Beeld van de maan

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 177

Beeld van de maan

Met Windows Vista kwam bij mij de mogelijkheid om met Sidebar een schermpje te starten waarop de schijngestalten van de maan te zien zijn.

De krater Tycho is op de foto zo ongeweer het helderste wat te zien is, iets wat met een verrekijker ook lukt.

In Nederland zie ik Tycho vanuit het centrum van het Maan beeld gezien op ongeveer 7-8 uur (klokrichting).

(Links is 9 uur en rechts is dus 3 uur)

Nu vraag ik mij af, of iemand in Australië die gedurende die 24 uur naar de Maan kijkt hetzelfde ziet, of Tycho op 2-3 uur ziet.

Hetzelfde geldt natuurlijk ook voor de schijngestalten.

Als wij de maan alleen aan de rechterkant verlicht zien, zien ze de maan in Australie dan aan de linkerkant verlicht?

Het komt er dus op neer, dat ik het vermoeden heb, dat computeranimaties maar voor één halfrond gelden.

Wie kan daar iets meer over vertellen?

Gebruikersavatar
Berichten: 808

Re: Beeld van de maan

De schijngestalten zijn overal op aarde hetzelfde.

De maan staat stil (de omlooptijd om de aarde in een maand kan je voor deze vraag verwaarlozen).

De zon belicht de maan aan 1 kant.

Dit systeem is dus niet in beweging. De aarde draait vrolijk om zijn as zodat steeds een ander gedeelte van de aarde de maan in zijn gezichtsveld krijgt. Maar met de maan en de zon veranderd niks.

Dus 12 uur later is er niks veranderd, alleen een ander land bevindt zich in jouw vorige positie.

Dus iedereen ziet de maan hetzelfde (zolang de maan boven de horizon komt natuurlijk).

De hoek is natuurlijk wel anders.

Op de noordpool kijk je vanaf de andere kant dan de zuidpool dus is links en rechts omgedraaid, maar hetzelfde stuk van de maan licht op.
Minder dan niks is onmogelijk.

De enige uitzondering op deze regel is mijn salaris.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.548

Re: Beeld van de maan

'Brennus' schreef:Met Windows Vista kwam bij mij de mogelijkheid om met Sidebar een schermpje te starten waarop de schijngestalten van de maan te zien zijn.

De krater Tycho is op de foto zo ongeweer het helderste wat te zien is, iets wat met een verrekijker ook lukt.

In Nederland zie ik Tycho vanuit het centrum van het Maan beeld gezien op ongeveer 7-8 uur (klokrichting).

(Links is 9 uur en rechts is dus 3 uur)

Nu vraag ik mij af, of iemand in Australië die gedurende die 24 uur naar de Maan kijkt hetzelfde ziet, of Tycho op 2-3 uur ziet.
Kun je het misschien uitproberen? Ik zou verwachten dat Vista de maan netjes omkeert als je in de systeeminstellingen je lokatie tijdelijk verandert in Australie.

Een gevolg van de omgekeerde maan op het Zuidelijk Halfrond is dat Australiers niet het mannetje in de maan kennen dat Europeanen wel kennen. En omgekeerd dat wij niet de Sint Joris de Drakendoder in de maan kennen, die Australiers wel kennen.

Overigens zou je als waarnemer in Nederland of Belgie niet de hele nacht lang Tycho op 7-8 uur zien staan. Gedurende de nacht kantelt de volle maan geleidelijk ongeveer 45 graden met de klok mee (en overdag kantelt hij weer terug). Het vlekkenbeeld van de volle maan ziet er bij maansondergang verrassend anders uit dan bij maansopkomst.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.272

Re: Beeld van de maan

Kun je het misschien uitproberen? Ik zou verwachten dat Vista de maan netjes omkeert als je in de systeeminstellingen je lokatie tijdelijk verandert in Australie.
Dat is omdat je er dan zelf omgekeerd tegenaan kijkt.
Overigens zou je als waarnemer in Nederland of Belgie niet de hele nacht lang Tycho op 7-8 uur zien staan. Gedurende de nacht kantelt de volle maan geleidelijk ongeveer 45 graden met de klok mee (en overdag kantelt hij weer terug). Het vlekkenbeeld van de volle maan ziet er bij maansondergang verrassend anders uit dan bij maansopkomst.
Nou ja, de maan kantelt niet, JIJ kantelt.

Overigens, ipv dat Vista-gebeuren, download liever een fatsoenlijk computerplanetarium, zoals bijv Skygazer van Carinasoft. Ook gratis, en ongetwijfeld véél beter dan enig microsoft-onderdeel.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.548

Re: Beeld van de maan

Nou ja, de maan kantelt niet, JIJ kantelt.
En toch ga ik er vanuit dat de aarde het middelpunt van het heelal is. Eppur si non muove.

Gebruikersavatar
Berichten: 177

Re: Beeld van de maan

Dalton schreef:Dus iedereen ziet de maan hetzelfde (zolang de maan boven de horizon komt natuurlijk).

De hoek is natuurlijk wel anders.

Op de noordpool kijk je vanaf de andere kant dan de zuidpool dus is links en rechts omgedraaid, maar hetzelfde stuk van de maan licht op.
Tja, daar had ik het dus over.

Ik heb op het net naar foto's gezocht die op het zuidelijk halfrond gemaakt zijn, maar blijkbaar hebben ze daar andere hobbies dan wij. :eusa_whistle:

Gebruikersavatar
Berichten: 177

Re: Beeld van de maan

Overigens, ipv dat Vista-gebeuren, download liever een fatsoenlijk computerplanetarium, zoals bijv Skygazer van Carinasoft. Ook gratis, en ongetwijfeld véél beter dan enig microsoft-onderdeel.
Ik heb het nagekeken, en hun programma Voyager 4.5 lijkt me beter geschikt, maar is toch nog ruim boven de 100 $.

Lijkt me geen optie.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.548

Re: Beeld van de maan

Tja, daar had ik het dus over.

Ik heb op het net naar foto's gezocht die op het zuidelijk halfrond gemaakt zijn, maar blijkbaar hebben ze daar andere hobbies dan wij. Afbeelding
Ik staar al jarenlang elke dag naar die Australische maan omdat ik Windows XP gebruik met het klassieke red desert wall paper. Kijk maar naar het vlekkenpatroon (Tycho op "12 uur").

Reageer