Matrix uitrekenen / eem (eindig elementen methode)

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 14

Matrix uitrekenen / eem (eindig elementen methode)

Met het oplossen van een berekening voor een balkelement met de Eindig Elementen Methode ben ik tot de volgende matrix gekomen:

Afbeelding

Nu lukt het mij niet om V2 & φ2 te berekenen.

Dit kan natuurlijk gedaan worden door het substitueren van de ene formule in de andere zodat er maar één van de twee onbekende overblijft, maar hier moet toch een makkelijkere manier voor zijn? Dit is toch het idee van een matrix?

Gaarne jullie hulp hiermee, bij voorbaad dank :eusa_whistle:

Berichten: 503

Re: Matrix uitrekenen / eem (eindig elementen methode)

Hoe? Je moet toch maar vb. V2 in phi2 substitueren? Dat is ongeveer 1 regel werk...

Je kan natuurlijk nog altijd proberen het 2X2 stelsel op te lossen door het optellen van rijen,... ( Waarom zou je dat eigenlijk willen doen? )

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Matrix uitrekenen / eem (eindig elementen methode)

Je hebt om U2, V2 en φ2 dus eigenlijk staan (Gereduceerde structuurstijfheidsmatrix):
\(10^5 \left( \begin{array}{lll}2000 & 0 & 0 \\ 0 & 40.8 & -20.4 \\ 0 & -20.4 & 13.6 \end{array}\right)\left( \begin{array}{l}U_2 \\ V_2 \\ \phi_2 \end{array}\right)=\left( \begin{array}{l}0\\ -10^3 \\ 0 \end{array}\right)\)
Je zal dus eigenlijk de inverse matrix moeten gebruiken om de onbekenden te vinden. De onbekenden kan je dan terug substitueren in de structuurstijfheidsmatrix.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 14

Re: Matrix uitrekenen / eem (eindig elementen methode)

Ik heb de oplossing gevonden door het 'naar nul schijven' van één formule zodat er nog maar 1 onbekende is. Maar ik dacht dat hier ook nog een andere manier voor was, maar blijkbaar is dat dus niet zo. :eusa_whistle:

Dit topic kan dan gesloten worden:)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Matrix uitrekenen / eem (eindig elementen methode)

Dit topic kan dan gesloten worden:)
Topics gaan in principe niet op slot. Er kunnen immers altijd vragen of aanvullingen zijn.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Reageer