Springen naar inhoud

Herleiden van 3d-vector naar twee hoeken


  • Log in om te kunnen reageren

#1

HHU

    HHU


  • 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 12 januari 2010 - 10:42

Hoi, ik ben Harm en werkzaam in de fijnmetaal.
Onlangs ben ik tegen het volgende probleem aan gelopen:
Ik heb een freesmachine (Hermle C40) waarmee ik producten kan bewerken.
Deze machine heeft drie translatie-assen X, Y en Z en twee rotatie-assen A en C die respectievelijk zorgen voor een rotatie om X en Z. De assen zorgen voor een positionering van een gereedschap ten opzichte van het werkstuk.
(Voorbeeld van machine: www.hemle.de )

Om met 5 assen simultaan (gelijktijdig) te kunnen frezen, wat vaak gebeurd met complexe productgeometrieën, kan de gereedschapbaan op twee manieren gedefinieerd worden:
1) X Y Z + A C
2) X Y Z + (vectorX, vectorY, vectorZ) waarbij de lengte van de vector altijd 1 is!

Ondanks dat de machine beide mogelijkheden ondersteund is het in sommige gevallen beter om de eerste optie te kiezen. (Een machine-crash kan dan voorkomen worden) De software waarmee onze gereedschapbanen geprogrammeerd/berekend worden geeft echter alleen gereedschapbanen in vectoren uit…
De vertaalslag van computertaal naar machinetaal heb ik overigens zelf in de hand!

Daarom is mijn vraag: “Hoe kan ik een vector die bestaat uit drie componenten herleiden naar een verdraaiing in twee rotatie-assen?”

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

Rogier

    Rogier


  • >5k berichten
  • 5679 berichten
  • VIP

Geplaatst op 12 januari 2010 - 17:33

Het hangt er vanaf in welke volgorde die twee rotaties worden uitgevoerd (en of je een rechts- of linkshandig coördinatenstelsel hebt c.q. welke rotatierichting "positief" is), maar probeer dit eens?

A = arcsin(Z)
C = arcsin(X)
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

#3

HHU

    HHU


  • 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 13 januari 2010 - 09:38

Dit werkt! Echter alleen voor de A-as!
De fysieke C-as zit namelijk gemonteerd op de A-as.
Dit zorgt voor een gecombineerde beweging!

Met behulp van een excell al eens een conversie gemaakt van hoeken naar vectoren. (Zie bijlage)
Het lukt me alleen nog niet om deze berekening andersom uit te voeren...

Bijgevoegde Bestanden






0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures