor de zwarte bevolking van de VS. Uit sociologisch onderzoek in de jaren 1960 bleek echter dat dat niet met het ras te maken had, maar met bevooroordeelde witte politie ambtenaren en andere officials. Verder bleek dat bepaalde vormen van criminaliteit aan klasse gelinkt zijn. Kruimeldiefstallen en zakkenrollen komen meer voor in lagere klasses als ik het mij goed herinner, maar belastingontduiking en fraude meer in hogere kringen. Aangezien zakkenrollen meer zichtbare overlast veroorzaakt bij het grote publiek wordt dat vaak als ernstiger gezien.

Aangezien de Marrokanen de Nederlandse Negers van deze tijd zijn (na de Joden, de Indo's, de Molukkers, de Surinamers en de Turken) zou het me niet verbazen als dat principe hier ook geldt.
En dat zelfde verhaal hebben waarschijnlijk ook alle crimologen gelezen, en ook alle biostatiekelingen. Natuurlijk weet ik niet alles van het rapport, maar het is natuulijk onzinnig om de Rotterdamse binnenstad jonge marrokanen met de jeugd uit Boerengat te vergelijken.

Maar waar we het overeens zijn is dat de marrokaanse jeugd in de grote steden een groter aandeel hebben in de criminaliteit.

Dat dit een sociologische basis heeft, spreek ik nergens tegen.

Wel beweer ik dat dit sociologisch nadeel te maken heeft met het slecht integreren in de samenleving. Immigranten moeten de binnenstad immigranten eilanden uit en zich mengen met de Nederlandse bevolking, anders blijft dit sociologisch nadeel vicieus door denderen, en hebben we dit gesprel over 20 jaar nog.

Ik spreek wel tegen dat jij de rascistische hogere macht in 1960 USA met die van Rotterdam vergelijkt. Je moet eerst met goede bewijzen moet komen voordat ik geloof dat de politie in Rotterdam discrimineert.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Verdonk niet populair

Maar waar we het overeens zijn is dat de marrokaanse jeugd in de grote steden een groter aandeel hebben in de criminaliteit.
Nee, dat zijn we niet!

Vanuit de uitgangspunten in mijn vorige bijdrage verwacht ik dat de Marokkaanse jeugd ongeveer net zo crimineel is als de jeugd van Boerengat. Hooguit is er verschil in soort criminaliteit en verwacht ik dat de politie zo bevooroordeeld is dat ze Marokkanen beter in de gaten houdt waardoor er meer criminaliteit geregistreerd zal zijn.
Je moet eerst met goede bewijzen moet komen voordat ik geloof dat de politie in Rotterdam discrimineert.
Dat is nogal lastig: Marokkanen zijn de Negers (of zo je wilt heksen) van deze tijd, dus staan ze slecht bekend. Dus ook bij een deel van de politie, die dus Marokkanen beter in de gaten houden, waardoor het aandeel Marokkanen in de
geregistreerde
criminaliteit toeneemt.

De meeste Marokkanen vallen in de lagere sociale klasses, daarmee zullen ze soortgelijke criminaliteit vertonen als autochtone Nederlanders uit die klasses, niet meer en niet minder.
β-Damascenon en maneschijn

Gebruikersavatar
Berichten: 8.559

Re: Verdonk niet populair

Zelf woon ik in een groot 'boerengat'. De 'bendes' :shock: (als je het zo mag noemen) die hier rond hangen komen uit een lager sociaal milieu. Dat er relatief veel allochtonen in dit sociaal lager milieu zit komt IMHO door 2 dingen.

Enerzijds zit men met het probleem dat men te maken heeft met veelal mensen met een lage opleiding waardoor het moeilijk is voor deze mensen en hun kinderen om hieraan te ontsnappen. En anderzijds dat wanneer ze een mogelijkheid hebben tot een baan, deze baan vaak aan hun neus voorbij gaat door (onbewuste) discriminatie van deze mensen door de werkgevers.

In een studie naar dit feit is gebleken dat er procentueel meer autochtonen worden aangenomen dan allochtonen. Dit is niet zozeer te verklaren door lage opleidingen aangezien er werd gekeken naar mensen met een zelfde opleiding.

Een andere mogelijke verklaring hiervoor is dat allochtonen over het algemeen de nederlandse taal slechter beheersen dan autochtonen (hoewel ik daar bij sommige mensen ook wel mijn twijfels bij heb). Hierdoor zou het baan percentage (of hoe je het ook maar wil noemen) bij autochtonen hoger liggen dan bij alochtonen.

Om dit probleem op te lossen komen we toch al weer heel snel uit op de kern van het probleem:"allochtonen-eilanden" in de grote stad zorgen voor een land waarin volken naast elkaar leven en niet met elkaar.

Het is zeer moeilijk om dit probleem op te lossen, aangezien we hiervoor weer uitkomen bij het begin van het verhaal namelijke de lage scholing. Niet alleen de lage scholing spelen een factor in dit verhaal maar ook het spreekwoord 'soort zoekt soort' gaat in dit geval op. Mensen zijn bang voor het onbekende en houden krampachtig vast aan het bekende.

Dit probleem is op korte termijn (10-20 jaar) alleen op te lossen door gedwongen herlocaties uit te voeren. Echter men moet zich afvragen in hoeverre dit dan effectief zal zijn. Ook zal dit indruisen tegen alle democratische grondwetten.

Een betere oplossing voor het probleem moet toch worden gezocht in het opzetten van een dialoog tussen bevolkingsgroepen. Door een discussie op gang te brengen wordt de eerste hele kleine stap genomen. Niet moet er een discussie op gang worden gebracht, iedere 'nieuwe nederlander' dient een goede inburgeringscursus te krijgen. De inburgeringscursus van het heden stelt geen ene mallemoer voor (iedereen het daar mee eens?). Doordat hierdoor uiteindelijk procentueel meer allochtonen worden aangenomen totdat het procentueel voor autochtonen en allochtonen gelijk ligt zal er minder werkeloosheid zijn onder deze bevolkingsgroepen.

Hierdoor zal elk persoon uit een laag sociaal milieu evenveel kansen hebben op de arbeidsmarkt ongeacht of ze allochtoon of autochtoon zijn. Een betere kans op de arbeidsmarkt maakt niet meteen tot een mindering in criminaliteit echter de eerst achterliggende reden is weggenomen.

Nu rest men alleen nog met het probleem hoe de lagere sociale klasses worden 'ge-updrade' (bij gebrek aan een beter woord :?: ). Aangezien lage sociale klasses altijd hebben bestaan ben ik bang dat hier geen eenduidig antwoord op is. Wel moeten we ons realiseren dat iemand tussen klasses kan bewegen. De kansen voor een allochtoon om zichzelf omhoog te werken zouden dan ook evengroot zijn als die van een autochtoon.

Dit hele plan neemt echter langer in beslag dan dat ik waarschijnlijk zal leven. Ik geloof dat met een beetje goede moed van beide kanten dit probleem zeker op te lossen is. Hoewel dit lang zal duren ben ik ervan overuigd dat we dit probleem samen zullen overwinnen.

Een mogelijkheid die ik een tijdje terug nog heb gehoord om de (onbewuste) discriminatie bij solicitaties uit te schakelen is om annonieme solicitaties uit te vaardigen. We moeten ons dan wel afvragen hoe ver we aan het doorslaan zijn. Wanneer het bij een solicitatie op een 'kleurtje' stukloopt, zal het dat uiteindelijk bij een baan ook wel doen.

... Goh dat lucht even op 8) [/u]
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 1.286

Re: Verdonk niet populair

Ik woon in Rotterdam, in een van de rustigste wijken, die Rotterdam nog bezit. In Rotterdam-West, zoals Delfshaven, Spangen, Rotterdam-Noord, zoals het Oude Noorden, grote delen van Rotterdam-Zuid, zoals Charlois, zijn gebieden die een hoge percentage aan allochtonen bezit. In Delfshaven, wat een groot gebied betreft, bezit ruim 70 verschillende nationaliteiten en procentueel gezien zijn er maar relatief weinig orginele bewoners, ik meende ca. 2 a 3 %. Rotterdam is in de loop der jaren achteruit gegaan en dat was te merken met de stijging van criminele activiteiten, zoals drugshandel, geweldsmisdrijven, overvallen, verkrachtingen en ga zo maar door. Verloedering en verpaupering was het het zichbare gezicht van Rotterdam. Deze trent is ook zichtbaar in andere steden in Nederland en in Belgie. Maar goed.

Door heel Rotterdam zag je dat woningen waren dichtgemetseld en dicht getimmerd, een troosteloze aanblik, en toen was het genoeg. Peron 0 (nul), naast CS was een smerig aangezicht met drugsdealers, junkies en agressie van de burgers van Rotterdam, die duidelijk een stem ten gehoren dat het genoeg was. Dus voor de Rotterdamse politiek was het duidelijk. Peper en cornuiten moesten iets gaan doen. De stad werd schoon geveegd en opgeknapt. De wisseling van de wacht door Ivo Opstelten (oud-burgermeester van Utrecht) en de komst van Leefbaar Rotterdam werd daad bij woord geplaatst en een gezamelijk nee gezegd tegen de teloorgang van de stad. Degene die weleens in Rotterdam is geweest zal zijn opgevallen hoe de stad eruit ziet. Er wordt volop gebouwd, schoongemaakt en er is duidelijk meer blauw op straat. Ook de spreiding van diverse bevolkingsgroepen hoort ook daarij.

Waar ik woon, is de spreiding duidelijk te zien: een paar Turkse, Marokkaanse, Surinaamse, Nederlandse en overige families wonen en leven in een mooie buurt, het gevolg van het spreidingsbeleid. En Ik mag zeggen dat ik hiermee blij ben, want ik praat en lach samen met mijn buren. Het sociale karakter lijkt terug te komen. Maar ik erken ook dat het in Rotterdam nog niet overal zo ver is. Wat ik wil onderstrepen is, en daar wil ik mijn voorganger Wouter, die in het bovenstaande post een goede punt heeft dat men meer met elkaar in gesprek moet gaan, want burgerlijke onverdraagzaamheid is geen goede optie voor de toekomst.

Dat Rita Verdonk niet echt populair is is te begrijpen, maar nogmaals het dient te gebeuren om de leefbaarheid binnen onze gemeenschappen rustig en veilig te houden.

Gebruikersavatar
Berichten: 767

Re: Verdonk niet populair

bean schreef:
Alexander Hartmans schreef: Taal is de belangrijkste factor die onze maatschappij en sociale structuren bijeen houdt. We dienen met elkaar op een behoorlijk nivo te kunnen omgaan.
Nivo?? Een stukje dat allochtonen niet goed kunnen integreren en dan schrijven ze zelf nivo!?
Je mag het ook in het Frans schrijven, daar doel je toch op bean?
Ik weet dat je op het forum je post moet bijdragen aan de discussie, en niet beledigd moet reageren, ik ben me hiervan bewust en bied alvast mijn excuses aan.

Maar ik wil bovenstaande heren toch even bedanken voor dit hilarisch stukje :shock:

Berichten: 133

Re: Verdonk niet populair

Ook de spreiding van diverse bevolkingsgroepen hoort ook daarij.
Ik ben ook voor spreiding, de meeste allochtonen zijn voor spreiding. Maar feit is dat je door de woningstichtingen gepushed wordt om in dezelfde wijk te wonen want in andere wijken krijg je geen woning. En de meeste migranten zijn niet zo rijk, dus ze moeten wel in de arbeiderswijken gaan wonen. SP pleit sinds 1974 voor spreiding...

Waar het om Verdonk gaat is iets anders, Verdonk die als Minister van Integratie zou moeten bewijzen dat ze er zowel is voor allochtonen als autochtonen, verkoopt haar beleid op een manier waardoor keer op keer de migranten, vluchtelingen en moslims de kast op weet te jagen – maatregelen die ze meestal weer terug moet draaien omdat ze juridisch onuitvoerbaar of financieel onhoudbaar zijn, maar dan is de toon weer gezet. Ik denk dat een klein opinieonderzoek onder islamitische Nederlanders uit zal wijzen dat – misschien op de vertegenwoordigers van de organisaties na die van subsidie afhankelijk zijn, de overgrote meerderheid Verdonk niet als hun minister zullen zien maar als hun vijand. Het helpt dus niet, wanneer de regering, die in tijden van angst en polarisatie hoort uit te blinken in rust, overzicht, overwicht en onpartijdigheid, die zoals Cohen dat noemt, er vooral zou moeten zijn om de boel bij elkaar te houden, zelf een paniekzaaiende partij is geworden.

Migranten, ook of misschien wel met name de tweede generatie die allang is ingeburgerd, en met name de moslims, voelen zich in toenemende mate als een grote vijfde colonne behandeld. Ze zijn bij voorbaat verdacht, en worden geacht bij elke daad van welke moslim waar dan ook hun onschuld te betuigen en hun excuses aan te bieden. En hoe lang kun je mensen als een vijand behandelen zonder dat ze die vijand ook worden? Kunnen de krachten binnen de moslimsamenlevingen die pleiten voor dialoog, samenwerken, opboksen tegen de woede en de desillusies?

Ik weet dat er binnen de moslimgemeenschappen van alles aan de gang is. De moslimorganisaties hebben na Londen geen moment geaarzeld om hun diepe afkeuring te uiten, toch is het voor sommige mensen nooit genoeg. Ik weet ook dat er veel wordt nagedacht over wat de gemeenschappen zelf kunnen doen om de radicalisering tegen te gaan. Misschien dat daar nog te weinig van naar buiten komt. Dat er met weinig sympathie en empathie wordt gereageerd op wat nieuwe aanslagen betekenen ook voor de moslimorganisaties helpt daar natuurlijk weinig bij.

Kortom: woede wordt gekweekt. Die woede wordt door veel mensen gedeeld. Woede die geen rechtvaardiging vormt voor terreurdaden maar die er wel begrijpelijker door worden. Die woede kan verschillende kanten op. Het kan een motief zijn om in de politiek te gaan, bijvoorbeeld, of je als groep te mobiliseren. Maar kijk: zogauw moslimmigranten zichzelf organiseren wordt dat alweer met wantrouwen bekeken. En voor een aantal jongens lijkt dat pad niet weggelegd, die zijn al haast onbereikbaar, geloven er niet meer in - als je toch al het gevoel hebt dat er geen hond naar je luistert of op je aanwezigheid en inbreng zit te wachten.Er is een groep gedesillusioneerde jeugd die op dit moment nog groeit, naast de migranten die hun weg hebben gevonden, maar zich ook in toenemende mate onwelkom en ontheemd beginnen te voelen. En dat maakt dat er onder die velen altijd wel weer enkelen te vinden zullen zijn die de woede omzetten in gruwelijke daden.

Het begint gewoon met een stel jongens. Ze voelen zich kwaad of beledigd, willen ergens bijhoren, zoeken een doel in het leven. Op internet vinden ze gelijkgestemden, waardoor ze geen idee meer hebben hoe klein hun wereld eigenlijk is. Internet is buitengewoon stimulerend, wat je ook doet, je krijgt het idee dat je de wereld aan het veranderen bent.

Zelfmoordterrorisme is daardoor, grotendeels een bottom-up proces. Een idee dat ook kan groeien zonder invloed van buitenaf. Is de eerste band tussen een aantal gelijkgestemden eenmaal gesmeed, dan groeit die verder en wordt het lastig daaruit te stappen. De Ira-hongerstakers in 1981, waarvan er tien omkwamen. Nadat de eerste waren gestorven zeiden de anderen: hoe kun je nu stoppen? Het is een wederzijds commitment.

Dan volgt er na hun ‘zelf-radicalisering’ al of niet kontakt met mensen die hen aanmoedigen. De mannen die voor een terreurgroep recruteren. Er zijn miljoenen boze, gefrustreerde jongens op de wereld – maar er zijn er maar weinigen die zelfmoordaanslagen plegen. Sommige zoals mij sluiten zich aan bij socialistische organisaties, anderen verdiepen zich in hun geloof. Het verschil wordt gemaakt door een organisatie die hen wel of niet recruteert. Die hen werft, uitrust, motiveert en het doel bepaalt. Maar in sommige gevallen is een groep zelf sterk genoeg om het zonder steun van buitenaf te kunnen. De kennis van explosieven halen ze wel ergens vandaan. Dat die vier Engelse jongens door Al Qa’ida zijn geworven en in de madrassa’s van Pakistan zijn gehersenspoeld is niet waar. Ze hadden hun besluit al genomen, ze moesten alleen nog leren hoe ze het uit moesten voeren.

Er is nog een element dat nog wel eens over het hoofd gezien wordt. Dat terroristische aanslagen over het algemeen erg succesvol zijn. Met in verhouding geringe middelen wordt een ongelooflijke opschudding veroorzaakt. Er gaan nog steeds erg veel meer mensen dood in het verkeer dan door aanslagen, maar het is vooral de angst die zoveel groter is wanneer het gaat om geheimzinnige krachten die elk moment toe kunnen slaan en overal kunnen zitten. De kranten staan er vol van. Portretten van mogelijke daders, pagina’s vol speculaties, is er voor de jonge mannen die zich laten recruteren meer faam te bereiken op een andere manier? De extremistische jongeren die zich al zo van de samenleving hebben afgezonderd, maar ook, feitelijk, van de islam, treuren er kennelijk geen moment om dat ook moslims het slachtoffer worden. Direkt, omdat bij aanslagen op bussen en in treinen ook moslim burgers het leven laten, maar ook indirect, omdat de disciminatie toeneemt, en de angst van moslimburgers om het slachtoffer te worden van vergelding ook. Voor de jonge mannen die al zo ver heen zijn zijn alleen zij zelf nog de dragers van de ‘juiste’ islam. Dat is te vergelijken met hetzelfde fanatisme als destijds de Baader-Meinhoff groep, die ook een superieure minachting had gevormd voor de gewone burgers en het veel te softe links dat hun visie niet deelden.

Ik denk dat er wel degelijk hard gewerkt moet worden aan een betere strategie om potentiële terroristen sneller op te sporen, al moeten we onderkennen dat juist omdat zich de groepen vormen binnenshuis, en met behulp van het moeilijk controleerbare internet, het onwaarschijnlijk is dat er ooit een waterdichte strategie gevormd zal kunnen worden, zeker wanneer we ook nog de grenzen van onze eigen rechtstaat willen bewaken. Daarbij zou de relatieve rust die de Britse regering uitstraalt een voorbeeld kunnen zijn voor onze paniekerige regering en een Tweede Kamer met een erg kort lontje die meteen roept om maatregelen! maatregelen! nieuwe wetten!

Dus ja, het kan in Nederland ook gebeuren. En Wilders is niet degene die dat tegen zal houden. Hij is geen deel van de oplossing, hij is een deel van het probleem. En Verdonk, zij wil een graantje meepikken van de winst die de angst bezorgt en ze vergroot de vijandschap...
Geld maakt niet gelukkig, wiskunde en natuurkunde wel!

Reageer