Reukvermogen van haaien

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 25

Reukvermogen van haaien

In documentaires over haaien wordt altijd gezegd dat zij op kilometers afstand bloed kunnen ruiken, maar hoe kan dit? Dat feromonen door de lucht snel verspreid worden kan ik me voorstellen, maar door water? En er zullen toch deeltjes van het een of ander de neus van de haai moeten bereiken. Wie weet hier meer van?

Berichten: 65

Re: Reukvermogen van haaien

In documentaires over haaien wordt altijd gezegd dat zij op kilometers afstand bloed kunnen ruiken, maar hoe kan dit? Dat feromonen door de lucht snel verspreid worden kan ik me voorstellen, maar door water? En er zullen toch deeltjes van het een of ander de neus van de haai moeten bereiken. Wie weet hier meer van?
Niemand in die documentaires zegt toch dat ze het geurspoor al na 2 minuten na het ontstaan ervan kunnen ruiken van kilometers afstand?

De zee heeft stromingen die de deeltjes verspreiden zoals de wind dat doet met geurtjes in de lucht. Die stroming trekt als het ware een geurspoor door het water. Haaien zwemmend zigzaggend over dat spoor en kunnen zo de richting naar de bron van het spoor bepalen.

Dat geurspoor zal zich in water zeker niet zo snel verspreiden als de wind dat kan in lucht, want die zeestromingen bereiken lang niet zulke hoge snelheden als de wind. Maar zoals ik al zei, er wordt alleen maar beweert dat ze het spoor op kilometers afstand kunnen ruiken, over de tijd die daarvoor nodig is worden geen uitspraken gedaan.

Volgens mij is het zelfs zo dat het makkelijker is om een geurspoor in water op te pikken dan in lucht. Geursporen gaan verloren door verdunning middels diffusieve verspreiding van de geurdeeltjes. De totale verdunning op een zekere afstand is evenredig met de diffusieve verdunningssnelheid en de tijd die nodig is om die afstand te bereiken. Nu zijn luchtstromingen gemiddeld gesproken toch wel zo'n 10x sneller dan zeestromingen. Maar de snelheid van de diffusieve verspreiding is omgekeerd evenredig met de dichtheid van het medium, en zal in lucht dus al gauw 1000x sneller gaan dan in water. Het gevolg is dat op een kilometer afstand van de bron de geur nog 100x sterker is in water dan een geurspoor in de lucht (het duurt alleen wat langer voordat dat geurspoor je bereikt).

Berichten: 25

Re: Reukvermogen van haaien

Aha, ik snap het. Dat van die tijd zeggen ze er inderdaad nooit bij. Dank voor je antwoord.

Reageer