Boeken over wiskunde

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Berichten: 33

Boeken over wiskunde

Hallo,

Ik zou graag wat meer over wiskunde willen weten dan dat ik nu weet. Het vak/hobby intresseerd mij gewoon te veel. Ik zou graag wat verder willen gaat dan de stof die ik nu met wiskunde B12 krijg. Maar ik wil eigenlijk ook niet extreem vreemde (meestal wel leuke) bewijzen lezen. Dat doe ik wel op de universiteit. Ik zou meer wat globalers over wiskunde willen lezen en leren, maar wel boven het niveau van de middelbare school (VWO).

Daarom vroeg ik mij af of iemand mij een bepaald boek of meerdere boeken zou kunnen aanbevelen? Ik had zelf op internet al iets gezien over Getaltheorie voor Beginners, maar ik zou niet weten hoe het boek er van binnen uit ziet. Heeft iemand enkele suggesties over boeken?

Groeten,

Noud Aldenhoven

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Boeken over wiskunde

Een heel praktisch boekje dat ik zelf gebruik is:

Toegepaste wiskunde voor het hoger beroepsonderwijs

Derde, herziende druk

door:

J.H. Blanespoor

C. de Joode

A. Sluijter

uitgeverij:

HB

ISBN:

90-5574-309-7
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 107

Re: Boeken over wiskunde

Misschien is de Zebra-reeks iets voor jou, speciaal ontwikkeld om vwo leerlingen kennis te laten maken met wiskunde onderwerpen die buiten het standaard curriculum vallen.

Erg leuke boekjes, elk met een eigen onderwerp zoals statistiek, gulden snede, pi en die zijn op hun beurt weer gekoppeld aan een bestaand probleem. Echt leuke boekjes, heb zelf ook wel eens een doorgespit!

Weet niet welke uitgever, maar de grotere boekenhandels zoals scholtens-wristers hebben hem zeker!

edit: Ik vond deze link, hier staan ze precies beschreven.

http://www.nvvw.nl/janbreem.htm#tit

Gebruikersavatar
Berichten: 1.460

Re: Boeken over wiskunde

Behalve de Zebra-reeks kun je ook eens kijken naar de Pythagorasboekjes. Ligt wel echt in het verlengde van de middelbare school. Wel met enkele leuke dingen, maar over het algemeen niet heel diep uitgewerkt.

Toch een aanrader!
<i>Iets heel precies uitleggen roept meestal extra vragen op</i>

Gebruikersavatar
Berichten: 293

Re: Boeken over wiskunde

ik heb hier ook nog een boekje liggen wat misschien wel leuk is voor je:

'3D math primer for graphics and game developement'

staat vol met wiskunde en daarbij is het ook nog eens wiskunde die je ergens voor kan gebruiken. ik vond het alleen wel moeilijk, dus als je iets boven je niveau zoekt (ben ook vwo scholier....en heb een beetje tzelfde als jij...alleen hou ik wel van de wat drogere wiskunde ) is dat een goed idee :shock: . niet dat het niet te doen is hoor....maar wel moeilijk.

Re: Boeken over wiskunde

Een heel praktisch boekje dat ik zelf gebruik is:

Toegepaste wiskunde voor het hoger beroepsonderwijs
Ik ken het boek helemaal niet, zou je er iets meer over kunnen vertellen? Waar gaat het boek over? Wat staat er in? Is het een leer boek of meer een opzoek boek?
Misschien is de Zebra-reeks iets voor jou, speciaal ontwikkeld om vwo leerlingen kennis te laten maken met wiskunde onderwerpen die buiten het standaard curriculum vallen.

Erg leuke boekjes, elk met een eigen onderwerp zoals statistiek, gulden snede, pi en die zijn op hun beurt weer gekoppeld aan een bestaand probleem. Echt leuke boekjes, heb zelf ook wel eens een doorgespit!
Deze boekjes zien er inderdaat heel erg leuk uit. Ik ben ze nog nooit eerder tegen gekomen, maar ik zal er eens goed op letten. Is het alleen zo dat het niveau ongeveer gelijkt licht met het niveau van het VWO of komt het er niet iets boven?
Behalve de Zebra-reeks kun je ook eens kijken naar de Pythagorasboekjes.
Ja ja, ik weet het. Ik ben zelf al een paar jaar lid van de Pythagoras. Er staan vaak hele leuke dingen in. Maar idd gaan ze er soms snel of niet volledig op in. Ik probeer vaak ook de Olympiade vragen te beantwoorden. Maar daar heb ik helaas te weinig ervaring(inzicht?) voor om ze goed te kunnen beantwoorden. En de oplossing te vinden.
ik heb hier ook nog een boekje liggen wat misschien wel leuk is voor je:

'3D math primer for graphics and game developement'
Ik heb een stukje gelezen op amazon over dit boek. Het ziet er inderdaad wel gelikt uit. Het leek mij een beetje een kruising tussen wiskunde en infromatica. Het gebruik(en ontwerpen?) van een 3D engine en vervolgens daar aan gaan rekenen. Dit boek staat zeker op mijn verlanglijstje.

Al bedankt voor alle tips!

Berichten: 150

Re: Boeken over wiskunde

Hier is een overzicht te vinden van de Zebra reeks.

Hier is een overzicht van de Epsilon uitgaven. Hier zitten wel echte boeken tussen die meer voor de universiteit bedoeld zijn, maar dit boek is meer een beschrijving van de moderne wiskunde zonder bewijzen etc. Het is meer een overzicht. Is wel erg grappig.

Wil je een echt goed wiskunde boek op universiteitsniveau, dan kan ik je Principles of Mathematical Analysis van Walter Rudin aanraden. Dit is een heel erg mooi boek over Analyse (Wiskunde B behandeld veel onderwerpen uit de analyse zoals integratie, differentieren, oneindige reeksen, alleen op de middelbare school staan er geen bewijzen bij).

Berichten: 128

Re: Boeken over wiskunde

Wiskunde voor het Hoger Onderwijs 1 5e druk

Dit boek kan je zelfstandig heel goed doornemen aan de hand van praktijksituaties en veel functionele opdrachten.

Dit boek bestaat uit 3 delen:

deel 0 hier wordt de instroom vanuit verschillende vooropleidingen gehomogeniseerd

deel 1 bevat de basisstof voor alle opleidingen in het hoger onderwijs.

deel 2 bouwt voor op deel 1 met een serie specifieke onderwerpen voor diverse studierichtingen in het hoger onderwijs

Wiskunde in Werking -M. de Gee-

De opzet van dit boek is jentig en wijkt af van die van vele andere inleidende boeken in de wiskunde. De klassieke basisstof uit de differentiaal- en integraalrekening en de lineaire algebra is verdeeld in betrekkelijk kleine eenheden, deze kan je door zelfstudie je eigen maken. De wiskundige technieken die worden aangedragen, worden direct ingebed in toepassingen, waardoor de verbinding tussen toepassing en wiskunde zeker zo belangrijk is als de wiskunde zelf. De bedoeling hiervan is het werken met wiskunde in de toepassingsgebieden te stimuleren!

Succes ermee.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Boeken over wiskunde

toegepaste wiskunde voor het hogerberoepsonderwijs

Een heel duidelijk en helder 'zelfleer' boek.

inhoud:

-Basisvaardigheden

- Functies

- goniometrie

- limieten en continuïteit

- differentiaalrekening

- inleiding tot de integraalrekening

- Maple (wiskundig computer programma, heldere uitleg; toch vrij pittig)

- antwoorden

- register
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 294

Re: Boeken over wiskunde

zelf ben ik ook op zoek naar een goed boek over differentiaalvergelijkingen. een waar alles duidelijk is uitgelegd. Tprobleem is dat we in eerste bach enkel de allerbasis gezien hebben en de moeilijkere we met maple mochten oplossen. probleem zit em int feit da we volgend jaar geen maple meer mogen gebruiken... tzou dus handig zijn moest ik een boek hebben over differentiaalvergelijkingen, hoe oplossen enzo... Voornamelijke gewone, maar als er partiele differentiaalvergelijkingen in zitten, dan is het ook mooi meegenomen...

mss een idee om sticky te maken met boeken + korte beschrijving?

mvg

Andy

Gebruikersavatar
Berichten: 1.460

Re: Boeken over wiskunde

mss een idee om sticky te maken met boeken + korte beschrijving?
Hmmm, wel een idee. Op dit moment is er nog relatief weinig gepost en weinig animo geweest, maar ik zie de potentie. Mocht er de komende tijd nog veel goeds en bruikbaars gepost worden in deze thread, met duidelijke omschrijving van de boeken, zal ik idd verstandig vinden om deze thread sticky te maken in Wiskunde.
<i>Iets heel precies uitleggen roept meestal extra vragen op</i>

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: Boeken over wiskunde

Het stuk prive-chat is door mij verwijderd. Gelieve een beetje te proberen on-topic te blijven.
Never underestimate the predictability of stupidity...

Gebruikersavatar
Berichten: 1.460

Re: Boeken over wiskunde

Andy schreef:mss een idee om sticky te maken met boeken + korte beschrijving?
Hmmm, wel een idee. Op dit moment is er nog relatief weinig gepost en weinig animo geweest, maar ik zie de potentie. Mocht er de komende tijd nog veel goeds en bruikbaars gepost worden in deze thread, met duidelijke omschrijving van de boeken, zal ik idd verstandig vinden om deze thread sticky te maken in Wiskunde.
Ik ben dan toch overstag gegaan. Ik heb een speciale thread geopend waar iedereen zijn boeken kan opschrijven die hij/zij goede boeken vindt m.b.t. wiskunde. Post wel graag volgens het aangegeven malletje, anders wordt het té ononverzichtelijk allemaal.

De bedoeling is uiteindelijk een mooie lijst te krijgen met boeken die de moeite waard zijn én over wiskunde gaan. Door de informatie over de boeken kun je dan relatief snel zien welke boeken in een categorie te vinden zijn met de taal en moeilijkheidsgraad erbij.

Ben je het niet eens met de omschrijving van een boek door iemand anders, meld dit dan in deze thread en niet in de sticky, daar komen alleen de omschrijvingen te staan.

O ja, dit is de nieuwe thread: http://www.wetenschapsforum.nl/invision/in...showtopic=11737

PS. mocht nu blijken dat er toch echt niet zo veel animo voor is, dan is dat jammer maar niet helaas. Die (korte) lijst hebben we dan toch. Duidelijk moet dan echter wel zijn dat de thread het niet verdiend om sticky te zijn. De thread zal dan "gewoon" in de lijst komen te staan en steeds opzoekbaar is met de "zoeken"-knop.
<i>Iets heel precies uitleggen roept meestal extra vragen op</i>

Berichten: 128

Re: Boeken over wiskunde

Ik ben opzoek naar goede boeken over statistiek. Het moeten geen boeken zijn met opdrachten erin, gewoon naslagwerk. Een boek waarin allerlei toetsen staan beschreven is opzich interessant, maar zoek eigenlijk richting waarschijnlijkheidsrekeningen en allerlei verdelingen enzo. Maar dus echt meer naslag werk. Als je iets weet post het dan bij Sticky [wiskunde] boeken

Gebruikersavatar
Berichten: 1.460

Re: Boeken over wiskunde

Ik ben opzoek naar goede boeken over statistiek. Het moeten geen boeken zijn met opdrachten erin, gewoon naslagwerk. Een boek waarin allerlei toetsen staan beschreven is opzich interessant, maar zoek eigenlijk richting waarschijnlijkheidsrekeningen en allerlei verdelingen enzo. Maar dus echt meer naslag werk. Als je iets weet post het dan bij Sticky [wiskunde] boeken
Prima dat je het geheel een extra stimulans wilt geven!

Ik bekijk je post alleen een beetje huiverig omdat -indien iedereen dit zou gaan doen- het ebay-achtige taferelen op zou leveren.

Ik vraag dit, jij biedt dit aan. Tuurlijk is het overdreven zoals ik het voorstel, maar de oorspronkelijke doelstelling was dat men boeken post en niet vraagt.
<i>Iets heel precies uitleggen roept meestal extra vragen op</i>

Reageer