Alle krachten willen één worden heelal

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gesloten
Berichten: 26

Alle krachten willen

Beste allemaal ik ben een boek aan het schrijven, nu is mijn kijk op het bestaan dat alle krachten één willen worden en het leven een ingewikkelde puzzel is om dit te krijgen. Wat vinden jullie hiervan ik hoor graag van jullie.

Gebruikersavatar
Berichten: 366

Re: Alle krachten willen

Nou infowriter, dat is wel heel erg summier om op te reageren. Kun je iets meer details geven / iets concreter worden?

Het klinkt nogal filosofisch en dat is prima natuurlijk. Idealiter heeft elk individu z'n eigen volledige filosofie, dan kunnen we hopelijk ooit zonder godsdiensten en de hele poppenkast eromheen. Een model is ook prima.

Maar van een theorie mag je iets meer verwachten. Bijvoorbeeld dat het bestaande waarnemingen exact beschrijft en toekomstige waarnemingen exact voorspelt. Lukt dat denk je?

Berichten: 26

Re: Alle krachten willen

mmm even denken hoe ik dit zo best mogelijk kan formuleren.

Het kom er eigenlijk op neer, dat alles wat de werkelijkheid wil en kan worden de werkelijkheid wordt als er niets is waarmee het tegenstrijdig is. Dus alles wat bestaat is een vast gestelde orde met het doel "goed en kwaad" zo noem ik het te verdrijven. Als alle krachten één zijn en dus ook materie en energie dan is er geen kwade meer. Hier kan ik maatschappelijke voorbeelden bij geven alleen staan die in het boek.

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: Alle krachten willen

Het doet mij denken aan het boek "God's Debris"...
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Berichten: 26

Re: Alle krachten willen

Hoe heet dat boek ken ik niet? Ben wel benieuwd

Berichten: 8.614

Re: Alle krachten willen

Het boek heet - zoals qrnlk al zei - "God's Debris". Zie ook qrnlks link.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 26

Re: Alle krachten willen

Ik ben nog al slecht in Engels (schaam ik me ook niet voor) je kan niet altijd naast een Beta een Alfa zijn en heb het boek zelf niet gelezen zou iemand een omschrijving van het boek willen geven waar gaat het over of beter gezegd wat is het doel?

Berichten: 26

Re: Alle krachten willen

Ik heb het geprobeerd te vertalen dit boek lijkt ietsjes op mijn boek wel bedankt dat u het wilde vermelden

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Alle krachten willen

Ik ben nog al slecht in Engels (schaam ik me ook niet voor)
Goede raad van een ouwe rot: hoef je je ook niet per se voor te schamen. Maar als je een eindje verder de beta-kant op wil is Engels een stuk gereedschap dat je niet kunt missen; op voortgezette opleidingen zijn meer en meer tekstboeken Engels, en wetenschappelijk onderzoek wordt wereldwijd bijna alleen nog in het Engels verslagen. Echt de moeite om daar toch maar eens de nodige prioriteit aan geven.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 366

Re: Alle krachten willen

'Goed en kwaad' zijn menselijke en/of dierlijke oordelen. Het hangt er ook nog eens vanaf van welke kant je het bekijkt. Bijvoorbeeld: De provincie Friesland doet voor elk bootje de brug open. Als ik daar aan het varen ben vind ik dat een zeer goede zaak. Als ik een uur later in mijn auto zit vind ik het waardeloos.

Ik denk wel dat je gelijk hebt dat er tegengestelde krachten of fenomenen zijn en dat het resultaat van die tegenwerking loopt via de weg van de minste weerstand, of de kortste weg. Die weg wordt beschreven door de natuurwetten. Alle mogelijkheden liggen open, maar alleen de kortste weg wordt ingevuld. Heeft ook veel met toeval, statistiek, risico en kansberekening te maken. Wat ik zelf geloof is dat er in de kern twee tegengestelde fenomenen in het universum zijn. De ene is entropie en de andere is precies het tegenovergestelde.

Als je nooit een onderhoudsbeurt laat doen, gaat je auto vroeg of laat stuk. Dat komt door entropie. In onze ogen is dat slecht. Als je per ongeluk tegen een glas stoot en het valt stuk, dan is dat ook entropie en dan vinden we het ook slecht. Maar als een vuurpijl uit elkaar klapt, is dat ook entropie en dat vinden we dan ineens goed. Als je een zandkasteel of een schilderij maakt is dat het tegenovergestelde van entropie (disentropie?) en dat vinden we goed. Als er een nieuwe robot in een fabriek wordt neergezet is dat het gevolg van disentropie en sommigen vinden het goed. Maar andere mensen, die misschien hierdoor hun baan zijn kwijtgeraakt vinden het slecht. Als er een bepaalde levensvorm ontstaat door evolutie heb je zowel entropie (alle mogelijkheden uitproberen, toeval) als disentropie (overlevingsdrang) nodig.

Een beetje als Yin en Yang zeg maar.

Kun je iets met zo'n idee?

Berichten: 26

Re: Alle krachten willen

Ja ik snap u zeker en een deel van uw filosofie komt ook in mijn boek voor, alleen toch op een iets andere manier.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Alle krachten willen

Dit topic heeft een te laag wetenschappelijk gehalte, in het bijzonder wat betreft Sterrenkunde. Voor zover dit topic filosofisch bedoeld is, zie hier. Daarom gaat dit op slot.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gesloten