Wiskundehulp

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 5

Wiskundehulp

Beste mensen,

ik ben begonnen aan een opleiding en ik krijg er wiskunde. Ik heb nooit van mijn leven echt wiskunde gehad. Ik heb gekregen zoals vermenigvuldigen, optellen, aftrekken, breuken etc.

Maar bij de opleiding waar ik nu zit, zo eee! Ik krijg echt hele gekke wiskunde met de gekste tekens en formules. Ik moet dus echt van mij zelf de basis gaan leren. Kan iemand mij helpen? Misschien websites of dat jullie misschien (zal jullie erg dankbaar zijn) soort van tutorial (stapsgewijs) bijles? Dus op papier? En doe alsof ik dom ben, dus ik moet wel alles hebben uitgelegd en waarom dit of dat zo en zo is.

Ik zou jullie heel erg dankbaar zijn. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Ik moet dus al die gedoe leren van X+z of a+b en kortom al dat soort dingen!

Nogmaals dank jullie wel! Dus boeken in pdf die ik op internet kan vinden of misschien dat iemand van jullie zo aardig en lief is om mij te helpen door tutorials voor me te maken!

Dank dank dank U!

Gr,!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Wiskundehulp

Verplaatst naar wiskunde algemeen. Heel goed om te starten lijken mij gewoon schoolboeken (vind je ongetwijfeld ergens tweedehands) of Basisboek wiskunde (Jan van de Craats en Rob Bosch).
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 5

Re: Wiskundehulp

Verplaatst naar wiskunde algemeen. Heel goed om te starten lijken mij gewoon schoolboeken (vind je ongetwijfeld ergens tweedehands) of Basisboek wiskunde (Jan van de Craats en Rob Bosch).
Oke, maar je kent geen gratis boeken ofzo die ik van het internet kan plukken?

Zou jij misschien (als je het kunt) even een van de dingen van wiskunde in stappen willen uitleggen in dit bericht. Kijken of het wertk?

Dank.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Wiskundehulp

Oke, maar je kent geen gratis boeken ofzo die ik van het internet kan plukken?
Ik kan mij niet direct iets gratis herinneren.
Zou jij misschien (als je het kunt) even een van de dingen van wiskunde in stappen willen uitleggen in dit bericht. Kijken of het werkt?
Neen, dit doe ik niet aangezien het veel tijd vraagt om een 'tutorial' te schrijven. Tevens gebruik ik wiskunde slechts als een hulpmiddel bij ingenieurstoepassingen en ben ik niet in staat om op een pedagogische wijze nieuwe dingen uiteen te zetten. Met vragen (terwijl je aan het bijstuderen bent) kan je uiteraard altijd op wetenschapsforum terecht). Er zijn hier heel veel mensen, waaronder ik, die je hiermee kunnen verder helpen.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 829

Re: Wiskundehulp

Zou je even willen toelichten wat je precies (qua topic's) moet kennen/wil leren. Er bestaan immers wel gratis "boeken" op het net over uiteenlopende dingen. Maar echte leerboeken (die vanaf de basis wiskunde opbouwen zoals dat in het secundair normaal is) kosten wel geld. Al valt dat misschien ook wel mee. Van Basis tot Limiet was dacht ik wel een goede reeks of delta

Toegegeven nieuw kosten die boeken wel wat, maar tweedehands, in de slegte, of op eBay kan je ze meestal voor een appel en een ei krijgen.

Verder bestaan er op dit forum ook een lijst minicursussen over allerhande topic's: klik
"Als je niet leeft zoals je denkt, zul je snel gaan denken zoals je leeft."

--Vladimir Lenin-- (Владимир Ильич Ульянов)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Wiskundehulp

Het boek dat ik aanhaalde geeft een mooi overzicht. (Zonder al te veel overbodigheden)
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Wiskundehulp

Als je deze topic doorneemt, vind je ook een wat suggesties.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 5

Re: Wiskundehulp

Vladimir Lenin schreef:Zou je even willen toelichten wat je precies (qua topic's) moet kennen/wil leren. Er bestaan immers wel gratis "boeken" op het net over uiteenlopende dingen. Maar echte leerboeken (die vanaf de basis wiskunde opbouwen zoals dat in het secundair normaal is) kosten wel geld. Al valt dat misschien ook wel mee. Van Basis tot Limiet was dacht ik wel een goede reeks of delta

Toegegeven nieuw kosten die boeken wel wat, maar tweedehands, in de slegte, of op eBay kan je ze meestal voor een appel en een ei krijgen.

Verder bestaan er op dit forum ook een lijst minicursussen over allerhande topic's: klik
Hoi Vladimir,

Ja nou kijk, ik moet echt alles leren van wiskunde wat te maken heeft met formules. Dus bijvoorbeeld:

(x + 5) (x + 3)

Dus x*x=x² x*3=3x

5*x=5x 5*3=15

Dus wrm ik dit nu doe? (heb korte bijles gekregen van iemand), maar wil dit dus ook uit mijnzelf leren, aangezien ik ook wel eens vrije tijd heb! Dus ik moet echt leren van A tot Z. Wat a+b is en de macht en dat soort dingen.

Zou JIJ anders misschien een van de dingen van wiskunde voor mij kunnen uitleggen middels een tutorial?

Of zou je anders mij een website of pdf toewijzen waar ik dit ALLEMAAL kan vinden! Al zou ik er uren overdoen ik heb het ervoor over! THANKS!

Gebruikersavatar
Berichten: 8.559

Re: Wiskundehulp

Wetenschapsforum is geen 'tutorial schrijf machine'. Het kost ontzettend veel tijd en werk om een sollide verhaal te schrijven, in een goede opmaak met duidelijke illustraties en dit alles ook nog pedagogisch verantwoord. Omdat vaak mensen tegen dezelfde problemen aanlopen is er een select gezelschap wat zijn tijd onder andere besteed aan het schrijven van mini en micro cursussen. Kijk hierbij specifiek ook naar de minicurus differentieren en de microcursus rekenen met breuken. Als laatste zou ik je ook nog de microcursus formules herschrijven aan willen raden. Let wel op het gaat hier om hele specifieke veelvoorkomende struikelblokken die gebruikers op wetenschapsforum vaak hadden, derhalve zijn deze cursussen geschreven. Het geeft dus bij lange na niet een volledig beeld van belangrijke dingen die je zou moeten kennen.

Voor een volledig overzicht zou je het beste naar een wiskunde boek (bovenbouw middelbare school lijkt me een goed begin) kunnen grijpen. Mocht je specifieke vragen hebben over een vraagstelling waar je op vast loopt dan kan je deze vraag zeker op wetenschapsforum kwijt. Geef hierbij dan wel aan waar je vastloopt en wat je al hebt geprobeerd. Zo kunnen we proberen te achterhalen of er iets constructief fout gaat of dat er iets anders aan de hand is. (Geef een man een vis, leer een man vissen... dat verhaal :eusa_whistle: )

Verder is het mij niet helemaal duidelijk wat je nu precies aan wiskunde onder de knie hebt en welk niveau er word verwacht. Ik ben bang, als ik je verhaal zo een beetje lees, dat je niet moet rekenen op uren maar op maanden werk om een dergelijke achterstand in te halen. Hierbij wil ik je zeker niet ontmoedigen, als je iets wil dan vind ik het prijzenswaardig om er zo gemotiveerd achteraan te gaan. Tevens kan ik moeilijk jou situatie inschatten.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 63

Re: Wiskundehulp

Keesos, je kan niet van iemand verwachten dat hij of zij zomaar even een tutorial voor je schrijft. Investeer een paar euri in een goed boek en kom met eventuele vragen hier terug. Dat lijkt mij de juiste weg.

Als je engels voldoende is heb je hier misschien wat aan.

http://en.wikiversity.org/wiki/School:Mathematics

Succes

Re: Wiskundehulp

Of zou je anders mij een website of pdf toewijzen waar ik dit ALLEMAAL kan vinden! Al zou ik er uren overdoen ik heb het ervoor over! THANKS!
Op het internet staat echt heel veel. Ik heb even met Google gezocht. Twee leuke resultaten:

http://wiskunde.ebrodesign.com/

http://www.wiskundeonline.nl/

Ik zou zeggen: gewoon beginnen. En als je iets niet begrijpt, vraag het dan maar.

Berichten: 4.502

Re: Wiskundehulp

Je hebt blijkbaar een laag opleidingsnivo en ik kan je mogelijk ietjuh helpen en om te beginnen je vraag:

(x + 5)* (x + 3)

Dus x*x=x² x*3=3x

5*x=5x 5*3=15
je deed hier een poging tot rekenen!

het begrip,het teken X duidt om een onbekend getal ,een onbekende waarde.

Als jij bijv voor X een getal 3 neemt dan wordt (x + 5) *(x + 3) dus (3+5) maal (3+3) en dat kun je vereenvoudigen tot

8 maal 6 = 48 volgens de lagere school.

Aangezien er een X staat in je som moet je bij (x + 5)* (x + 3) de (x+5) eerst vermenigvuldigen met de x van (x+3) en daarna met de 3 uit (x+ 3) ,zeg maar die twee units van (x + 5)* (x + 3) onder elkaar zetten en optellen.

Het resultaat is dan (x+5) *x = x*x +5*x =x2+5x en daarbij komt (x+5)*3 = 3*x + 3*5= 3x+15 en dus bij elkaar geteld wordt dat x2 +5x + 3x+ 15 = x2 +8x + 15

Maar de door Bartjes aanbevolen sites met gratis lesmateriaal :

http://wiskunde.ebrodesign.com/

http://www.wiskundeonline.nl/

lijken me heel goed,alleen zul je dat heel globaal moeten lezen en dan aan het leren slaan en kun je je resterende vragen stellen.

Wat is het volgende rekenprobleem?

Berichten: 5

Re: Wiskundehulp

oktagon schreef:Je hebt blijkbaar een laag opleidingsnivo en ik kan je mogelijk ietjuh helpen en om te beginnen je vraag:

(x + 5)* (x + 3)

Dus x*x=x² x*3=3x

5*x=5x 5*3=15
je deed hier een poging tot rekenen!

het begrip,het teken X duidt om een onbekend getal ,een onbekende waarde.

Als jij bijv voor X een getal 3 neemt dan wordt (x + 5) *(x + 3) dus (3+5) maal (3+3) en dat kun je vereenvoudigen tot

8 maal 6 = 48 volgens de lagere school.

Aangezien er een X staat in je som moet je bij (x + 5)* (x + 3) de (x+5) eerst vermenigvuldigen met de x van (x+3) en daarna met de 3 uit (x+ 3) ,zeg maar die twee units van (x + 5)* (x + 3) onder elkaar zetten en optellen.

Het resultaat is dan (x+5) *x = x*x +5*x =x2+5x en daarbij komt (x+5)*3 = 3*x + 3*5= 3x+15 en dus bij elkaar geteld wordt dat x2 +5x + 3x+ 15 = x2 +8x + 15

Maar de door Bartjes aanbevolen sites met gratis lesmateriaal :

http://wiskunde.ebrodesign.com/

http://www.wiskundeonline.nl/

lijken me heel goed,alleen zul je dat heel globaal moeten lezen en dan aan het leren slaan en kun je je resterende vragen stellen.

Wat is het volgende rekenprobleem?
Thanks voor de uitleg. Ik moet dus zulke dingen leren vanaf het begin. En om eerlijk te zijn begrijp ik het wel die, maar er komt zooo veel bij spelen.

Kun je me bijvoorbeeld uitleggen hoe je dus zo een som weer doet? En welke richtingen je allemaal op kunt gaan? Dus wat word er zowel van jouw gevraagd? Want heb begrepen dat er ook iets is als x (en dan hier allemaal dingen doen)

Aaaah mijn hoofd! Ahahah! Ik moet het echt van a b c d e f g h i j gaan leren !!

Berichten: 5

Re: Wiskundehulp

Bartjes schreef:Op het internet staat echt heel veel. Ik heb even met Google gezocht. Twee leuke resultaten:

http://wiskunde.ebrodesign.com/

http://www.wiskundeonline.nl/

Ik zou zeggen: gewoon beginnen. En als je iets niet begrijpt, vraag het dan maar.
Oke Thanks man! Ik zal mijn best doen en ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 15.202

Re: Wiskundehulp

Ja nou kijk, ik moet echt alles leren van wiskunde wat te maken heeft met formules.
Het lijkt me sterk dat je alles moet leren van wiskunde dat te maken heeft met formules. Zelfs mensen die universitair op wiskunde zijn afgestudeerd weten nog niet alles van wiskundige formules! Ik kan me voorstellen dat het veel lijkt, maar ik heb de indruk dat je enkel de beginselen wilt snappen. En zoals gezegd: een wiskundeboek lijkt ook mij de beste oplossing, tweedehands hoeven die inderdaad niet duur te zijn.
Ik zal mijn best doen en ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!
Uiteraard ben je welkom met je vragen. Mocht je die hebben, dan kan je die stellen in ons huiswerkforum (dat je de vragen niet als huiswerk van school hebt opgekregen maakt niet uit).
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Reageer