Ontwikkeling van de aarde

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 321

Ontwikkeling van de aarde

Geschiedenis was op de middelbare school het eerste vak dat ik liet vallen, maar nu ben ik bezig met een boek waarin ik onder andere de ontwikkeling van de aarde wil spiegelen aan die van de mens (ontogenetisch).

Met andere woorden... ik zou willen weten wat bijvoorbeeld de pubertijd van de aarde zou zijn, in hoeverre de theorieën over het ontstaan van de aarde overeenkomen met de verwekking en geboorte van een mens, met welke belangrijke fasen in de ontwikkeling van mensen de belangrijkste gebeurtenissen op aarde overeenkomen en in welke fase de aarde op dit moment zou zijn. Ik heb dus de hulp nodig van mensen die wel wat weten van geschiedenis, omdat het met mijn minimale basiskennis ontzettend lastig zoeken is.
'I may be wrong and you may be right, and by an effort, we may get nearer to the truth'

K.R. Popper

Gebruikersavatar
Berichten: 8.559

Re: Ontwikkeling van de aarde

Je zou de bevruchting bij mensen kunnen vergelijken met de bigbang.

De geboorte met het ontstaan van de aarde. De aarde kon 'in den beginne' geen leven ondersteunen. De aarde bestond toen uit een magma/lava massa. Uiteindelijk koelde de aarde af en is de maan ontstaan.

De maan is waarschijnlijk ontstaan uit een botsing van een asteroide op de aarde in de begindagen van de aarde. De maan werkt als een stabilisator op de aarde en heeft zo een van de voorwaarden voor leven mogelijk gemaakt: een stabiel klimaat.

Ik ben van mening dat dit een nogal kromme vergelijking is. Vaak willlen mensen dingen met iets anders vergelijken om het makkelijker/eenvoudiger te maken. Echter het grote gevaar schuilt in het feit dat het dan vaak te simplistisch wordt voorgesteld. Zelf ben ik hier dan ook niet zo'n voorstander van.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 1.349

Re: Ontwikkeling van de aarde

De aarde als geheel is op de helft van haar leeftijd. Vijf miljard jaar oud, nog vijf miljard jaar te gaan (dan is de zon uitgedoofd). Heel ruwweg natuurlijk.
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!

Berichten: 206

Re: Ontwikkeling van de aarde

(...) met welke belangrijke fasen in de ontwikkeling van mensen de belangrijkste gebeurtenissen op aarde overeenkomen (...)
Circa 20 miljoen jaar geleden vond er een zeldzame, nogal unieke geologische gebeurtenis plaats. Zonder die geologische gebeurtenis had de mens niet kunnen ontstaan.
Wat niet kan bestaat niet.

Re: Ontwikkeling van de aarde

ConocimientA schreef:

(...) met welke belangrijke fasen in de ontwikkeling van mensen de belangrijkste gebeurtenissen op aarde overeenkomen (...)

Circa 20 miljoen jaar geleden vond er een zeldzame, nogal unieke geologische gebeurtenis plaats. Zonder die geologische gebeurtenis had de mens niet kunnen ontstaan.
Wat voor gebeurtenis?

Berichten: 321

Re: Ontwikkeling van de aarde

Ik ben van mening dat dit een nogal kromme vergelijking is. Vaak willlen mensen dingen met iets anders vergelijken om het makkelijker/eenvoudiger te maken. Echter het grote gevaar schuilt in het feit dat het dan vaak te simplistisch wordt voorgesteld. Zelf ben ik hier dan ook niet zo'n voorstander van.
Wat dat betreft ben ik het helemaal met je eens en het is ook niet mijn bedoeling een wetenschappelijk boek te schrijven. Normaal gesproken schrijf ik sprookjes (ook niet bepaald wetenschappelijk dus) en eigenlijk wordt dit een wat uitgebreider sprookje voor volwassenen, maar ik wil het wel graag baseren op ware feiten en jullie reacties tot dusver helpen me al een heel eind op weg. Ik heb weer wat meer aanknopingspunten om verder te zoeken.
Wat voor gebeurtenis?
Gebeurtenissen die dingen op aarde drastisch hebben veranderd, zoals bijvoorbeeld het door Michael Tuk genoemde ontstaan van de mensheid.
'I may be wrong and you may be right, and by an effort, we may get nearer to the truth'

K.R. Popper

Berichten: 664

Re: Ontwikkeling van de aarde

ConocimientA,

ik heb wel eens een science-fiction boek gelezen en daar werd de mens gezien als het voortplantingsoorgaan van de Aarde. De mens zal er voor zorgen dat de natuur -zoals ontwikkeld op de aarde- zich door het heelal zal verspreiden, zal meerdere planeten 'bevruchten'. Deze pre-vruchtbare fase zou je natuurlijk pubertijd kunnen noemen, we zijn momenteel wat "aan het experimenteren".:wink:

Persoonlijk vergelijk ik liever de mensheid (in zn geheel) -ipv de aarde- met de mens, je zou hier dan ook kunnen zeggen dat de mensheid zich nu in de pubertijd bevindt. Zoals een puber in conflict met zichzelf is, opzoek naar zichzelf, een éénheid vormen, rust zoekend.

Dus de pubertijd is nu. Het hangt er natuurlijk vanaf naar welke aspecten van de aarde/mens je kijkt: het leven op aarde, de aarde op zich, de mens op de aarde, ....

Berichten: 1.286

Re: Ontwikkeling van de aarde

ConocimientA schreef:(...) met welke belangrijke fasen in de ontwikkeling van mensen de belangrijkste gebeurtenissen op aarde overeenkomen (...)
Circa 20 miljoen jaar geleden vond er een zeldzame, nogal unieke geologische gebeurtenis plaats. Zonder die geologische gebeurtenis had de mens niet kunnen ontstaan.


Welke gebeurtenissen, omstandigheden en elementen?

Berichten: 321

Re: Ontwikkeling van de aarde

Chriis,

Ik ben inderdaad ook geneigd te denken dat zowel de mensheid als de aarde zich momenteel in de pubertijd bevinden, maar ik heb te weinig kennis van geschiedenis om dit te kunnen beargumenteren.

Ik neig ernaar te denken dat de big-bang de bevruchting was, het ontstaan van de maan zoals Wouter_Masselink het beschrijft en andere ontwikkelingen binnen het heelal zijn dan de celsplitsingen en de daaruit voortkomende specifieke functies van organen tijdens de ontwikkeling van een foetus in de baarmoeder. Er voor het gemak even vanuit gaande dat de aarde een centrale rol in neemt in de ontwikkeling van mijn denkbeeldige organisme, zou het zich verplaatsen van het leven van water naar land, de geboorte kunnen zijn (ben nu ter plekke aan het verzinnen hoor, dus het kan heel goed zijn dat ik kant noch wal raak). Het stabiliseren van de aarde zou kunnen overeenkomen met het ontstaan van objectpermanentie in een baby. Het ontstaan van de mensheid, zou het ontstaan van het bewustzijn van een baby kunnen voorstellen. Het ontstaan van een gemeenschappelijke taal, zou het overgaan van babybabbel naar mensentaal kunnen weerspiegelen. De ontwikkeling van de wetenschap kan overeenkomen met het leerproces van een naar school gaand kind. De huidige periode zou dan inderdaad de pubertijd kunnen voorstellen. Het na de pubertijd loskomen van de ouders zou kunnen samengaan met het maken van lange ruimtereizen of het door de Maya's zo gevreesde overgaan naar een volgende dimensie.
'I may be wrong and you may be right, and by an effort, we may get nearer to the truth'

K.R. Popper

Berichten: 206

Re: Ontwikkeling van de aarde

Welke gebeurtenissen, omstandigheden en elementen?
Door een relatief geringe beweging van de aarde werd de Straat van Gibraltar afgesloten. Dat bleef zo tot ongeveer vijfeneenhalf miljoen jaar geleden die ontstane dam weer openbarstte.

De afsluiting van de Middellandse Zee gedurende circa 15 miljoen jaar, had een weergaloze impact op zowel flora en fauna in de omliggende gebieden.
Wat niet kan bestaat niet.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.559

Re: Ontwikkeling van de aarde

De mens zal altijd in de puberteit blijven hangen. Wereldvrede en eendracht is een heel mooi streven dat ik ook zeker deel, echter ik ben bang dat we hier slechts met een utopie te maken hebben.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 1.349

Re: Ontwikkeling van de aarde

We hebben misschien al wel Mars per ongeluk zwanger gemaakt :shock:

http://www.kennislink.nl/web/show?id=134421
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!

Berichten: 141

Re: Ontwikkeling van de aarde

Cassanne schreef:We hebben misschien al wel Mars per ongeluk zwanger gemaakt   ;)  

http://www.kennislink.nl/web/show?id=134421


Ja leuk nu kan die bacterie daar rustig evolueren,intelligent worden en binnen ettelijke decenia ons komen uitroeien(als we er nog zijn) :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Ontwikkeling van de aarde

Die bacterie zal zich dan toch moeten haasten, als die er even lang over doet als de eerste bacterie op aarde, dan zou hij wel eens kunnen opgeslorpt worden door de zon :shock:

Reageer