[natuurkunde] warmteoverdracht snelheid

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

[natuurkunde] warmteoverdracht snelheid

Hallo allemaal,

Ik ben nu bezig met een project over warmteterugwinning van afvalwater bij een viskwekerij. Nu heb ik een systeem bedacht waarbij het warme afvalwater van de kwekerij het koude suppletie(/toevoer)water opwarmd. Er wordt dagelijks 22.000 liter water met een temperatuur van 27 gr afgevoerd richting de bezinktanks. Na bezinking zal dit water op het riool worden gestort. Elke dag zal er dus ook weer 22.000 liter vers water de kwekerij in moeten. In dit geval is dat water 12 gr, welke ik tot 22 gr wil opwarmen.

Mijn gedachte is om via een lang buizenstelsel dit verse water van 12 graden door de bezinktank te laten stromen, zodat dit water opwarmd en vervolgens in een buffertank wordt opgeslagen en daarna richting kwekerij gaat. Het water wordt niet in een constante stroom af/ of toegevoerd, daarom die buffertank. De bezinktank kan in dit geval 100.000 liter water bevatten.

Mijn vraag is nu: met welke parameters moet ik rekening houden om erachter te komen welk buismateriaal ik het beste kan gebruiken, welke lengte, welke diameter, welke wanddikte en welke doorstroomsnelheid? En op welke manier kan de buis het beste opgesteld worden? In een spiraalvorm, van boven naar beneden stromen of juist andersom, hoe zit het met de convectie?

Ik hoop voldoende informatie te hebben verstrekt, anders hoor ik het natuurlijk graag van jullie.

Met vriendelijke groet,

Bram Rohaan

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.272

Re: [natuurkunde] warmteoverdracht snelheid

Verplaatst naar het vak forum
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: [natuurkunde] warmteoverdracht snelheid

Als je 22000 liter suppletiewater 10 graden op wilt warmen (van 12 naar 22 graden) met 22000 liter afvalwater van 27 graden dan moet dit afvalwater ook 10 graden afgekoeld worden, dus naar 17 graden. Met een spiraal in de bezinktank zal het suppletiewater in eerste instantie warmer dan die 22 graden moeten worden om na menging in de buffetank te compenseren met het latere suppletiewater dat kouder dan die 22 graden zal worden. Want het warme afvalwater in de bezinktank zal immers geleidelijk afkoelen van 27 naar ? graden en het is nou eenmaal niet mogelijk om het koude suppletiewater warmer te krijgen dan het warme afvalwater. Stel dat het zou lukken om het suppletiewater in eerste instantie op te warmen naar 25 graden, 2 graden kouder dan die 27 graden van het afvalwater. Om gemiddeld 22 graden te krijgen in de buffertank moet het laatste suppletiewater dan minstens 19 graden worden, maar dat kan niet als het afvalwater naar 17 graden gekoeld moet worden. Bovendien heb je warmteverliezen naar de omgeving. Het lijkt me op de manier die jij in gedachten hebt niet mogelijk om die 22 graden in de buffertank te halen.
Het water wordt niet in een constante stroom af/ of toegevoerd, daarom die buffertank.
Is de suppletie aanvoer van 22000 liter/dag een constante stroom van 0,255 liter/sec richting buffertank, en is dan de stroom uit de buffertank variabel?
De bezinktank kan in dit geval 100.000 liter water bevatten.
De bezinktank? Of bedoel je de buffertank?

Als er warm afvalwater de bezinktank in stroomt, is die tank dan nagenoeg leeg? Of duwt het nieuwe warme afvalwater het oude koude afvalwater eruit? In het laatste geval verlies je nog eens warmte doordat het warme afvalwater water gedeeltelijk zal mengen met het koudere.
Hydrogen economy is a Hype.

Reageer