Stemplicht of opkomstplicht?

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Stemplicht of opkomstplicht?

Topic afgesplitst van:
In België hebben wij stemplicht.
Lijkt me sterk. Je bent verplicht op het stemkantoor te verschijnen. Hadden we heel vroeger in Nederland ook, dat heette opkomstplicht. Maar er was geen verplichting om ook daadwerkelijk te stemmen.

Berichten: 1.168

Re: Stemplicht of opkomstplicht?

Inderdaad Klazon en hier staat het allemaal uitvoerig vermeld

http://nl.wikipedia.org/wiki/Stemplicht

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Stemplicht of opkomstplicht?

Kwestie van definitie, lijkt me. Je moet je wel degelijk met het stembiljet in het stemhokje begeven. Een maal daar, doe je natuurlijk wat je wil (e.g. helemaal niets, een huisje tekenen op je stembiljet, correct stemmen) want verder valt het niet te controleren.

Edit: hmm... Volgens Wikipedia zou je je kunnen identificeren en weer vertrekken, en aan je plicht voldaan hebben. Ik heb dat nog nooit iemand zien of horen doen... Hoe zit dat nu?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Stemplicht of opkomstplicht?

Onze wetgeving vermeld duidelijk en ondubbelzinnig: STEMPLICHT (is reeds vroeger uitgebreider besproken in het forum hier)

Ik weet niet wat die computers juist doen, maar de bedoeling is wel dat de procedure niet wijzigt tegenover de gedrukte stembiljetten.

Bij een gedrukt stembiljet kan je doen wat je wil (als stemgedrag), je vouwt het dicht en steekt het in de bus zonder dat iemand het recht heeft om dat document te checken voor het in de bus verdwijnt.

Wat er gebeurt als iemand zou weigeren dat papier in die bus te steken weet ik niet zeker. Mijn vader is vaak voorzitter van zo'n bureel geweest en ik heb hem iets dergelijks nooit weten vermelden ( :eusa_whistle: en hij sakkerde er wel meer over)
Eric

Berichten: 1.168

Re: Stemplicht of opkomstplicht?

Stemplicht is geen juiste benaming, want het is in de praktijk een opkomstplicht, omdat niemand kan weten of men werkelijk stemt, een biljet of computer maakt daarbij geen verschil .Duidelijk uitgelegd op Wiki.

In Nederland is die afgeschaft, in Belgie kennelijk niet, maar omdat er niet meer bestraft wordt, neemt niemand de moeite, dunkt mij, om voor noppes naar een stembureau te gaan, zich te legitimeren en weer te vertrekken.

Ook dit artikel staat bij Wiki Niet- komers/stemmers worden niet meer bestraft

http://www.demorgen.be/dm/nl/3625/De-Stemm...een-straf.dhtml

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Stemplicht of opkomstplicht?

Info:

http://frontpage.fok.nl/nieuws/76796

2009: Minister Stefaan De Clerck denkt hiertegen op te treden:

http://www.hbvl.be/verkiezingen/2009/aid83...an-stemmen.aspx
Eric

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Stemplicht of opkomstplicht?

Stemplicht is geen juiste benaming, want het is in de praktijk een opkomstplicht, omdat niemand kan weten of men werkelijk stemt, een biljet of computer maakt daarbij geen verschil .Duidelijk uitgelegd op Wiki.
De wiki is geen zaligmakende bron, lijkt mij. Als een blanco- of ongeldige stem ook als stem gezien worden, dan is er een stemplicht. Of die dan ook afgedwongen wordt middels sancties maakt niet zo veel uit.

Zie ook deze post en verder.

Berichten: 1.168

Re: Stemplicht of opkomstplicht?

Inderdaad is Wiki niet zaligmakend als bron. ik haal Wiki itt anderen dan ook zeer zelden aan als bron. Het is vaak zo simpel.

Wiki zegt over de stemplicht:De stemplicht (of actieve kiesplicht) is de verplichting deel te nemen aan een verkiezing.

Gezien het stemgeheim is er geen mogelijkheid om te controleren of een stem werkelijk is uitgebracht wanneer een stembiljet in een stembus wordt gedeponeerd. In de praktijk is een stemplicht dus uitsluitend een opkomstplicht.


In Belgie heet het kennelijk stemplicht bij wet, waar tot nu toe niet tegen wordt opgetreden bij verzuim.

Nederland kende een opkomstplicht, men moest naar het stemlokaal, zich aldaar legitimeren en kon dan weer vertrekken. Men hoefde niet stiekem te doen alsof men gestemd had, men kon zonder papier in de bus te stoppen vertrekken. Deze opkomstplicht dateert van 1917 en is afgeschaft in 1970. Wegblijven werd al langere tijd gedoogd en vervolgens werd de opkomstplicht afgeschaft.

Ik denk toch dat deze discussie niet meer is wat TS hoopte. De discussie is richting offtopic is gegaan, of zie ik dat verkeerd Yspilon?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Stemplicht of opkomstplicht?

Hoe het in België precies zit weet ik even niet. Maar in Nederland was de opkomstplicht letterlijk een opkomstplicht.

Ik heb in mijn jeugd wel verhalen gehoord over mensen die in het stembureau verschenen, hun oproepkaart inleverden, er op toezagen dat hun naam werd afgevinkt en weer wegliepen. Daarmee hadden ze aan hun wettelijke verplichting voldaan. In het stembureau verschijnen was verplicht, stemmen niet.

De opkomstplicht is afgeschaft omdat er zoveel mensen niet kwamen opdagen dat vervolging praktisch onhaalbaar werd. Net zoals in diezelfde tijd de z.g. volkstelling werd afgeschaft omdat veel mensen weigerden dit verkapte marktonderzoek in te vullen.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Stemplicht of opkomstplicht?

Ik denk toch dat deze discussie niet meer is wat TS hoopte. De discussie is richting offtopic is gegaan, of zie ik dat verkeerd Yspilon?
Dat zie je goed, we zijn nogal off-topic gedaan. Even afgesplitst dus.

Berichten: 597

Re: Stemplicht of opkomstplicht?

"http://www.ikhebeenvraag.be/vraag/2931"

Op deze site http://www.ikhebeenvraag.be/vraag/2931 antwoordt iemand van de Universiteit van Antwerpen dat het over "opkomstplicht" gaat.

Terwijl in de grondwet hetvolgende vermeld staat :

Art. 62

De samenstelling van de kiescolleges wordt door de wet geregeld.

De verkiezingen geschieden volgens het stelsel van evenredige vertegenwoordiging dat door de wet wordt vastgesteld.

De stemming is verplicht en geheim. Zij heeft plaats in de gemeente, behoudens de bij de wet te stellen uitzonderingen.

http://www.senate.be/doc/const_nl.html

Dit is toch duidelijk stemplicht?

Of is het verschil tussen de letterlijke en figuurlijke betekenis ervan de oorzaak van al die discussie's?
Voorheen bekend onder de gebruikersnaam "Fabrice Macours".

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Stemplicht of opkomstplicht?

We hebben in België geen stemplicht (in tegenstelling tot wat vaak in de media gezegd wordt), maar stemrecht gekoppeld aan een opkomstplicht. Dat houdt in dat je verplicht bent naar het stembureau te gaan en in het stemhokje te gaan, maar eens je daar in staat ben je niet verplicht een stem uit te brengen (je kan ook geen stem uitbrengen, oftewel blanco stemmen). Maar dat is natuurlijk juridische haarkloverij.
Inderdaad. Want welke term juist is hangt enkel en alleen af van de vraag of blanco en ongeldige stemmen als "stemmen" beschouwd worden.

Ik heb begrepen dat je in Nederland je pas kon laten zien en weer vertrekken, bij ons moet je wel degelijk met je stembiljet naar het stemhokje, of met je kaart naar de computer. Er is dus wel een verschil, maar achteraf maakt het niet zo veel uit.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Stemplicht of opkomstplicht?

Na verder nazicht:

Uit de instructies aan de voorzitters van kiesburelen (april 2009):

Het paspoort EN afgestempeld oproepingsbrief wordt eerst teruggegeven NA dat de stembiljetten in de juiste daartoe bestemde bussen gestoken worden.

Indien niet krijg jij geen afgestempeld oproepingsbrief terug en wordt je wettelijk niet beschouwd als hebbende voldaan aan je kiesplicht. Deze afgestempelde oproepingsbrief geldt als bewijs van het stemmen.

Wat er administratief gebeurt met de aanwezigheidslijst is mij nog niet duidelijk. Er is nogal wat papierwerk voor afwijkende dingen.

Wat men later met ongeldige of blanco stemmen doet is een andere zaak (wat mogelijk is door kiesgeheim).

De procedure in België is duidelijk: je moet stemmen in lijn met de Grondwet die dan ook over KIESPLICHT praat.

Dit is dus GEEN opkomstplicht, waarvan het woordgebruik een dichterlijke vrijheid en een interpretatie is.

Ik verwijs hier nogmaals naar de post ook door ypsilon voorheen reeds gelinkt.

http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?s...mp;#entry452847

Als jij met een beschadigde kiesbrief OF met een kiesbrief die niet goed dichtgevouwen is uit het stemhokje komt, moet de voorzitter (via zijn bijzitters) jou een nieuwe kiesbrief geven.

Dus niet alleen onze Grondwet, maar ook de kiesprocedure zelf wijst naar kiesplicht, al de rest zijn interpretaties wel of niet politiek gekleurd.
Eric

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Stemplicht of opkomstplicht?

Met kiesplicht in voorgaande post bedoelde ik stemplicht (in zover hier verschil in zit).

Die stempel is dus het bewijs dat je voldaan hebt aan je plicht, en die krijg je niet wanneer de bijzitters je niet de stembrief volgens de beschreven procedures in de bus heeft zien steken.
Eric

Berichten: 1.168

Re: Stemplicht of opkomstplicht?

Resumerend kan gezegd worden:

Belgie kent een stemplicht bij wet, ten onrechte wordt deze stemplicht wel eens opkomstplicht genoemd. Wegblijven wordt vrijwel nooit beboet tot op heden.

Nederland kende een opkomstplicht van 1917 tot 1970. Ten onrechte werd deze opkomstplicht weleens stemplicht genoemd.

Deze opkomstplicht werd nauwelijks bestraft bij verzuim en is afgeschaft in 1970.

Reageer