Tijden (werkwoorden)

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 24

Tijden (werkwoorden)

Hallo iedereen,

ik woon nu een tijdje in Nederland (voorheen in Roemenie) en ik ben verplicht om nederlands te leren voor mijn baan hier. Ik ben echter nog altijd aan het twijfelen over de tijden van de werkwoorden.

Een voorbeeld: Ik vind dat hij dat niet moest doen. Ik heb vernomen van mensen dat je werkwoorden altijd in dezelfde tijd moet gebruiken. Klopt dat? Moet het dan niet: ''Ik vond dat hij dat niet moest doen'' zijn? Maar ik vind het wel nú, dus klopt 'vond' dan wel?

Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Tijden (werkwoorden)

''Ik vond dat hij dat niet moest doen'' zou je ook kunnen opvatten als: toen vond ik dat hij dat niet moest doen. ''Ik vind dat hij dat niet moest doen'' is juist als het gaat om iets waarvan je dat nu zegt.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Berichten: 320

Re: Tijden (werkwoorden)

In aanvulling op mathfreak. Beiden zinnen zijn grammaticaal correct. Het hangt van de context af.



Vb1

Jan zei tegen mij dat hij zou gaan spijbelen.

Ik vond dat hij dat niet moest doen.


Ook al vind je dat nu nog steeds, dan is het gebruik van de tegenwoordige tijd heel raar, want het gaat in dit voorbeeld om wat je toen er van vond.



Vb2

Wat denk jij over het spijbelen van Jan van vorige week?

Ik vind dat hij dat niet moest doen.


Hier gaat het heel duidelijk om wat je er nu van vindt.

Berichten: 24

Re: Tijden (werkwoorden)

ok, bedankt voor de opheldering!

Reageer