Hoe heft de grond de zwaartekracht op?

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 1

Hoe heft de grond de zwaartekracht op?

Ik had een vraag :shock:

Op zich zou je denken van - dat is makkelijk - toch kom ik er niet helemaal uit. Het is op zich logish dat een object stopt als het op de grond, of op een tafel terechtkomt of wordt gelegd. Ik snap ook waar een zwaartepunt voor dient. Echter waar wordt natuurkundig gezien de tegenkracht opgewekt die nodig is om de zwaartekracht op te heffen, is dat overal op het oppervlak gelijk en samen met dat waarom gaat een object kantelen als zijn zwaartepunt over de rand komt (Nogmaals - rationeel snap ik het wel - alleen ik wil het natuurkundig snappen)

De tegenkracht gegenereerd door het feit dat er een tafel in de weg zit moet precies evenveel zijn als de zwaartekracht (anders zou het object ofwel in de tafel zakken ofwel gaan vliegen)

Het volgende illustreert mijn probleem:

Afbeelding

plaatje 1 snap ik. Verspreid over de onderkant van het blok wordt een relatief kleine hoeveelheid tegendruk gegeven

plaatje 2: Logish gezien moet er nu meer tegendruk gegeven worden, aangezien er nu minder oppervlakte is om de massa tegen te houden.

Maar waarom valt hij dan als zijn zwaartepunt over de rand komt, en gebeurt er vóór dat punt niets.

plaatje 3: nu heeft het oppervlak heel veel zwaartekracht op een klein oppervlak te verduren.

antwoorden graag met plaatjes en/of berekeningen - zoals ik al zei ik snap het allemaal wel waarom het zo gaat - maar ik wil graag weten waar die krachten blijven en hoe ze in uitvoer komen, m.a.w. het al dan niet vallen van een object in hun handen hebben *oh wat poetish... eh... never mind*

Gebruikersavatar
Berichten: 334

Re: Hoe heft de grond de zwaartekracht op?

Eigelijk gewoon de 3de wet van Newton.

Wanneer een voorwerp een kracht F uitoefend op een ander voorwerp, gaat dit gepaard met een evengrote kracht met eenzelfde richting maar tegengesteld van zin. -F

Plaatje 2; de kracht blijft steeds dezelfde F=-F wanneer het zwaartepunt over de kant gaat, kantelt het, omdat het grootste deel van het blokje wordt aangetrokken door de lagergelegen vloer. :wink:

Gebruikersavatar
Berichten: 997

Re: Hoe heft de grond de zwaartekracht op?

bij plaatje twee: trek je door de rand van de tafel een lijn evenwijdig met de zwaartekracht dan zie je dat links van die lijn een meer massa is dan rechts en dat dus de versnelling links bijgevolg groter is en het voorwerp dus naar links valt. echter als het voorwerp dan de tafel raakt, dan wordt de meerwaarde aan versnelling tov de rechterkant, gecompenseert door een reactie versnelling opwaarts uitgeoefend door de tafel

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: Hoe heft de grond de zwaartekracht op?

het is zoals eerder aangegeven de 3e wet van newton.

bij niet versnellende voorwerpen geld:actie = (-)reactie.

Alle krachten die op een voorwerp werken hebben een tegenhanger.

Bij een voorwerp op aarde is dit de normaal kracht

oftewel,de reactie kracht van het oppervlakte.

hoe deze ontstaat is wat ingewikkelder.

het klinkt van gek, maar deze kracht ontstaat door de electromagnetische kracht.

Berichten: 150

Re: Hoe heft de grond de zwaartekracht op?

De normaalkracht wordt geleverd door de elektromagnetische afstoting tussen de elektronen van de grond en de elektronen van het voorwerp.

Hoe dit precies zit is inderdaad niet eenvoudig.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: Hoe heft de grond de zwaartekracht op?

dit is niet eenvoudig maar het is dus wel het antwoord op je vraag. dus ik doe een poging:

jij bestaat uit moleculen

moleculen zijn opgebouwd uit verschillende atomen

Een atoom is opgebouwd uit een atoom kern en een electronen wolk.

De atoomkern is positief geladen(+)

de electronen wolk is negatief geladen(-)

bij de meeste atomen (zeker in moleculen) heeft de electronen wolk een evengrote lading dan de atoom kern, maar dan met een ander teken(negatief in plaats van positief)

de reden dat jij niet uit elkaar valt is omdat de verschillende atomen zijn opgebouwt uit positieve en negatieve gedeelten. en deze trekken elkaar aan, buiten de atoom om. hier een plaatje daarvan:

Afbeelding

dus dat werkt wel.

Maar de atoomkern van de ene atoom stoot ook de atoom kern van de andere atoom af, en zo zak jij niet door de aarde heen.

Want een atoom is 99,9999999...% lege ruimte dus je zou zeggen dat je er doorheen zakt. maar doordat die atomenkeren elkaar afstoten (en de electronen elkaar ook) ga jij niet dwars door de aarde heen.

Alles wat los en vast zit, heeft vandoen met deze electromagnetische kracht, en dat is dus de reden dat wij kunnen bestaan(in combinatie met nog wat andere krachten)

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Hoe heft de grond de zwaartekracht op?

Even deze topic terug de lucht in helpen...

Ik zit nu voor bijna een week met de normaalkracht in m'n hoofd.

Als je iets op tafel legt moet die tafel toch energie leveren om rechtop te blijven staan ? Dus moet die eigenlijk energie leveren dat ding omhoog te houden. Dus eigelijk bezit die oneindig veel potentiële energie ??

Ik weet zeker dat ik hier iets over het hoofd zie maar ik weet niet wat :shock:

Berichten: 226

Re: Hoe heft de grond de zwaartekracht op?

Als je iets op tafel legt moet die tafel toch energie leveren om rechtop te blijven staan ? Dus moet die eigenlijk energie leveren dat ding omhoog te houden. Dus eigelijk bezit die oneindig veel potentiële energie ??
Nee. Kracht is geen energie of arbeid. Arbeid is kracht maal weg. Zolang de tafel stilstaat (afgelegde weg = 0) kan hij dus de normaalkracht uitoefenen zonder arbeid te leveren.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.559

Re: Hoe heft de grond de zwaartekracht op?

wasbeer schreef:
Cycloon schreef:
Als je iets op tafel legt moet die tafel toch energie leveren om rechtop te blijven staan ? Dus moet die eigenlijk energie leveren dat ding omhoog te houden. Dus eigelijk bezit die oneindig veel potentiële energie ??
Nee. Kracht is geen energie of arbeid. Arbeid is kracht maal weg. Zolang de tafel stilstaat (afgelegde weg = 0) kan hij dus de normaalkracht uitoefenen zonder arbeid te leveren.


inderdaad. Dit zijn veelgemaakte fouten. Zolang je de difinitie van arbeid, kracht en energie kent dan is het vaak al veel duidelijker.
"Meep meep meep." Beaker

Re: Hoe heft de grond de zwaartekracht op?

Pak een schuimrubberen kussen en leg er een gewicht op van 1 kilogram (een limonadefles)

Dan zie je hoe de grond reageert op gewicht die erop ligt.

De grond wordt ietwat ingedrukt zodat er een tegendruk ontstaat waardoor beide systemen in evenwicht komen.

De gravitatie zorgt er voor dat de fles een druk uitoefent van 1 kilogram op de grond en de ingedrukte grond zorgt voor exact 1 kilogram tegendruk zodat de fles niet de grond inzakt.

Dus met vectoren: pijltje van 1 kg naar beneden en 1 pijltje naar boven van 1 kg.

Samen 0 en zowel de fles als de grond zijn in evenwicht.

Plaatst een zware kei in een moeras:

langzaam maar zeker zakt die kei het moeras in.

De druk van de kei is groter dan de tegendruk die het moeras kan leveren.

Plaatst een tempexbol in een moeras.

De tegendruk die het moeras levert is groter dan de druk van de tempexbol en bijgevolg zal de tempex bol boven komen drijven.

De atomen en de moleculen zijn in beweging en gaan bij drukverschillen langzaam maar zeker andere posities innemen.

Bij graniet gaat dit zeer en zeer langzaam zodat een zware berg op een granietplaat (geologische plaat) langzaam wegzinkt in die granietplaat.

Dit is alleen het geval als de tegendruk minder is dan de druk van de berg.

Re: Hoe heft de grond de zwaartekracht op?

Even voor de goede vorm:

De som van druk-vectoren in de 'grond' (dus het schuimrubber) zal uiteindelijk de druk van de fles doorgeven op datgene waar de grond op ligt.

Dit gaat net zo lang door dat er een tegendruk ontstaat.

dus 10+10+10+3+2+1.

en aan de andere kant staat dan -36 om de zaak in evenwicht te houden.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Hoe heft de grond de zwaartekracht op?

wasbeer schreef:
Cycloon schreef:
Als je iets op tafel legt moet die tafel toch energie leveren om rechtop te blijven staan ? Dus moet die eigenlijk energie leveren dat ding omhoog te houden. Dus eigelijk bezit die oneindig veel potentiële energie ??
Nee. Kracht is geen energie of arbeid. Arbeid is kracht maal weg. Zolang de tafel stilstaat (afgelegde weg = 0) kan hij dus de normaalkracht uitoefenen zonder arbeid te leveren.


Oh hehe, jah idd dom van me, ik verwarde dus energie met kracht :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Hoe heft de grond de zwaartekracht op?

De gravitatie zorgt er voor dat de fles een druk uitoefent van 1 kilogram op de grond en de ingedrukte grond zorgt voor exact 1 kilogram tegendruk zodat de fles niet de grond inzakt.
Pak een mechanica boek en leer eens fatsoenlijk natuurkunde. Druk kent geen richting en wordt uitgedrukt in Newtons per vierkante meter. Massa wordt uitgedrukt in kilogrammen en is overal gelijk (relativiteit uitgesloten). En wat jij probeert te beschrijven is de derde wet van Newton, die het over KRACHTEN heeft. Krachten worden uitgedrukt in Newtons. Met dit soort gezwam ben je mensen aan het verwarren.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Re: Hoe heft de grond de zwaartekracht op?

Beste bart:

beschijf dan eens met jouw natuurkunidge formulaties waarom een gebergte wegzakt in zachter gesteente.

Zodat de mensen hier op deze site dan dit kunnen begrijpen waarom dan zo'n gebergte wegzakt.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Hoe heft de grond de zwaartekracht op?

enrico schreef:Beste bart:

beschijf dan eens met jouw  natuurkunidge formulaties waarom een gebergte wegzakt in zachter gesteente.

Zodat  de mensen hier op deze site dan dit kunnen begrijpen waarom dan zo'n gebergte wegzakt.


Gesteente onder hoge druk is visceus.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Reageer