Benutten bliksem energie

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gesloten
Gebruikersavatar
Berichten: 101

Benutten bliksem energie

Waarschijnlijk ben ik een leek en zie ik het te makkelijk, maar ik vraag me af waarom we nog steeds niets doen met de energie uit bliksem?

Ik snap dat het rechtstreeks opvangen van electriciteit bijna onmogelijk is, maar zijn er geen mogelijkheden om de energie van bliksem te gebruiken om zware materialen op te tillen, zodat de energie wordt omgezet in mechanische energie, zodat deze daarna geleidelijk terug omgezet kan worden naar electriciteit?

We nemen een hele grote bak met water. daarom ligt een zware steen. Het water kan er niet onder weg, want het klan geen kant op. Door de bliksem wordt het water verhit, zodat de steen omhoog gaat. de energie zit dan in de steen, die langzaam weer naar beneden kan en daarbij electriciteit opwekt.

Concrete vraag; zit er enige logica in mijn redenering?

Zijn er experimenten op dit gebied gedaan en zo ja, waar kan ik die vinden op internet?
"Wanneer zal ik ophouden mij dingen af te vragen?" - Galileo Galileï

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Benutten bliksem energie

Waarschijnlijk ben ik een leek en zie ik het te makkelijk, maar ik vraag me af waarom we nog steeds niets doen met de energie uit bliksem?
Omdat het om relatief kleine hoeveelheden energie gaat, die bovendien geweldig veel moeite (en dus energie) kosten om op te vangen.

Dit onderwerp is intussen vele malen ter sprake geweest. Het gebruik van de zoekfunctie (knopje rechtsboven aan de indexpagina) geeft je complete redeneringen inclusief schattende berekeningen van de zinloosheid van dit idee.... :eusa_whistle:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Benutten bliksem energie

If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gesloten