Versnellende ladingen

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 228

Versnellende ladingen

versnellende ladingen hebben elektromagnetische straling als gevolg,

is het dan ook zo dat als wij bijvoorbeeld versnellen, of andere voorwerpen, buiten onze thermische straling ook nog straling uitzenden door onze versnelling (en dus eigenlijk de versnelling van al de elektronen en protonen)?

Maar hoe zit het dan met behoud van energie ? als een kracht F over een afstand s een voorwerp doet versnellen dan neemt de energie van dat voorwerp toe met F*s. Nu dacht ik altijd dat dat dan gelijk moest zijn aan het verschil in kinetische energie van het voorwerp. Maar als dat ook elektromagnetische straling uitzendt dan is het verschil in kinetische energie gelijk aan F*s - energie van uitgezonden straling?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Versnellende ladingen

... is het dan ook zo dat als wij bijvoorbeeld versnellen, of andere voorwerpen, buiten onze thermische straling ook nog straling uitzenden door onze versnelling (en dus eigenlijk de versnelling van al de elektronen en protonen)?
Goed doordacht! Ik denk, dat je gelijk hebt maar kennelijk is onze uitgezonden straling zeer gering en lijkt me moeilijk te onderscheiden van de thermische straling.

Verzin een experiment om dat nader te onderzoeken.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.272

Re: Versnellende ladingen

Dit gaat dieper, en heeft zelfs relativistische kanten. Hij gaat dus naar het vakforum.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 228

Re: Versnellende ladingen

Verzin een experiment om dat nader te onderzoeken.
Euhm, een eerste impulsieve idee is om gewoon het voorwerp op een temperatuur te brengen dat een zeer lage intensiteit heeft bij de golflengte die ook wordt uitgezonden door de versnelling, geen idee wat de golflengte van de straling is bij een bepaalde versnelling.

wat ik hierbij dan ook niet goed begrijp, stel je hebt een elektron met een bepaalde snelheid, en dat elektron nadert bijvoorbeeld een grote hoop negatieve ladingen, dan zal zijn snelheid , dus kinetische energie, afnemen. Bijgevolg zal , naar ik vermoed, de potentiële energie stijgen. Waar is er dan nog plaats voor energie van elektromagnetische straling ?

in feite is dit ongeveer hetzelfde dat ik hierboven bij behoud van energie heb verteld, maar dan wat anders geformuleerd.

Als vervolg op voorgaande ga ik even een link leggen naar een ander topic gestart door mezelf:

[topic="121277"]röntgenstraling[/topic]

Gesteld dat ik het voorgaande zou begrijpen (wat niet zo is) en ik schrijf de elektromagnetische straling toe aan een soort van altijd aanwezige verliesterm ofzoiets, dan spreekt het effect van röntgenstraling door remstraling dit weer drastisch tegen.

Hier wordt namelijk gesteld dat de hoogste frequentie aan röntgenstraling te wijten is aan remstraling waarbij al de kinetische energie verloren gaat aan een foton. Dit lijkt mij het behoud van energie principe bij conservatieve krachten toch wel sterk tegen te spreken.

Reageer