aminozuren

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 11

aminozuren

>Totaal zijn er in eiwitten 26 aminozuren aangetoond. Ongeveer 20 hiervan komen regelmatig in de meeste eiwitten voor.

ik heb enkel een lijstje van de bekende 20 aminozuren.

weet er iemand welke de andere 6 aminozuren zijn?

en zijn dit allen D-aminozuren?

er zouden ook nog ongeveer 150 andere aminozuren bekend zijn

(die deel uit maken van cellen en weefsels ed.) van welke ik geen informatie vind.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: aminozuren

Alle eiwitten in alle soorten zijn gemaakt van de zelfde set van 20 amino zuren.

De D aminozuren die jij noemt, hebbne te maken met de isomeren. Er zijn L en D aminozuren. De D aminozuren zijn het spiegelbeeld van de L aminozuren.

Om te bepalen welke aminozuren een spiegelbeeld hebben die niet gelijk is aan het orgineel moet je dus de aminozuren spiegelen die aan het Calfa.gif atoom 4 verschillende groepen hebben zitten.
"Meep meep meep." Beaker

Re: aminozuren

Alle eiwitten in alle soorten zijn gemaakt van de zelfde set van 20 amino zuren.


Helaas moet ik je wijzen op grappen als posttranslationele modificaties zoals glycosilatie. Of tellen die niet? Het resultaat is en blijft een aminozuur, maar dan met wat extras. (ergo een huis met een schoorsteen is nog steeds een huis.) En ze komen in de natuur voor. Er zijn dus ongans veel aminozuren in de natuur - er zitten er alleen maar twintig aan de tRNAs vast...

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: aminozuren

Twenty kinds ofside chains varying in size, shape, charge, hdrogenbonding capacity, hydrophobic character, and chemical reactivity are commonly found in proteins. Indeed, a proteins in all species- bacterial, archaeal, and eukaryotic- are consturcted from the same set of 20 amino acids.
Bron:Biochemistry 5th edition

Auteurs:

Jeremy M. Berg (Johns Hopkins University School of Medicine)

John L. Tymoczko (Carleton College)

Lubert Stryer (Stanford University)

Webcontent: Neil D. CLarke (Johns Hopkins University School of Medicine)

De TS had het over eiwitten. 'Grappen' zoals posttranslationele modificaties gaan te diep op de stof in en zijn waarschijnlijk niet aan de TS besteed.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 704

Re: aminozuren

maar ondanks al dat leuks, blijven er maar 20 aminozuren die gecodeerd zijn in het DNA. En ja Biochemistry is een erg goed boek :shock:

Berichten: 11

Re: aminozuren

dus die andere 150 aminozuren (die deel uitmaken van cellen en weefsels) zijn ook opgebouwd uit dezelfde set van 20 aminozuren?

ik kan spijtig genoeg nergens een lijstje vinden van hun naam, chemische formule of toepassing...

Reageer