sterkste zuur

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter

sterkste zuur

In guiness world records staat dat fluorantimoonzuur (wat is de formule??) het sterkste zuur ter wereld is.

Volgens http://www.primidi.com/2004/11/17.html is CHB11R5Cl6 echter het sterkst.

Hoe zit dat nu?

En wat is de pH (als die schaal toereikend genoeg is :?: ) van het sterkste zuur? :shock:

Berichten: 704

Re: sterkste zuur

fluorantimoon is toch wel af te leiden uit het periodiek systeem? : SbF3

pH kan wel oplopen tot 30. Het sterkste zuur zal nog wel een hogere pH hebben, misschien in de 100.

Berichten: 866

Re: sterkste zuur

wikipedia :

pH is a measure of the activity of hydrogen ions (H+) in a solution and, therefore, its acidity or alkalinity. The pH value is a number without units, usually between 0 and 14, that indicates whether a solution is acidic (pH <7), neutral (pH = 7), or basic/alkaline (pH > 7).

sdekivit :

pH kan wel oplopen tot 30. Het sterkste zuur zal nog wel een hogere pH hebben, misschien in de 100

Gast :

En wat is de pH (als die schaal toereikend genoeg is ) van het sterkste zuur?

Er zijn bij de forum deelnemers of de moderators toch zeker mensen die hier klaarheid kunnen scheppen. Waarvoor ik hen dank zou betuigen :shock: ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: sterkste zuur

Een pH kan rustig boven de 14 of onder de 0 zitten. Dit ligt aan de notatie hiervan (-log[H+])

Hoe hoog de pH kan zijn, dat weet ik niet. 100 lijkt me wel extreem hoog. Echter ik wil het niet uitsluiten.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 704

Re: sterkste zuur

een zeer geconcentreerde oplossing zwavelzuur wil ook al oplopen naar de pH = 30. Dus als er dan nog eens een veel sterker zuur zou zijn :shock:

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: sterkste zuur

Verwonderde vraag van een niet-chemicus: als de pH van een zuur volgens de definitie kleiner is dan 7, hoe kan een zuur dan een pH hebben van 30 of meer?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: sterkste zuur

Verwonderde vraag van een niet-chemicus: als de pH van een zuur volgens de definitie kleiner is dan 7, hoe kan een zuur dan een pH hebben van 30 of meer?


Kan ooj niet. Een pH van -30 daarentegen lijkt me buitengewoon zuur.
β-Damascenon en maneschijn

Berichten: 866

Re: sterkste zuur

Op de site : http://www.izynews.com/nl_e/PH

heb ik dit gevonden :

De pH-schaal is een logaritmische schaal die voor waterige oplossingen praktisch loopt van 0 tot 14. Lager dan 7 betekent dat de oplossing zuur is, hoe lager hoe zuurder. Boven 7 wil zeggen dat de oplossing basisch is. Waarden beneden 0 en boven 14 zijn mogelijk, maar alleen onder extreme situaties, en zulke oplossingen zijn over het algemeen zeer gevaarlijk: geconcentreerde zuren en geconcentreerde logen.

Het logaritmische karakter van de schaal zorgt ervoor dat zelfs binnen de schaal van 0-14 zeer extreme waarden kunnen worden weergegeven: in een oplossing van pH 8 (bijvoorbeeld de menselijke huid) zitten al 100 keer meer OH- ionen dan H3O+ ionen, en in maagzuur van pH 1 zitten 100.000.000 keer meer H3O+ ionen dan OH- ionen.

Re: sterkste zuur

fluorantimoon is toch wel af te leiden uit het periodiek systeem? : SbF3
Dat fluorantimoon SbF3 is snap ik ook wel. Ik vroeg echter naar de formule van Fluorantimoonzuur

Wat (volgens guiness world records) een oplossing van fluorantimoon is waterstoffluoride is.

___________

Everything should be made as simple as possible, but not simpler

Re: sterkste zuur

klazon schreef:Verwonderde vraag van een niet-chemicus: als de pH van een zuur volgens de definitie kleiner is dan 7, hoe kan een zuur dan een pH hebben van 30 of meer?


Kan ooj niet. Een pH van -30 daarentegen lijkt me buitengewoon zuur.


jups foutje --> -30

Re: sterkste zuur

maar het bestaat wel :shock:

Re: sterkste zuur

ph = -log [H+]

met andere woorden:

een zeer geconcentreerde oplossing zwavel zuur is bijv. 20 molair (mol/l)

H2SO4 splitst in 2 H+ en SO4 -2 derhalve 40 mol/l H+ (maximaal) hieruit volgt pH = -log (40) dat is ca. pH= -1,6

-30 zou een concentratie betekenen van:

[H+] = e^(-pH) = e^(30) = 1 *10^30 volgens mij is dit technisch niet realiseerbaar.

de maximale pH is moeilijk vast te stellen. Theoretisch gaat de pH naar oneindig als de [H+] naar 0 gaat.

Gebruikersavatar
Berichten: 37

Re: sterkste zuur

Maar volgens mij gaat de "wet" van de pH-bepaling niet op voor geconcentreerde (super)zuren, zoals zeer gec. H2SO4 en, in dit geval, fluorantimoonzuur (waarvan 80%-oplossing het sterkst is. waarom neemt de sterkte bij een hoger percentage weer af? :shock: )
Es gibt keine vernünftigere Erziehung, als Vorbild zu sein, wenn es nicht anders geht, ein abschreckendes.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: sterkste zuur

wat is de PG waarde van waterstof+ ionen(H+)??

als je gewoon een ruimte hebt met alleen maar van dat soort atomen

Berichten: 19

Re: sterkste zuur

Misschien wordt hier de pH verward met de pKz? De pKz is de normale maat voor de sterkte van een zuur. Dit is de -log van de zuurconstante.

Reageer