Constante lichtsnelheid

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Constante lichtsnelheid

In een krantenartikel van het NRC-Handelsblad

wordt beweerd, dat de lichtsnelheid echt constant is.

De astrofysici constateren, dat fotonen met verschillende frequentie over grote afstand tegelijk in de detectoren aankomen.

Je kunt dan toch niet constateren, dat de lichtsnelheid constant is??!!

Je kunt slechts tot de conclusie komen, dat de lichtsnelheid onafhankelijk is va de frequentie van de fotonen.

Of zie ik dat verkeerd?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Constante lichtsnelheid

Verplaatst naar het natuurkundeforum
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Re: Constante lichtsnelheid

Nooit alleen afgaan op krantenkoppen! Als je verder leest zie je dat er twijfel was gerezen of de lichtsnelheid wel voor alle frequenties licht gelijk is. Het vermoeden dat de lichtsnelheid afhangt van de frequentie is niet bevestigd.

Gebruikersavatar
Berichten: 603

Re: Constante lichtsnelheid

thermo1945 schreef:In een krantenartikel van het NRC-Handelsblad wordt beweerd, dat de lichtsnelheid echt constant is.

De astrofysici constateren ... Of zie ik dat verkeerd?
Voor het gemak neem ik even aan dat Thermo1945 het gehele artikel heeft gelezen voordat hij er een Topic aan wijdt en dus niet af gaat op puur en alleen een krantekop.

Ik had dat artikel ook gelezen en vond die bewering "c is echt constant" ook erg misleidend.

Ik dacht dus precies hetzelfde als hierboven is beschreven.

Ik denk dat met de bewering "c is constant" eigenlijk bedoeld wordt dat de snelheid een constante is zoals het aantal atomen in een mol, het aantal electronen in een Coulomb e.d.. Maar deze c is geen factor/aantal maar een snelheid. Daarom is deze constante "de snelheid die gemeten wordt door een waarnemer, onafhankelijk van zijn eigen snelheid door de aether/ruimte". Dit heeft dus inderdaad niets met de frequentie te maken en daarom is de titel van het artikel dus erg onhandig gekozen.
"If you can't explain it simply, you don't understand it well enough"

Reageer