Kattenvergadering

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 25

Kattenvergadering

Ooit ben ik getuige geweest van het volgende:

Ik zat 's avonds voor het raam een boek te lezen en keek af en toe naar buiten. Op een gegeven moment ging er een kat bij de lantaarnpaal zitten. Ik dacht: "Hé, wat leuk, een kat" en bleef af en toe naar buiten kijken. Even later komt er een tweede kat aan, snuffelt even aan de andere en gaat ook zitten. Een tijdje later: weer een kat, weer hetzelfde: even snuffelen aan elkaar en gaan zitten. Dat ging zo door tot er een stuk of zeven, acht katten bij elkaar waren. (Mijn eigen kat zat er ook bij) Toen de laatste kat zich bij hen voegde renden ze ineens, alsof het afgesproken was, met zijn allen in dezelfde richting weg. Er werd niet gespeeld, er werd niet geblazen of gevochten, elke keer even snuffelen aan elkaar en gaan zitten. Dit is de eerste en enige keer dat ik zoiets gezien heb en ik heb mijn hele leven al katten. Hebben misschien meer mensen dit ooit aanschouwd en zijn er misschien mensen die hier een verklaring voor hebben? Ik vind het toch wel heel sterk dat die katten allemaal op hetzelfde tijdstip op dezelfde plek bij elkaar komen. En ze wisten blijkbaar wie er allemaal zouden komen want na die laatste kat vertrokken ze zonder aarzelen. Ze wisten dus blijkbaar: nou hoeven we niet meer te wachten want we zijn compleet. Ik heb dit altijd heel weird gevonden en, zoals gezegd, daarna ook nooit meer meegemaakt.

Dame Etna

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: Kattenvergadering

Weet je zeker dat je niet naar de opnamen van 'Minoes' zat te kijken..? :wink:

Misschien is die film dan toch realistischer dan we denken... :shock:
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Kattenvergadering

Haha, ik moest ook wel even lachen toen ik het las, maarja wie zegt er dat katten niet begrijpen wat ze doen ? :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 8.559

Re: Kattenvergadering

Stel: Ze wisten welke katten er allemaal in de buurt zijn. Door hun groepsinstinct kwamen ze samen en gingen ze met z'n allen jagen.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 215

Re: Kattenvergadering

Ik heb zoiets ook gezien bij ganzen. Ze zaten in een groep op een weiland, daarna gingen ze hard tegen elkaar gakken en ze vlogen nog geen minuut laten de sloot ernaast in.

Waarom zouden dieren niet met elkaar kunnen communiceren?

Samen jagen lijkt me trouwens niks, katten zijn wat dat betreft meestal solitair.
"Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away."



- Philip K. Dick

Berichten: 226

Re: Kattenvergadering

Ze waren aan het roddelen. Toen het onderwerp van hun gesprekken erbij kwam, liepen ze gauw weg.

Berichten: 133

Re: Kattenvergadering

Ze gingen vergaderen. Ik denk dat we katten niet moeten onderschatten, ze zijn wel slim genoeg om iets samen te gaan doen.
Geld maakt niet gelukkig, wiskunde en natuurkunde wel!

Re: Kattenvergadering

Ze gingen vergaderen.
Een paar katten zien soortgenoten, komen bijelkaar en we gaan gelijk dit gedrag koppelen aan menselijke bezigheden of gevoelens, zodat we een verklaring hebben. In dit geval dus: ze zijn aan het vergaderen, alsjeblieft zeg!, waar haal je het vandaan.
Ik denk dat we katten niet moeten onderschatten
Met het uitspreken van een dergelijk ben je al bezig met onderschatten!. Verwacht je iets op korte termijn?
Ik heb zoiets ook gezien bij ganzen. Ze zaten in een groep op een weiland, daarna gingen ze hard tegen elkaar gakken en ze vlogen nog geen minuut laten de sloot ernaast in.
Ze gakken en een minuut later vlogen ze in de sloot. Nou maar even weer op de mensen reflecteren en een antwoord vinden op dit gedrag. Hé ze kunnen ook al klok kijken.

Het is gewoon dierlijk gedrag:

Als je vogels in formaties zit vliegen en de eerste wijkt plotseling uit. Dan volgt de gehele groep in een fractie van een seconde gewoon op instinct als bescherming van de groep. Dit overleggen ze echt niet met elkaar hoor!.

Reageer