Spieren en elektriciteit

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter

Spieren en elektriciteit

ik heb op tv een aparaat gezien die je electrische schokjes geeft waardoor je strakkere buik krijgt, werkt dit echt en zo ja hoe kan dat ?

Gebruikersavatar
Berichten: 8.559

Re: Spieren en elektriciteit

Nee dit werkt niet. De abtronic is net als al het tell-sell gebeuren pure oplichterij.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 167

Re: Spieren en elektriciteit

ik weet niet of het werk

maar door die elektrische schokjes gaat je spier samentrekken

en dit zou dan hetzelfde effect moeten hebben als wanneer je bv buikspieren doent, want dan laat je de spier ook samentrekken en ontspannen

dus in theorie zou het moeten werken, maar of dit in de praktijk ook zo is , is maar de vraag :shock:
“Twenty years from now you will be more disappointed by the things that you didn't do than by the ones you did do. So throw off the bowlines. Sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover.”

Berichten: 65

Re: Spieren en elektriciteit

minemin schreef:ik weet niet of het werk

maar door die elektrische schokjes gaat je spier samentrekken

en dit zou dan hetzelfde effect moeten hebben als wanneer je bv buikspieren doent, want dan laat je de spier ook samentrekken en ontspannen

dus in theorie zou het moeten werken, maar of dit in de praktijk ook zo is , is maar de vraag   :shock:
Je krijgt een strakkere buik door het kweken van meer spiermassa en het verminderen van het vetgehalte. Voor het kweken van meer spiermassa is een mechanische belasting van de spieren noodzakelijk en die krijg je niet van die elektrische schokjes. En voor het verminderen van het vetgehalte is dat apparaat al helemaal niet nuttig.

Ga er maar gewoon per default van uit dat niets van wat op Tell-Sell wordt aangeboden werkt. Dat is wel zo veilig en beter voor je portemonnee.

Gebruikersavatar
Berichten: 116

Re: Spieren en elektriciteit

De belasting van spieren dat geactiveerd wordt door elektrische pulsen werken daadwerkelijk wel ter bevordering van de spiermassa. Maar het heeft een minder goed resultaat ten opzichte van de normale zwaardere belasting dat eerder ook al vermeld werd. In de tijd van de DDR wisten Oost-duitse atleten een betere performance neer te zetten door o.a. trainingsprogramma's waarin s'nachts tijdens de slaap doorgetraind werd met behulp van elektrische pulsen ter bevordering van de spiermassa.

Maar een volledige vervanger van actief sporten is het zeker niet.
BioLog.nl Life Sciences and BioNews

Gebruikersavatar
Berichten: 997

Re: Spieren en elektriciteit

is het ook niet zo dat je dan enkel je spieren traint en dus je hechtingen niet? en is dat dan niet gevaarlijk om peesontstekingen te krijgen daar je spieren sterker worden en je dus zonder het te beseffen je pezen gaat overbelasten omdat je zwaardere gewichten kunt heffen in het dagelijks leven? of is dat wat overdreven?

nog een vraagje: ik heb me al meermaals laten uitleggen (oa hier op het forum) dat je spieren kweekt met het trainen doordat ze microscopisch scheuren en terug opbouwen, telkens net iets sterker. Kun je je spieren dan ook trainen door ze op eender welke manier te beschadigen, bijvoorbeeld door ze op te spannen en er dan met een baseballbat op te slagen? Of zou dat geen volume- en/of kracht-toenemend effect hebben?

Gebruikersavatar
Berichten: 8.559

Re: Spieren en elektriciteit

Ik wou graag nog toevoegen -losstaand van het feit of een abtronic werkt of niet- dat het een k*tgevoel is om steeds te worden geëlectrocuteerd door dat ding. (Zelf niet meegemaakt, van horen zeggen)
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 65

Re: Spieren en elektriciteit

BioLog schreef:De belasting van spieren dat geactiveerd wordt door elektrische pulsen werken daadwerkelijk wel ter bevordering van de spiermassa. Maar het heeft een minder goed resultaat ten opzichte van de normale zwaardere belasting dat eerder ook al vermeld werd. In de tijd van de DDR wisten Oost-duitse atleten een betere performance neer te zetten door o.a. trainingsprogramma's waarin s'nachts tijdens de slaap doorgetraind werd met behulp van elektrische pulsen ter bevordering van de spiermassa.

Maar een volledige vervanger van actief sporten is het zeker niet.


Ik ben daar toch wat skeptisch over. Je zegt dat de performance van Oost-duitse atleten onder andere dmv elektrische pulsen werd verbeterd. Is de causaliteit daarvan dan wel goed onderzocht of worden er prestaties toegeschreven aan de elektrische pulsen die in feite door een ander trainingsprogramma worden veroorzaakt? Het lijkt mij dat als de pulsen echt een effect hebben dat inmiddels elke topsporter 's nachts met zo'n ding om zou slapen, want elke procent winst telt voor hen. En dit is dacht ik toch niet het geval.

Gebruikersavatar
Berichten: 116

Re: Spieren en elektriciteit

Trainingstechnieken zijn tegenwoordig bijna geperfectioneerd. Het voorbeeld van de DDR-atleten is maar een voorbeeld. Zij gebruikten waarschijnlijk deze technieken in combinatie van andere prestatieverhogende middelen waaronder doping. Op die manier kun je gedurende een korte tijd van enkele jaren de top bereiken. Het nadeel ervan is dat je roofbouw op je lichaam pleegt.

Tegenwoordig is men ervan bewust dat rust ook een belangrijk aspect is om te herstellen. Atleten moeten ook langer mee kunnen en hoeven niet meer enkele jaren te pieken.

Training van je spieren met behulp van elektrische pulsen is wel een hulpmiddel wanneer je niet aan sport doet en toch gewoon op de bank zit.
BioLog.nl Life Sciences and BioNews

Berichten: 65

Re: Spieren en elektriciteit

BioLog schreef:Trainingstechnieken zijn tegenwoordig bijna geperfectioneerd. Het voorbeeld van de DDR-atleten is maar een voorbeeld. Zij gebruikten waarschijnlijk deze technieken in combinatie van andere prestatieverhogende middelen waaronder doping. Op die manier kun je gedurende een korte tijd van enkele jaren de top bereiken. Het nadeel ervan is dat je roofbouw op je lichaam pleegt.

Tegenwoordig is men ervan bewust dat rust ook een belangrijk aspect is om te herstellen. Atleten moeten ook langer mee kunnen en hoeven niet meer enkele jaren te pieken.

Training van je spieren met behulp van elektrische pulsen is wel een hulpmiddel wanneer je niet aan sport doet en toch gewoon op de bank zit.
Dat is inderdaad wel logisch. Als er direct onderzoek gedaan is tussen elektrische pulsen en spiermassa dan wil ik best geloven dat er een klein effect is, maar die causaliteit kon ik uit je voorbeeld dus niet opmaken. Ik had zelf het idee of er een drempelwaarde voor belasting nodig was om het spierweefsel te scheuren maar ik ben er net, na wat nader onderzoek, achter gekomen dat het de stof cortisol is die in het spierweefsel vrijkomt bij het gebruik van die spier die daar voor zorgt, en niet de belasting zelf. Als die stof ook vrijkomt bij de gerinste belasting dan kunnen die elektrische pulsen wel degelijk een klein effect hebben.

(dat neemt niet weg dat de heren en dames in de Tellsell reclame hun strakke buikjes toch hoofdzakelijk aan het fitnesses te danken hebben :wink: )

Gebruikersavatar
Berichten: 116

Re: Spieren en elektriciteit

(dat neemt niet weg dat de heren en dames in de Tellsell reclame hun strakke buikjes toch hoofdzakelijk aan het fitnesses te danken hebben  )


En daar ben ik weer mee eens.
BioLog.nl Life Sciences and BioNews

Re: Spieren en elektriciteit

gewoon visualisatie werkt beter dan heb je wel de eerste paar x spierpijn de dag erna en het is wel trainen op je concentratie, ik doe het als ik 's avonds op de bank of in bed lig denken dat ik trim fiets trappen loop en daarna een heel programma afwerk je ziet dan je spieren ook op en neer gaan heel grappig en in het begin een beetje een onwennig gevoel maar dit went en gaat steeds beter.

nu heeft dit niet zo een effect als dat je alles in het echt doet maar het is wel gezonder en je hebt er niks voor nodig en je hoeft he huis niet uit.

Re: Spieren en elektriciteit

Ik wil wel eens weten waar je vandaan hebt dat spieren cortisol produceren, bij mijn weten is dit een hormoon dat in de bijnierschors wordt geproduceerd...

Spieractiviteit wordt gecontroleerd door electrische activiteit (uit de hersenen) en het idee is dat electrische schokken uit een apparaat dit simuleren en zo dus een beweging simuleren die lijkt op fysieke training. Of de tell-sell rommel echt werkt laat ik in het midden (maar in oppervlakkige theorie zou dit moeten kunnen).

Dit neemt niet weg dat zo'n apparaat alleen spiermassa kweekt (cel-hypertrofie) en geen conditie (wat veel belangrijker is).

Wat betreft het scheuren van pezen: Op de buik is dit eigenlijk nauwelijks van toepassing omdat de belasting van buikspieren in geen verhouding staat tot wat pezen aankunnen (de buik wordt hoofdzakelijk gebruikt voor persen en ademhaling). Zelfs een ongertrainde pees is over het algemeen sterker dan een bot, de spieren en pezen zijn makkelijk sterk genoeg om een bot in stukken te breken...

groet.

Berichten: 151

Re: Spieren en elektriciteit

gewoon visualisatie werkt beter.


Hoe kun je nu spiermassa kweken door visualisatie?

Volgens mij heb je toch ook weerstand nodig?

Dus het zal volgens mij nooit veel uithalen.

Re: Spieren en elektriciteit

er is onderzoek naar gedaan en ja de spiermassa neemt toe, zoals ik al zei kan je het niet vergelijken met echt sporten maar alle kleine beetjes helpen.

Reageer