Wiskunde po

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 7

Wiskunde po

hallo ik ben nieuw op dti forum maar heb gelijk al een vraag.

we hebben de opdracht van een oude alympiade genaamd het kerstbuffet.

die moeten we helemaal maken. dat is nou opzich niet zo moelijk maar de eindopdracht daar snap ik geen bal van.

http://www.fi.uu.nl/alympiade/nl/opgaven/o...07voorronde.pdf

op die site staat de opdracht

Gebruikersavatar
Berichten: 101

Re: Wiskunde po

je hebt deze opdracht gemaakt voor enkele specifieke voorbeelden, nu is de vraag om een methode te schrijven voor een zeer algemeen geval. dat dan op een site kan worden gezet ofzo

de bedoeling is dus: ontwerp een algemene methode voor het 'buffet probleem'

Ik ken de wedstrijd niet, maar als ik het zo lees moet je een programma (met java ofzo) schrijven voor dit probleem, nee?
He who asks is a fool for five minutes, but he who does not ask remains a fool forever.

Berichten: 7

Re: Wiskunde po

nou zo ver ik denk is dat niet zo ik ben 1 van de enigen in de klas die met java/de computer om kan gaan het is nog maar 4 havo

Gebruikersavatar
Berichten: 101

Re: Wiskunde po

tzal dan wel de algemene methode uitschrijven zijn? (eventueel in een klassendiagramma?)

wat het ook moge zijn, veel succes!
He who asks is a fool for five minutes, but he who does not ask remains a fool forever.

Berichten: 7

Re: Wiskunde po

video po

zou het zo kunnen?

Gebruikersavatar
Berichten: 101

Re: Wiskunde po

kan de video niet openen, is nog 'niet verwerkt'...

maar kzal er in de loop van de dag eens naar kijken
He who asks is a fool for five minutes, but he who does not ask remains a fool forever.

Berichten: 7

Re: Wiskunde po

hij is verwerkt en heeft goede kwaliteit

ik hoop dat dit goed is :eusa_whistle:

ik heb dat programma niet gemaakt btw ( ](*,) ) jmer genoeg maar je mocht ook andere programmas gebruikken

Gebruikersavatar
Berichten: 101

Re: Wiskunde po

Ik denk het, maar dan geïntegreerd met je specifieke opdracht, misschien toch best eens navragen bij je leerkracht.

ik denk dat je je nu vooral moet toespitsen op het begrijpen en maken van een methode om flexibel en goedkoop het restaurant goed mogelijk geordend te krijgen, ik zou beginnen met de opdrachtjes oplossen en dan stap voor stap ieder onderdeeltje te veralgemenen, om zo een algemeen schema te krijgen dat eenvoudig ingevuld kan worden, situatie per situatie.

vb er wordt gezegd dat als er 3 personen reserveren er dus twee tafels gereserveerd moeten worden, dus zou je algemeen kunnen zeggen: aantalPersonen if even, aantalTafels = aantalPersonen/2 else aantalTafels = (aantalPersonen + 1)/2. erbij rekening houdende dat dit voor verlies betekent want nu kan er één persoon minder in het restaurant (je zou deze personen dan kunnen weigeren eventueel cf opdracht4)

vb is er een koppel dat al om 17u eet en twee uur blijft, om 19u weg en is er een koppel dat maar om 20 u komt maar ook 2 uur blijft, eventueel opschuiven en zo kan een ander koppel nog 3 uur blijven (maximale winst en je zou er van verschieten hoeveel dit in de horeca wordt toegepast zeker voor dergelijke buffetten)

Dus, je weet wat te doen veronderstel ik hé? :eusa_whistle:

veel succes

en als je vragen hebt bij het opstellen van de eventuele klassendiagramma, voel je vrij ze te stellen!
He who asks is a fool for five minutes, but he who does not ask remains a fool forever.

Berichten: 7

Re: Wiskunde po

dan moet ik ook rekening houden met de ober (15 euro het uur) voor 10 personen. dus zoveel mogleijk personen in een uur krijgen maar ook weer niet dat er bijvoorbeeld 12 personen zijn want dan is er een extra ober nodig. en dat kost dan weer meer. dus het moet dan weer kloppent zijn bijvoorbeld 20 of 19 personen voor 2 obers en niet 21 personen want dan zijn er 3 obers nodig. maar bedankt :eusa_whistle:

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Wiskunde po

Ik denk dat je dit met een LP formulering wel gaat kunnen oplossen. Is het de bedoeling om het wiskundig of via informatica uit te werken?
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 1

Re: Wiskunde po

Hallo seansu,

Heb je het project toevallig nog wat je toendertijd hebt gemaakt?

Wij moeten het nu namelijk ook maken en komen er echt niet uit.

Alvast bedankt! Groetjes

Reageer