N-de machtwortels van getallen

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.129

N-de machtwortels van getallen

Hallo, ik heb op het internet dit gevonden:

͏ͅ √16= 4

en

-√16= -4

en dit klopt ook, maar bij het volgende:

√x²= |x| ͙ۜ, en dit klopt niet want absolute waarde betekent: zowel + als - , en er staat geen - voor de wortel; net als in de vorige oefeningen, hoe valt dit te verklaren, excuses voor te simpele vragen.

Bedankt :eusa_whistle:

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: N-de machtwortels van getallen

√x² = |x|, en dit klopt niet want absolute waarde betekent: zowel + als -
Er geldt: |x| = x als x≥0 en |x| = -x als x<0. Ga nu aan de hand hiervan zelf na dat √x² = |x| correct is.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Gebruikersavatar
Berichten: 1.129

Re: N-de machtwortels van getallen

Hehe, maar Toch klopt het niet ](*,) :eusa_whistle: , want √x²=|x| als -√x²= -x en +√x²= +x en er staat duidelijk geen - voor √x² ,

Dus hoe kan in hemelsnaam √x²= -x ?? er staat geen - voor de √x²

PS bedankt voor de antwoord

Berichten: 166

Re: N-de machtwortels van getallen

√x²= -x is volgens mij formeel onmogelijk. (misschien met complexe getallen, maar dat is niet de bedoeling denk ik) Maar in de praktijk wordt het wel veel gebruikt voor als je moet terugrekenen.
Op 2 oktober 2005 schreef Quyxz het volgende:

Hartstikke bedankt dat je me wilde helpen! Maar ik was ff dom en dacht niet aan Wikipedia.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.129

Re: N-de machtwortels van getallen

ja en dat zeg ik ook √x²= |x| , dit kan gewoon niet, want dan is √x²= -x en √x²= x , en u zei zelf juist dat √x²= -x niet mogelijk is

Re: N-de machtwortels van getallen

√x²= -x is volgens mij formeel onmogelijk. (misschien met complexe getallen, maar dat is niet de bedoeling denk ik) Maar in de praktijk wordt het wel veel gebruikt voor als je moet terugrekenen.


Probeer eens: x = -1 .

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: N-de machtwortels van getallen

want √x²=|x|
Dit klopt.
-√x²= -x en +√x²= +x
Dit klopt niet.

Aangezien sqrt(x²) = |x|, is -sqrt(x²) = -|x|.

Je lijkt er onterecht van uit te gaan dat "|x|" twee waarden heeft, terwijl het er maar een is. De waarde is wel afhankelijk van het teken van x, voor positieve x krijg je x, voor negatieve x krijg je -x; maar nooit beide (tenzij voor 0, maar dan zijn ze gelijk :eusa_whistle: )
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: N-de machtwortels van getallen

'We hebben afgesproken' ofwel per definitie:

De (vierkants)wortel uit een niet-negatief getal is niet negatief. Anders gezegd: de wortel uit 0 is 0 en de wortel uit een positief getal is positief.

En dat is precies hetzelfde als de notatie:
\(\sqrt{x^2}=|x|\)


Opm: ga ook de andere posten na.

Reageer