Afgegeven vermogen/ opgenomen vermogen

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 5

Afgegeven vermogen/ opgenomen vermogen

Goedemiddag,

Dit is mijn eerste post op dit forum. Al vaker heb ik met dit forum aardig wat probleempjes die ik had met natuurkunde kunnen oplossen, erg fijn. Maar nu zit ik met iets wat ik niet zo 1,2,3 kan vinden. Ik ben namelijk bezig met een profielwerkstuk. Om het even kort samen te vatten wat ik "onderzoek":

Het verband tussen het rendement van een dynamo van een fiets, en het opgenomen vermogen.

Hierbij heb ik een opstelling geplaatst in een 15m hoog trappenhuis.

Boven aan: Dynamo opstelling zo bewerkt dat er een touwtje door de as kan en daaraan een gewichtje (240g) te hangen. Achter de opstelling een aantal lampjes parallel geschakeld met daartussen een ampere en volt meter.

Onder stopwatch om tijd te meten om van boven naar onder te komen. E = (m * g * h) / t

De vraag is: Ik had eerst 6 lampjes serie geschakeld, en het gewicht ging zeer traag omlaag. Ik weet dat dit met de spoel en magneet te maken heeft in de dynamo maar ik weet niet precies hoe dit zit.

Iemand die mij dit kan uitleggen?

Bedankt alvast

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Afgegeven vermogen/ opgenomen vermogen

........ E = (m * g * h) / t
Kijk eens kritisch naar deze formule. Iets klopt er niet aan.
De vraag is: Ik had eerst 6 lampjes serie geschakeld, en het gewicht ging zeer traag omlaag. Ik weet dat dit met de spoel en magneet te maken heeft in de dynamo maar ik weet niet precies hoe dit zit.
Heb je het ook geprobeerd helemaal zonder lampjes, dus elektrisch onbelast?

Berichten: 5

Re: Afgegeven vermogen/ opgenomen vermogen

Je moet de zwaarte energie toch delen door de tijd waar het het gewichtje over doet om de inkomende energie te berekenen. vandaar dat het door t gedeeld wordt.

En ja zonder lampjes maakt het anders toch niet uit of je serie of parallel geschakeld is. Dan is het gewoon onbelast dat ding laten vallen. Ik weet dat het met de weerstand te maken heeft, maar zou niet weten hoe dit in de praktijk zit met de dynamo. Misschien is het vaag geformuleerd maar het moet begrijpelijk zijn.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Afgegeven vermogen/ opgenomen vermogen

Je moet de zwaarte energie toch delen door de tijd waar het het gewichtje over doet om de inkomende energie te berekenen. vandaar dat het door t gedeeld wordt.
Als je energie deelt door de tijd krijg je vermogen. Ik heb het idee dat je het onderscheid tussen energie en vermogen nog niet helder hebt.

Wat ik bedoel met hoe het zonder lampjes werkt, gaat het gewicht dan sneller omlaag, of maakt dat niks uit?

Zo kan je bepalen of het trage dalen van het gewicht komt door de elektrische belasting of door de inwendige wrijving van de dynamo. Fietsdynamo's hebben namelijk een vrij grote inwendige wrijving. Dat gewichtje van 240g lijkt me ook wel een beetje licht voor deze proef. Beschrijf eens hoe je dat precies in elkaar hebt geknutseld.

Berichten: 5

Re: Afgegeven vermogen/ opgenomen vermogen

Ik heb op school een trappenhuis van 15 meter hoog. Bovenaan hebben we opstelling gezet:

Statief met daarin een dynamo, in de as een gaatje geboord zodat het touw om de as gewikkeld kan worden.

Daaraan een parallel schakeling van lampjes met daartussen een ampere en volt meter.

De tijd wordt pas gemeten als het gewichtje (240 g) zijn constante snelheid heeft bereikt. Voor een serie schakeling was dit inderdaad te licht en kwam hij nauwelijks naar beneden. Parallel ging juist beter, en ook duidelijk verschil in tijd met het aantal verschillende lampjes

(1 t/m 7 lampjes, steeds meer parallel dus)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Afgegeven vermogen/ opgenomen vermogen

Vreemd. Je zou verwachten dat de dynamo bij parallelschakeling meer vermogen moet leveren, en dus langzamer draait.

Kun je eens wat meetwaarden laten zien? En heb je ook al eens gemeten zonder elektrische belasting?

Waar ik ook wel nieuwsgierig naar ben, hoe stel je vast wanneer het gewicht een constante snelheid heeft?

Berichten: 5

Re: Afgegeven vermogen/ opgenomen vermogen

Dat vond ik ook al raar, maar het was toch echt parallel geschakeld. Enkele resultaten:

1 lampje mA : 511 V 5,98 t(s) 1,21 Het lampje brandt

3 lampjes mA: 530 V 3,51 t(s) 1,99 Alle lampjes branden zwak

6 lampjes mA : 560 V 1,75 t(s) 3,27 Geen lampje brandt

Nou is het vanaf 3 lampjes brandt geen lampje meer, het gewicht blijft constant. En na een aantal meter kun je al gauw zien dat het gewichtje constant gaat, buiten dat hebben we van 3 verdiepingen gemeten met stopwatch om het nauwkeuriger te maken. Wel fijn dat je in elk geval op mijn vraag ingaat, blij te zien dat iemand zich interesseert.

trouwens als je een ampere meter en volt meter aansluit is dit toch de correcte constructie, want ik was goed in de war toen ik net keek.
Bijlagen
natuurkunde.JPG
natuurkunde.JPG (33.15 KiB) 1409 keer bekeken

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Afgegeven vermogen/ opgenomen vermogen

Een standaard fietsdynamo is bedoeld om 3 watt te leveren bij 6V.

Bij 1 lamp kan je zien dat dat ook klopt.

Bij meer lampen zie je dat de dynamo duidelijk overbelast is, want de spanning stort in elkaar, terwijl de stroom eigenlijk niet significant toeneemt. Blijkbaar wordt er ook veel warmte verstookt in de eigen weerstand van de dynamowikkeling.

Om daar achter te komen heb je eigenlijk ook de nullastproef nodig. Die geeft aan wat de spanning is als er 0 mA loopt.

Wat ik ook nog mis in de meetresultaten is de hoogte die het gewicht aflegt in de genoemde tijd. Of is dat die 15 meter?

<edit>:Toen ik mijn bericht plaatste zag ik dat je het schema hebt toegevoegd.

Als het echt zo zit ben je dus de dynamo met de amperemeter aan het kortsluiten, en is het geen wonder dat je vreemde resultaten krijgt.

Berichten: 5

Re: Afgegeven vermogen/ opgenomen vermogen

Nee het zit niet zo, ik weet dat het anders zat omdat iemand dat zo voor mij had neergezet (op de goede manier) maar ik weet niet meer hoe het zat. De volt meter klopt toch? Maar de amperemeter wist ik niet zeker hoe ik die moest aansluiten. Moet dat morgen ook inleveren.

zelfde principe als

http://www.caravanclub.nl/tipvdmaand/VAmeters/schema.gif

De resultaten zijn ook niet raar er zit een duidelijk verband in, dus ben er van overtuigd dat de opstelling toen 100% klopte.

Reageer